اطلاعات فاش‌شده از روند شیوع کرونا در ایران چه می‌گوید؟

اعلام رسمی اولین مورد ابتلا در ایران در ۳۰ بهمن ۹۸ انجام شد، اما فهرست بیماران حاکی از آن است که بین ۲ بهمن تا ۳۰ بهمن ۵۲ مورد مرگ مشکوک به کرونا ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بی بی سی، داده‌های پزشکی و فهرست‌هایی از موارد قطعی و مشکوک به کووید-۱۹ حاکی از پنهانکاری و لاپوشانی آغاز شیوع کرونا در ایران است.

بنا بر این اطلاعات اولین "تاریخ فوت" فهرستی که از درگذشتگان کرونا تهیه شده به ۲ بهمن برمی‌گردد که نزدیک یک ماه قبل از تایید رسمی اولین مورد کرونا در ایران است.

پزشکان مطلع در ایران می‌گویند "فشارهای امنیتی" باعث شد تشخیص قطعی اولین مبتلایان کرونا و اعلام ورود این ویروس به ایران به تاخیر بیفتد.

اعلام رسمی اولین مورد ابتلا در ایران در ۳۰ بهمن ۹۸ انجام شد، اما فهرست بیماران حاکی از آن است که بین ۲ بهمن تا ۳۰ بهمن ۵۲ مورد مرگ مشکوک به کرونا ثبت شده است.

علاوه بر این اطلاعات بیماران و مراجعان مراکز درمانی نشان می‌دهد که در بهمن ۲۴۸۲ نفر با علایم مربوط به کرونا به مراکز درمانی ایران مراجعه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ثبت متمرکز اطلاعات بیماران احتمالی کرونا، اوایل اسفند آغاز شده، تا ۱ بهمن ۹۸ عقب می‌رود.

مطابق داده‌ها در ۱ بهمن ۸۲ نفر در ارتباط با کرونا به مراکز درمانی ۱۴ استان مختلف ایران مراجعه کردند.

با این وجود مقام‌های وزارت بهداشت تا ۳۰ بهمن به تاکید هرگونه مورد ابتلا به کرونا را تکذیب می‌کردند.

این در حالی است که بنا به گفته‌های مقام‌های وزارت بهداشت ایران تا اواخر بهمن در ایران کیت تشخیصی کرونا وجود نداشت.

پزشکان در ایران می‌گویند که هنوز هم علاوه بر استفاده از کیت تشخیصی از علایم بالینی و سی‌تی‌اسکن ریه برای تشخیص کرونا استفاده می‌کنند.

شواهد دیگری برای شیوع زودتر وجود دارد؟

مقام‌های وزارت بهداشت ایران گفته‌اند که ویروس پیش از اعلام قبلی آنها وارد ایران شده بوده و احتمالا از اوایل بهمن در ایران وجود داشته است.

اما مطالعات همه‌گیرشناسان بر اساس روش‌های مختلف حاکی از آن است که ویروس هفته‌ها زودتر و احتمالا در دی ماه وارد ایران شده بود.

شیوع کرونا در ایران چه طور افشا شد؟

دکتر محمد مولایی و دکتر علی‌اصغر مولایی، دو پزشک اهل قم، با پافشاری بر آزمایش برادرشان نقش کلیدی در افشای آغاز شیوع در ایران داشتند.

به گفته پزشکان مطلع، سیاست وزارت بهداشت ایران تا اواخر بهمن این بود که تنها از کسانی تست کرونا گرفته شود که از چین به ایران سفر کرده‌اند و علایم این بیماری را دارند.

در بهمن ماه در بخش مراقبت‌های ویژه چند بیمارستان، از جمله بیمارستان کامکار قم چندین بیمار بستری شده بودند که علایم مشابه کرونا داشتند و درمان‌های رایج رویشان بی‌اثر بود.

اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که تا پایان بهمن ماه ۲۴۲ بیمار مرتبط با کرونا در بیمارستان کامکار قم بستری شده یا به آن مراجعه کردند.

دکتر پولادی (نام مستعار)، پزشک مطلع در ایران، می‌گوید وزارت بهداشت ایران بیش از یک ماه بعد از شناسایی ویروس جدید کرونا "هنوز در مرحله انکار بود".

او گفت: "وزارتخانه تا مرحله‌ای که کیت نداشت و تا مرحله‌ای هم ترجیح داد کیت تشخیصی به کار نبرد. نهادهای امنیتی هم نظرشان این بود که ویروس در ایران اعلام نشود."

اما به گفته منابع درمانی هیچ یک از این بیماران با وجود علایم بالینی مشابه برای کرونا تست نشده بودند.

حسین مولایی، برادر دکتر محمد مولایی و دکتر علی‌اصغر مولایی با همین علایم در بیمارستان کامکار بستری شده بود و درگذشت.

برادران مولایی که خود پزشک بودند اصرار کردند که در مورد برادر درگذشته‌شان کیت تشخیصی کرونا استفاده شود.

دکتر پولادی درباره افشای شیوع گفت: "بدشانسی آوردند که یک فردی که نفوذی داشت و شریف هم بود، برادرش را از دست داد و ایستاد. دکتر مولایی دسترسی داشت به این آقایان و ول نکرد."

دکتر محمد مولایی ویدئویی از برادرش در بستر بیماری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

همزمان مقام‌های وزارت بهداشت بالاخره در ۳۰ بهمن شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا را اعلام کردند.

دکتر پولادی معتقد است "اگر نهادهای امنیتی اجازه می‌دادند می‌شد زودتر اعلام کنند".

بیانیه‌‌ای که دکتر مولایی منتشر کرد و مصاحبه‌های او به طور گسترده بازتاب یافت و به گفته دکتر پولادی "بعد هم پزشک‌ها و پرستارهای دیگر افشاگری زیادی کردند. دیگر نمی‌شد پنهانکاری کرد."

دکتر اسفندیاری (نام مستعار)، پژوهشگر سلامت که با برخی سیاست‌گذاران مرتبط در تماس بوده گفته که در نظام‌ تصمیم‌سازی مشاوره گرفتن و مشارکت باقی نهادها به حداقل رسیده و تصمیم‌‌گیری‌ها به حلقه‌ بسته‌ای از آدم‌های امنیتی خلاصه شده که بقیه را راه نمی‌دهند.

"این حلقه‌های امنیتی سازوکاری برای استفاده از ظرفیت علمی کشور ندارند و بازسازی چنین وضعیتی وسط بحران ممکن نیست."

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +    =  7