اولین مبادله تجاری برای فروش دارو به ایران عملیاتی شد

دولت سوئیس از اولین مبادله تجاری برای فروش دارو به ایران با استفاده از یک کانال مالی خبر داد که پیشتر به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از رویترز، "قرار تجاری بشردوستانه سوئیس" (SHTA) برای فروش غذا و دارو به ایران، بهمن ‌ماه ۱۳۹۸ به صورت آزمایشی و با تایید آمریکا راه‌اندازی شد.

در آن زمان اعلام شد که هدف این ساز و کار تجاری فروش کالاهایی است که دولت آمریکا می‌گوید مشمول تحریم‌های ایران نیست.

دولت سوئیس با اعلام خبر "عملیاتی شدن" این کانال تجاری گفت که تعدادی از شرکت‌ها مجوز استفاده از این کانال برای صادرات به ایران را گرفته‌اند و شماری دیگر هم تایید خواهند شد.

دولت سوئیس که در نبود رابطه میان ایران و آمریکا، حافظ منافع ایالات متحده در ایران است، گفته که به زودی معاملات بیشتری بر اساس این توافق انجام می‌شود.

وزارت خارجه ایران بعد از راه‌اندازی آزمایشی این توافق با مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا، آن را "کانال مالی محدودی" خواند که "با سر و صدا باز کردند ولی اجازه نمی‌دهند منابعی که در جاهای مختلف داریم را در این کانال وارد کنیم."
آمریکا می‌گوید مواد غذایی و دارو از تحریم‌های گسترده واشنگتن علیه ایران مستثنی هستند اما ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا عملا راه را برای خرید این کالاها بسته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بعد از خروج از برجام، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران به ویژه در حوزه نفت و انرژی و نقل و انتقال مالی اعمال کرد.

بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از ترس مجازات ایالات متحده هر گونه معامله با ایران از جمله مبادلات بشردوستانه را متوقف کردند.

کانال مالی دیگری که اروپایی‌ها برای داد و ستد کالاهای اساسی با ایران راه‌اندازی کرده‌اند، اینستکس یا "ابزار حمایت از مبادلات تجاری" است که اجرای آن هم با موانع زیادی روبرو است.

وزارت خارجه آلمان اواسط فروردین امسال اعلام کرد که در اولین مبادله تجاری با ایران با استفاده از ساز و کار مالی اینستکس، محموله‌ای از اقلام پزشکی از اروپا به ایران صادر شده است.

اما ایران از عملکرد این کانال مالی راضی نیست و اروپایی‌ها را به پیروی و ترس از آمریکا در اجرای تحریم‌ها متهم می‌کند.

دولت سوئیس نام شرکت داروسازی که اولین داد و ستد را با ایران انجام داده و ارزش این مبادله را اعلام نکرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که این محموله از جمله شامل یک داروی سرطان است که برای تنظیم میزان آهن در بدن بیمار به دلیل عوارض جانبی درمان است.

در ماه بهمن هم در مرحله آزمایشی توافق، سوئیس داروهای سرطان و داروهای دیگری برای پیوند عضو را به ارزش دو میلیون و ۳۰۰ هزار یورو به ایران فرستاد. در آن زمان شرکت داروسازی نوواریست و بانک BCP طرف حساب بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  6