برنامه‌های تازه اسنپ در فضای استارت‌آپی

مدیرعامل جدید اسنپ خبر داد:

اسنپ طی سال‌های اخیر در چند مورد به ایجاد انحصار در بازارهای مختلف متهم شده است. در یکی از آخرین موارد موضوع انحصار حتی به شورای رقابت هم کشیده شد. مدیرعامل جدید اسنپ می‌گوید که بین سیاست رشد و انحصار باید تفکیک قائل شد و این شرکت همواره به دنبال رشد در بازارهای مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هرچند در طبقه همکف ساختمان اسنپ در یکی از خیابان‌های شمالی تهران مراجعان تحت قواعد نسبتا سخت‌گیرانه بهداشتی راهنمایی می‌شوند در طبقه نخست و در جایی که با مدیرعامل جدید اسنپ جلسه رسانه‌ای محدودی برگزار کرده، تمامی اتاق‌ها و میزها خالی است. محمد خلج قاسم‌آبادی می‌گوید با شیوع کرونا تمامی هزار و ۵۰۰ نفر کارکنان اسنپ از جمله کل تیم پشتیبانی شرکت دورکار شده‌اند.

در نخستین جلسه مطبوعاتی محمد خلج، توضیح می‌دهد به‌رغم آنکه بحث حضور استارت‌آپ‌ها در بورس این روزها بسیار مطرح می‌شود، اما خود اسنپ صرفا در حال سنجش وضعیت است و حداقل تا پایان امسال هیچ برنامه‌ای برای ورود این شرکت به بازار سرمایه وجود ندارد.

خلج همچنین می‌گوید کرونا قطعا تاثیر زیادی روی این شرکت داشته ولی این تاثیر متغیر بوده مثلا در حوزه گردشگری عملا شاهد توقف بازار بوده‌ایم، اما در مقابل در حوزه سفارش اقلام سوپرمارکتی این شرکت با رشد تقاضا و خدمات مواجه شده است. در مورد خود تاکسی اینترنتی مدیرعامل اسنپ می‌گوید کرونا بر کاهش سفرها موثر بوده، اما به تدریج سطح تقاضا و سفر در این عرصه با رشد مواجه شده است.

به گفته خلج هم‌اکنون این شرکت 30 میلیون کاربر دارد و حدود دومیلیون راننده هم اپلیکیشن اسنپ را نصب کرده‌اند، اما نصب فعال این اپلیکیشن حدود 600 هزار است.

استراتژی سوپراپ از جمله بحث‌هایی بود که مدیرعامل جدید اسنپ روی ادامه آن تاکید داشت. براساس این استراتژی اسنپ تمامی سرویس‌های متعلق به این گروه را در یک اپلیکیشن گردهم آورده است. مدیرعامل اسنپ معتقد است این استراتژی به رشد جمعی گروه اسنپ کمک زیادی کرده است و در عین حال قرار است در آینده نیز با اضافه شدن سرویس‌های دیگری کامل‌تر شود. خلج در عین حال قبول دارد که این استراتژی ریسک‌هایی هم به دنبال دارد، از جمله اینکه ممکن است هر اتفاقی برای یکی از اپلیکیشن‌های زیرمجموعه به کل اسنپ تعمیم داده شود. با این‌حال به گفته او هرکدام از بخش‌های اسنپ دارای مجموعه مدیریتی مختص به خود هستند و خود در برابر اتفاقات پیش رو پاسخگو خواهند بود.

اسنپ همچنین به دنبال توسعه خدمات خود در خارج از کشور هم هست.

افت ارزش پول و سرمایه‌گذار خارجی

خلج در پاسخ به سوالی درباره افت ارزش ریال و نظر سرمایه‌گذارهای خارجی اسنپ درباره این وضعیت معتقد است که اسنپ نخستین شرکت ایرانی نیست که سهامدار خارجی دارد و سرمایه‌گذار خارجی با آگاهی از ریسک‌های موجود در این عرصه اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و به‌رغم مشکلات تعهدات آن انجام شده ضمن اینکه با مذاکراتی که با سازمان سرمایه‌‌گذاری خارجی صورت گرفته مسیر انتقال سود ناشی از سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار خارجی فراهم است.

به گفته او در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی دو بحث کسب سود و بالارفتن ارزش شرکت اهمیت دارد که درمورد اسنپ هر دو مورد اتفاق افتاده است.

خلج همچنین شایعات در مورد احتمال فروش سهم سرمایه‌گذار خارجی اسنپ به دیگران را رد کرد و گفت که هیچ قصدی مبنی بر تغییر ترکیب سهامداران فعلی اسنپ وجود ندارد.

خلج در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه‌بر بودن مدل کسب وکاری چون اسنپ شرایط مالی امروز اسنپ چگونه است توضیح مشخصی در این زمینه نداد و گفت آمارها و اعداد شرکت با توجه به اینکه هنوز کاملا خصوصی است، منتشر نشده، اما از جهت تامین مالی مشکلی برای ادامه کار اسنپ وجود ندارد.

انحصار یا رقابت؟

اسنپ طی سال‌های اخیر در چند مورد به ایجاد انحصار در بازارهای مختلف متهم شده است. در یکی از آخرین موارد موضوع انحصار حتی به شورای رقابت هم کشیده شد. مدیرعامل جدید اسنپ می‌گوید که بین سیاست رشد و انحصار باید تفکیک قائل شد و این شرکت همواره به دنبال رشد در بازارهای مختلف است.

در ادامه رشد سوپراپ، مدیرعامل اسنپ می‌‌گوید در دوره مدیریتی جدید روی همکاری و تعامل با جریان استارت‌آپی کشور متمرکز خواهد بود و تجربه موفقی که در اسنپ دکتر ( در تعامل با یک گروه استارت‌آپی ) رخ داد ادامه پیدا خواهد کرد وسوپراپ به پلت‌فرمی برای همکاری با استارت‌آپ‌های مختلف تبدیل خواهد شد.

او در عین حال این موضوع را رد نمی‌کند که ممکن است این مجموعه به حوزه تجارت الکترونیکی هم ورود داشته باشد چراکه پتانسیل این کار در مجموعه اسنپ و سوپراپلیکیشن آن وجود دارد.

به گفته خلج تعامل با رقبای این شرکت در دوره جدید بیشتر خواهد شد و این موضوع به خصوص از طریق اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی پیش خواهد رفت.

حمایت از رانندگان

خلج رانندگان را یکی از ذی‌نفعان مهم این شرکت معرفی می‌کند و  می‌گوید تجربه موفقی که از همکاری با وزارت کشور و شهرداری به دست آمده و منجر به تامین بنزین رانندگان شده را حالا با سازمان تامین‌اجتماعی آغاز کرده‌اند تا حمایت بیمه‌ای از رانندگان صورت گیرد. این حمایت‌ها حالا در حد کمک به ارائه بیمه خویش‌فرما به رانندگان است.

به گفته خلج تاکنون 26 میلیارد ریال وام با کمک بانک رسالت به رانندگان پرداخت شده است.

 

 

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  +    =  71