دستگاه‌های کارتخوان پرداخت نوین چه تعداد تراکنش ثبت کردند؟

معاون عملیات پرداخت نوین می‌گوید در اردیبهشت ماه امسال بیش از 20% افزایش تراکنش توسط کارتخوان‌های پرداخت نوین نسبت به بهترین وضعیت سال‌های گذشته در این ماه ثبت شده است که این رقم (با مقایسه تعداد دستگاه‌های یکسان) نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین این آمار در خردادماه از 30% رشد تراکنش نیز عبور کرده و در تیرماه پیش بینی می‌شود این آمار از 40% افزایش نیز عبور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سال 1398، سال شروع تحول اساسی در شرکت پرداخت نوین بود. با تغییرات مدیریتی که در اواسط سال گذشته در این شرکت رخ داد و برنامه‌های عملیاتی که مدیران شرکت در حوزه‌های مختلف اجرا کردند بعد از چند ماه سهم بازار پرداخت نوین بین شرکت‌های PSP شروع به افزایش کرد.

حالا مدیران ارشد شرکت امیدوارند علیرغم شیوع ویروس کرونا، وضعیت نامناسب اقتصادی و افزایش هزینه‌ها در مقابل ثابت ماندن کارمزدها و درآمدهای شاپرکی، وضعیت شرکت بهتر از قبل شود.

حمیدرضا وطنی، مدیر عملیات پرداخت نوین در ابتدای صحبت‌های خود با تاکید بر تعاملی که از سال گذشته میان شرکت پرداخت نوین و کلیه ارکان بانک خصوصاً در حوزه عملیات معاونت طرح‌وبرنامه و معاونت فناوری اطلاعات بانک اقتصادنوین شکل گرفته است، گفت: «در این راستا و با تعامل صورت گرفته برنامه‌های مدون و منظمی بین شرکت و بانک تعیین شد و بر این اساس شروع به برگزاری جلسات مستمری با نمایندگان شرکت کردیم و طی ماه‌های بهمن‌ و اسفند موفق شدیم به بالاترین آمار تعداد نصب دستگاه کارتخوان در کل دوران فعالیت پرداخت نوین دست پیدا کنیم»

دستگاه‌های کارتخوان پرداخت نوین چه تعداد تراکنش ثبت کردند؟

معاون عملیات پرداخت نوین با اشاره به اینکه شیوع کرونا فعالیت کسب‌وکارها را تحت شعاع قرار داده است، افزود: «علیرغم تمام مشکلات پیش آمده، در اردیبهشت ‌ماه امسال نسبت به سال گذشته کارایی دستگاه‌های کارتخوان پرداخت نوین از نظر تعداد و مبلغ تراکنش‌ها افزایش پیدا کرد. ارتقای تعداد و مبلغ تراکنش به ازای هرپایانه به خوبی نشان می‌دهد که کمیت و کیفیت خدمات به طور همزمان رشد پیدا کرده است. روند فعلی نیز نشان دهنده این است که رکورد‌های تیرماه نیز چه از نظر تعداد تراکنش‌ها و چه از نظر مبلغ تراکنش نسبت به کلیه سال‌های قبل در حال شکسته شدن است.»

او ادامه داد: «در اردیبهشت ماه امسال بیش از 20% افزایش تراکنش توسط کارتخوان‌های پرداخت نوین نسبت به بهترین وضعیت سال‌های گذشته در این ماه ثبت شده است که این رقم (با مقایسه تعداد دستگاه‌های یکسان) نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین این آمار در خردادماه از 30% رشد تراکنش نیز عبور کرده و در تیرماه پیش بینی می‌شود این آمار از 40% افزایش نیز عبور خواهد بود»

طرح جمع‌آوری خودپردازهای زیان‌ده

معاون عملیات پرداخت نوین با اشاره به اینکه تعداد خودپردازهای بانک اقتصادنوین حدوداً به هزار دستگاه می‌رسد، گفت: «از سال ۹۶ آنالیزها نشان داد که حضور در بیزینس خودپرداز به دلیل بالا رفتن هزینه‌های نگهداری، ثابت ماندن کارمزد و افزایش آمار تراکنش‌های موبایلی و اینترنتی به سمت زیان‌ده شدن می‌رود. بنابراین پرداخت نوین ماموریت پیدا کرد تا در کنار شعب بانک علاوه بر مکان‌یابی و جابجایی و سودده کردن خودپردازها  نسبت به جمع‌آوری خودپردازهای زیان‌ده نیز برنامه‌ریزی و اقدام مناسب انجام دهد. در طی دوسال (۹۶- ۹۷) بخش زیادی از این ماموریت را با موفقیت به انجام رساند.»

وطنی با تاکید بر اینکه طرح جمع‌آوری خودپردازهای دیواری از اواسط زمستان سال ۹۸ آغاز شد بیان کرد: «متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این طرح طی اسفند و فروردین مسکوت مانده ولی از ابتدای اردیبهشت تا انتهای خرداد 99 بیش از 350 دستگاه خودپرداز جمع‌آوری شد.»

معاون عملیات پرداخت نوین ادامه داد: «در کنار کاهش تعداد دستگاه‌های خودپرداز با مالکیت بانک، بصورت همزمان خودپردازهای مشارکتی بعنوان یک راهکار نوین و استراتژیک افزایش پیدا کرده است. براین اساس و ظرف مدت مشابه تعداد آنها از ۷۰۰  دستگاه به بیش از  1000 دستگاه رسیده است. در خودپردازهای مشارکتی، فیزیک این دستگاه‌ها متعلق به پذیرندگان آنهاست و کلیه هزینه‌های جانبی همچون نگهداری، پشتیبانی، تامین قطعات و… نیز بر عهده خود پذیرنده است. در واقع این خودپردازها تنها از طریق پرداخت نوین متصل به سوییچ بانک می شوند.»

به گفته وطنی، پرداخت‌نوین قصد دارد تا آخر امسال تعداد خودپردازهای مشارکتی را به بالای 2000 دستگاه برساند.

شاخص‌های پرداخت نوین برای انتخاب نمایندگان دستگاه‌های کارتخوان

او در رابطه با نمایندگان دستگاه‌های کارتخوان شرکت پرداخت نوین توضیح داد: «این شرکت در سطح کشور ۳۵  نماینده (معروف به نماینده استانی یا جغرافیایی) دارد که وظیفه بازاریابی، نصب و نگهداشت دستگاه کارتخوان تا زمانی که از تراکنش بیفتد یا پذیرنده قرارداد را فسخ کند بر عهده آنهاست. طی پنج ماه گذشته  هشت نماینده را تغییر دادیم چرا که کمیت و کیفیت فعالیت‌ آنها با آنچه که شرکت در نظر گرفته بود همخوانی نداشت.»

وطنی از شاخص‌های که شرکت پرداخت نوین برای انتخاب نمایندگان دستگاه‌های کارتخوان دارد گفت: «تعیین نماینگان مراحل متعددی دارد. در ابتدا سوابق فعالیت‌های گذشته، توانایی مالی شرکت، تعداد نیرو، گستردگی دفاتر و توانایی پشتیبانی و عملیاتی متقاضیان برای اخذ نمایندگی رصد شده و مستندات لازم طبق فرآیند مدون تهیه می‌گردد. سپس مستندات تهیه شده در شورای معاونین مطرح و مورد ارزیابی و بررسی معاونین قرار می گیرد. در انتها نمایندگان منتخب جهت برگزاری جلسه‌ و پرسش و پاسخ و تایید یا رد  و مصاحبه حضوری در جلسه شورای معاونین حضور یافته و در صورت تایید همکاری آغاز شود.»

او با بیان اینکه دسته‌ای دیگر از نمایندگان پرداخت نوین تحت عنوان هدایت تراکنش در حال فعالیت هستند، افزود: «این دسته خودشان دستگاه‌های کارتخوان را تامین می‌کنند. در هر صورت متقاضیان برای اخذ نمایندگی می‌توانند از طریق سایت شرکت پرداخت نوین نسبت به ارسال رزومه اقدام کنند تا سایر مراحل طبق آنچه گفته شد طی شود.»

نقش بانک اقتصادنوین در پیشرفت اهداف

وطنی مهم‌ترین تحولی را که از اواسط سال گذشته در حوزه دستگاه‌های کارتخوان و خودپردازهای شرکت پرداخت نوین ایجاد شده است را مربوط به همراهی و تعامل با بانک اقتصادنوین دانست و توضیح داد: «خوشبختانه سه تن از اعضای هیات مدیره پرداخت نوین از طریق بانک انتخاب شده و بعبارتی طرح‌های شرکت هم‌اکنون بصورت مستمر تحت نظارت بانک تصویب میشود.»

وی اعلام داشت با همراهی بانک در نیمه دوم سال توانسته‌ایم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم. برای مثال بعد از اینکه اعلام کردیم با داشته‌های فعلی قصد ورود به پنل کمی و کیفی را داریم کمک‌های زیادی از جانب معاونت‌های بانک، سرپرستی‌ها و مدیران شعب دریافت کردیم و این باعث شد برای به ثمر رساندن طرح جمع‌آوری کارتخوان‌های کم تراکنش و بدون تراکنش همراهی بانک را داشته باشیم.»

برنامه‌هایی برای جذب تراکنش‌

او در ادامه به پروژه‌هایی که در راستای توسعه بازار شرکت پرداخت نوین در حال اجرا هستند اشاره کرد و افزود: «با برنامه‌ریزی مناسب و تیم خوب توسعه بازار، با کمترین هزینه نسبت به گذشته توانستیم با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ وارد گفتگو شده و حتی در برخی از آنها نیز وارد فعالیت شده‌ایم که بزودی اخبار آن منتشر خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم بزودی با ارائه سرویس کارت اعتباری، زنجیره محصولاتمان تکمیل شود و به زودی تراکنش‌های بیشتری را بتوانیم جذب کنیم.»

افزایش تعداد دستگاه‌های کارتخوان

طبق گفته او پرداخت ‌نوین قصد دارد تا آخر امسال تعداد دستگاه‌های کارتخوان خود را از 150 هزار به حداقل 250 هزار دستگاه برساند. وطنی در رابطه با چگونگی تامین مالی این دستگاه‌ها در شرایط سخت تحریم‌ها گفت: «تامین مالی دستگاه‌های کارتخوان توسط منابع مالی بانک اقتصادنوین انجام خواهد شد. حدودا 20 هزار دستگاه نیز از طریق تعمیرات به چرخه مصرف باز خواهد گشت.»

معاون عملیات پرداخت نوین در رابطه با چرایی افزایش تعداد کارتخوان بیان کرد: «در وضعیت فعلی اگر تعداد دستگاه کارتخوان شرکت‌های PSP پایین‌تر از250هزار دستگاه باشد صرفه اقتصادی نخواهد داشت. چرا که عملکرد آنها نمی‌تواند در زمینه‌هایی همچون سهم تراکنش بازار مناسب باشد و در نتیجه برای نمایندگان نیز به صرفه نخواهد بود. بنابراین حداقل باید بین 3 تا 7 هزار دستگاه کارتخوان به هر نماینده در استانهای کوچک تا متوسط اختصاص پیدا کند تا کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده کاهش پیدا نکند.»

برنامه‌‌های معاونت عملیات پرداخت نوین

وطنی در پایان برنامه‌های آتی واحد معاونت عملیات پرداخت نوین را تشریح کرد: «افزایش سهم تراکنش‌های دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش که منجر به افزایش حجم درآمدی کارمزدی شاپرک می‌شود از جمله اهداف ما خواهد بود. بنابراین تمام برنامه‌های این معاونت بر روی ارتقای کیفی و کمی این برنامه‌ها متمرکز شده اشت.»

وی افزود خوشبختانه با سامانه طراحی شده بصورت روزانه کلیه فعالیت‌ها در سراسر کشور با جزییات کامل مورد بررسی قرار گرفته و پایش مستمر به همراه ارتباط با نمایندگان، بانک و استفاده از ابزارهای جانبی (به منظور افزایش سهم تراکنش‌ها) بستری برای تحقق این اهداف است.»

 

عصربانک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5