هیچ کشوری به‌تنهایی امکان پیاده‌سازی ۵G ندارد

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ICT با اشاره به ابعاد مختلف فناوری 5G تأکید کرد: حوزه 5G به شکلی نیست که کشوری به‌تنهایی بتواند آن‌را به‌پیش ببرد. ما هم ورود خوبی به این حوزه داشته‌ایم اما از فرصت‌ها به‌موقع استفاده نکردیم و با توجه به‌سرعت تحولات دست کشور در حوزه این فناوری خالی می‌ماند و فقط می‌توانیم از 5G استفاده جانبی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فناوری 5G با کاربردهای خود تحول چشمگیری در زندگی انسان امروزی ایجاد می‌کند و ایران به‌عنوان کشوری که از سال‌های گذشته خود را در مسیر این فناوری قرار داده است باید گام‌های سریع‌تری برای بهره‌گیری از کاربردهای آن بردارد.

لیلا محمدی، رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه 5G در ایران، با بیان اینکه در ایران ورود خوبی به این موضوع شده است، گفت: کشور در مرحله ورود به مطلب و آشنایی با 5G و تربیت نیروی انسانی و شناسایی این حوزه و کارایی آن قرار دارد و تاکنون نیز خوب پیشرفته است.

وی به عملکرد پژوهشگاه ارتباطات در موضوع 5G پرداخت و افزود: پژوهشگاه ارتباطات سال ۹۴ به موضوع 5G وارد شده و فروم تشکیل داده است و با بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه و اپراتورها نشست‌های مشترکی برای تبیین موضوع برگزار کرده است.

محمدی درباره پروژه‌هایی مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شده نیز گفت: پژوهشگاه ارتباطات پروژه‌ای در حوزه مباحث فنی، حقوقی و اقتصادی با بررسی‌های جامعی برای رگولاتوری انجام داده و ارائه کرده است. فناوری‌ 5G موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد. حوزه 5G  مباحث مربوط به طیف و مسائل حقوقی و ورود صنایع دیگر را دارد.

وی به موضوع الگوی استفاده از طیف در 5G اشاره کرد و افزود: الگوی استفاده از طیف در این حوزه با الگوی موجود متفاوت است چراکه در 5G هم باید قیمت پایین باشد و هم توانایی ارائه پهنای باند بالا وجود داشته باشد که با این الگوی موجود، طیف نمی‌رسد و تغییر این الگوها اهمیت بسیاری دارد. بخشی از فرکانس‌های موردنیاز در این حوزه در جای دیگری استفاده می‌شود و باید آزاد شود که این کار اقدام یک‌روزه‌ای نیست و زمان می‌برد.

کشوری به‌تنهایی امکان پیاده‌سازی 5G ندارد

وی درباره اقدامات اپراتورها برای پیاده‌سازی 5G افزود: اپراتورها نیز مطالعات خود را با تشکیل گروه‌هایی آغاز کردند و تست‌های خیلی محدودی نیز انجام داده‌اند ولی اینکه بگوییم 5G پیاده‌سازی شده است، وجود ندارد اما ورود خوبی داشته‌اند.

محمدی با اشاره به ابعاد مختلف فناوری 5G تأکید کرد: حوزه 5G به شکلی نیست که کشوری به‌تنهایی بتواند آن‌ را به‌پیش ببرد. ما هم ورود خوبی به این حوزه داشته‌ایم اما از فرصت‌ها به‌موقع استفاده نکردیم و با توجه به‌سرعت تحولات دست کشور در حوزه این فناوری خالی می‌ماند و فقط می‌توانیم از 5G استفاده جانبی داشته باشیم.

ازنظر کارشناسان این حوزه آنچه دارای اهمیت است این است که چه ما آماده‌باشیم و چه نباشیم فناوری وارد می‌شود و تأثیرات خود را نیز به‌جای می‌گذارد. در موضوع 5G و کاربردهای آن کشور ما ورود خوبی به این موضوع داشته است اما برای اینکه در این حوزه از کشورهای صاحب فناوری و لبه تکنولوژی عقب نمانیم باید بسترهای لازم فنی، حقوقی و مقررات‌گذاری را هر چه سریع‌تر انجام دهیم، چراکه ما باید در این فناوری که به‌عنوان یکی از بخش‌های تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال در آینده مطرح‌شده سهمی مهم داشته باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄  3  =