گام‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رونق زیست‌بوم

بحران همه‌گیری ویروس کووید19 و شیوع کرونا که چندماهی است گریبان‌گیر جهانیان شده، تلاش و اقدامات اثرمندی که شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان زیست‌بوم نوآوری برای رفع مهم‌ترین و فناورانه‌ترین نیازهای مقابله با کرونا انجام دادند، نشان داد، هم‌دلی برای حمایت از این زیست‌بوم نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحول‌های چندسال اخیر در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، مرهون فعالیت‌های هم‌راستا و مستمر در چند حوزه گوناگون راهبردی اعم از سیاستی، فرهنگی، اقتصادی و زیرساختی بوده است. مجموعه‌ گام‌هایی که در نهایت منجر به غرس نهال‌های جوان شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها بود و منجر به ثمر نشستن ثمره شیرین ارزش افزوده، اشتغال و تولید شد.

بسیاری از کاشته‌های این زیست‌بوم، در حالی اکنون به درختان پرثمر و تنومند بدل شده‌اند که در روزهای نخست، نهال‌های جوان و نوپا به شمار می‌رفتند.

حساسیت این نهال‌ها به شرایط حاکم بر این پهنه از جمله شرایط اقتصادی و قانونی، بیم به ثمر ننشستن و زمین خوردن را افزون می‌ساخت؛ اما بلوغ و هماهنگی بخش‌های مختلف زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان، زمینه را برای رشد و نمو این نهال‌ها فراهم کرد. آن‌چه که موجب شد این هدف محقق شود، ایجاد چتری از حمایت‌ها در کنار توجه و تأمین نیازهای حیاتی بوده است. اما این هارمونی و هماهنگی در بارآوری و مساعدسازی زیست‌بوم نوآوری برای فعالان، مدیون و متکی به واژه‌ای کلیدی است که موجب شد تمامی بخش‌ها، انگیزه‌مند، هرکدام باری از ایجاد این زیست‌بوم کم کنند؛ چرخ‌دنده‌ای کلیدی که این زنجیره را از نیروی انسانی کارآفرین و دانش‌آموخته، تا  نهادهای قانون‌گذار را با این جریان همراه کرد، وجود هم‌دلی بود. هم دلی که بر اساس یک راهبرد فرهنگ‌ساز و  مشارکت‌مدار شکل گرفت.

اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر، کانون توجه بخش‌های گوناگون کشور قرار گرفته و به مثابه موتور محرک کشور شناخته می‌شوند. مقام معظم رهبری به عنوان اندیشمند و تئوریسین در نظام جمهوی اسلامی ایران، بر موضوع اقتصاد دانش‌بنیان تأکید زیادی داشته و توجه ویژه ایشان زمینه‌ای فراهم کرد تا توجه بخش‌های گوناگون به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان جلب شود. این تأکید، یه محرک مهم و کارآمد برای ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و در نهایت هم‌دلی بخش‌های دست‌اندرکار حوزه‌های گوناگون برای به ثمر رساندن اقتصاد دانش‌بنیان به حساب می‌آید.

ایجاد یک محیط مساعد برای بال گرفتن نوآوری‌های جوان کارآفرین و خلاق، هرروز یک نوآوری و خدمت جدید یا محصول دانش بنیان یا استارتاپی، زندگی روزمره و آینده مردم را متحول می کند. بحران همه‌گیری ویروس کووید19 و شیوع کرونا که چندماهی است گریبان‌گیر جهانیان شده، تلاش و اقدامات اثرمندی که شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان زیست‌بوم نوآوری برای رفع مهم‌ترین و فناورانه‌ترین نیازهای مقابله با کرونا انجام دادند، نشان داد، هم‌دلی برای حمایت از این زیست‌بوم نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.

اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در راستای هماهنگ‌سازی و ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مربوطه، برای سیاستگذاری و حرکت در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آن هم با راهبردهای گوناگون اقدام کرده است.

توسعه زیست‌بومی مساعد برای خلاقان و دانش‌بنیان‌هایی که بتوانند با فناوری‌ به مقابله با بحران‌های مختلف‌العمل از تحریم تا کرونا گرفته بیایند، دانه‌ای بود که با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کاشته شدند و با چتر حمایتی قانون، امروز به نهال‌هایی مثمر و بالنده بدل شده‌اند.

 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄    =  70