نکاتی درباره گواهی سپرده یورویی از زبان معاون اسبق بانک مرکزی

چنانچه در طرح گواهی سپرده یورویی اعتماد عمومی با تضامین خاص بانک مرکزی در بازپرداخت و سررسید جلب شود، اثرات مثبت و موثری در مدیریت نقدینگی خواهد داشت.

بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار است طرح گواهی سپرده یورویی در شورای پول و اعتبار مطرح شود. با توجه به سوابق قبلی در خصوص سیاست‌گذاری‌ها و مقررات ارزی در رابطه با حساب‌های ارزی در داخل کشور و شبکه بانکی و همچنین سپرده‌گیری ریالی نزد بانک‌ها برای دریافت یا خرید ارز در سررسید که در سال‌های 1390 و 1391 اعمال شد، با توجه به عدم موفقیت طرح (برای افتتاح‌کنندگان حساب ارزی یا سپرده‌گذاران ریالی که قرار بود به ارز وجوه خود را دریافت نمایند) باعث شد که اعتماد عمومی به حساب‌های ارزی و یا سپرده‌گذاری ریالی جهت بازدریافت ارز در میان مردم و فعالین اقتصادی کاهش یابد.

اکنون سوال اساسی این است که بانک مرکزی با چه تضامینی می‌تواند این اعتماد عمومی را بازگرداند؟ همچنین، اگر این طرح مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار گیرد، چه مواردی باید در آن رعایت شود؟ به طور مثال سود این سپرده‌گذاری چه میزان خواهد بود؟ نرخ ریالی این سپرده‌گذاری بازار آزاد خواهد بود یا نرخ‌های اعلام شده رسمی بانک مرکزی؟

مطلب دیگر چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور در سررسید این سپرده‌گذاری است. بسیار با اهمیت است که سپرده‌گذار با خوش‌بینی از منابع ارزی کشور این اقدام را انجام دهد و شبکه بانکی نیز در چارچوب تعهدات ارزی بانک مرکزی و تخصیص ارز در سررسیدها اقدام ‌کند. بنابراین ریسک مربوط به پرداخت ارز به شبکه بانکی و بانک مرکزی برمی‌گردد.

موضوع دیگری که می‌بایست در مصوبه شورای پول و اعتبار مورد توجه قرار گیرد و ابعاد آن روشن شود، چگونگی جایگزین شدن ارز به‌ جای پول ملی در اقتصاد است. این امر ممکن است با قوانین پولی و بانکی جاری و صلاحدید اقتصاددانان در مورد پول رایج کشور مغایرت اصولی داشته باشد و حتی با تعمیم این موضوع به سایر بخش‌های اقتصادی به دلاریزه شدن اقتصاد منجر شود.

سایر شرایط این سپرده‌گذاری نیز باید از ابهام خارج شود. به طور مثال در حال حاضر با توجه به مقررات ارزی داشتن اسکناس بیش از ده هزار یورو تخلف محسوب می‌شود. حال باید دید شبکه بانکی و بانک مرکزی در سررسید مبادرت به پرداخت اسکناس خواهد نمود یا ارز را به خارج از کشور در حساب مشتری حواله خواهد کرد که بعید به نظر می‌رسد.

در مجموع این طرح به منظور جمع‌آوری نقدینگی موجود تهیه شده است که چنانچه اعتماد عمومی با تضامین خاص بانک مرکزی در بازپرداخت و سررسید جلب شود در موفقیت طرح موثر خواهد بود. علاوه بر این، سایر مشخصات کلیدی طرح همچون سقف سپرده‌گیری، نرخ سودسپرده و مدت و نحوه محاسبه نرخ یورو که نرخ سنا باشد یا بازار آزاد، در میزان مشارکت عمومی و استقبال از آن نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄  6  =