آمادگی برای انتقال ارز صادرکنندگان از هر مبداء به هر مقصدی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در شرایط تحریم جا‌به‌جایی وجوه اهمیت زیادی دارد و ما این آمادگی را داریم، از هر مبدایی به هر مقصدی وجوه منتقل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح آبادی امروز در نشست خبری اظهار داشت: همان طور که می‌دانید بانک توسعه صادرات ایران با حدود 3 دهه فعالیت نقش موثری در پیشبرد هدف توسعه صادرات غیر نفتی در کشور ایفا کرده است.

وی افزود: امروزه اهمیت صادرات بر هیچکس پوشیده نیست و در شرایط فعلی کشور ارز حاصل از صادرات غیر نفتی می‌تواند کشور را اداره کند و منبعی برای تامین ارز کشور خواهد بود و ماموریت بانک توسعه صادرات که وظیفه حمایت از صادرات غیر نفتی را برعهده دارد، دو چندان خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، گفت: در این سه دهه بانک همواره در کنار صادرکنندگان بوده و حمایت‌های مالی و ارزی خود را از صادرکنندگان داشته است.

وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات تاکنون اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته است، گفت: صورت‌های مالی بانک نیز طی این سال‌ها مقبول و مطلوب بوده و عملکرد بانک در بازار بین بانکی مناسب بوده و عمدتا به جای سپرده‌پذیری، سپرده‌گذار بوده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهارداشت: در زمینه اموال مازاد نیز، بانک در سیستم بانکی از جمله بانک‌هایی است که این رقم به نسبت بانک‌های دیگر بسیار پایین است و بانک در حوزه دانش بنیان‌ها نیز در کنار حوزه صادرات، برنامه های مفصلی دارد و علی رغم اینکه عمده تسهیلات بانک ارزی بوده، در عین نوسانات ارزی موجود، نسبت معوقات بانک 11 درصد است که نسبت مناسبی است و در بخش ریالی نیز معوقات 4 درصد است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر برنامه‌ریزی این بانک برای شرایط تحریم، گفت: ما در شرایط تحریم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از مشتریان خود در حوزه های مختلف مراقب کنیم و برای این کار برخی از اقدامات انجام شد که می‌توان به افزایش اختیارات شعب برای تصمیم‌گیری، در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که برای مشتریانی که از شیوع این ویروس آسیب دیده‌اند، شعب این اختیار را دارند تا تسهیلات برای این دسته از مشتریان تسهیل شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اینکه در این مدت مرزها بسته بوده و به طور حتم مشتریان بانک با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، گفت: اولویت دیگر بانک توسعه صادرات، ‌تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صادراتی بود و سعی شد در حد توان سرمایه در گردش آنها تامین شود. در حال حاضر میانگین نرخ سود در بانک 14 الی 14.5 درصد است، زیرا بخشی از منابع تسهیلات تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک است که با نرخ سود 14 به مشتریان ارائه می‌شود.

صالح آبادی در ادامه درباره بسته حمایت این بانک از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به تخفیف 30 درصدی کارمزد ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد. همچنین نرخ سود تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود، نیز 12 درصد است. همچنین با صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که آنها هم یارانه تخفیف داده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه 4 هزار میلیارد ریال برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده، افزود: از مراقب‌های دیگری که از صادرکنندگان داشتیم خرید اسکناس ارزی صادرکنندگان به نرخ سنا است. با هماهنگی بانک مرکزی از سال گذشته آغاز شده و همچنان این روند ادامه دارد؛ ما با همکاری بانک مرکزی آمادگی داریم تمام اسکناس ارز آنها را خریداری و به نرخ روز به آنها پرداخت کنیم و حتی صرافان هم می‌توانند به صرافی ما مراجعه و معادل آن ریال به صورت نقدی دریافت کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، یکی دیگر از اقدامات این بانک را نقل و انتقال ارزی برای صادرکنندگان و واردکنندگان عنوان کرد و گفت: در شرایط تحریم جا‌به‌جایی وجوه اهمیت زیادی دارد و ما این آمادگی را داریم از هر مبدایی به هر مقصدی وجوه منتقل شود. موضوع بعدی بانکداری باز است که از اولویت‌های ما است که از سال گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد و امید داریم تا خدمات بانک از طریق این سیستم به مشتریان ارائه شود.

صالح آبادی حمایت از صنایع کوچک و متوسط را از دیگر موارد مورد نظر بانک عنوان کرد و افزود: با توجه به نقش این شرکت‌ها در اقتصاد و اشتغال با صندوق ضمانت صنایع کوچک تفاهمنامه‌ای امضا شد که براساس آن ما آماده ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها با نرخ 14 الی 14.5 درصد از منابع بانک و صندوق توسعه ملی هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 1397 تسهیلات اعطایی بانک 62 هزار میلیارد ریال و در سال 98 معادل 84 هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: تسهیلات اعطایی در حوزه دانش بنیان‌ها نیز در سال 97، بالغ بر 1514 میلیارد ریال بوده که در سال 98، به رقم 1851 میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده رشد 22 درصدی تسهیلات به این بخش است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: حجم تسهیلات اعطایی به شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در سال 97، 7 هزار و 934 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 98 به 8130 میلیارد ریال رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  +    =  51