رشد قیمت واقعی ارزش تراکنش‌ها منفی ۴ درصد است/ رشد منفی ۲ درصدی تراکنش‌ها با احتساب تورم بوده است

در خردادماه99 رقم خورد؛

بر اساس تازه‌ترین گزارش شاپرک ارزش اسمی تراکنش‌ها در خردادماه سال جاری، رشد منفی ِبالغ بر 2 درصد را تجربه کرده است، در حالی که اگر این آمار تورم‌زدایی شوند، رشد منفیِ ارزش حقیقی تراکنش‌ها به 4 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس گزارش شاپرک ارزش اسمی تراکنش‌ها در خردادماه سال جاری بالغ بر 388 هزارمیلیارد تومان عنوان شده است که نسبت به ماه قبل با ارزش تراکنش بالغ بر 398 هزارمیلیارد تومانی کاهش بیش از 2 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به رشد 2 درصدی در شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در این ماه، برای دستیابی به ارزش واقعی تراکنش‌های دوره مورد بررسی  باید نقش تورم ماهانه( تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی طی دوره) را از مجموع ارزش تراکنش‌ها‌ حذف کرد. همچنانکه جدول شماره 1 نشان می‌دهد در صورت حذف نقش تورم، رشد منفی ماهانه به بیش از 4 درصد می‌رسد.

 

رشد مثبت 33درصدی نسبت به خردادماه 98

نگاهی به آمار تراکنش‌های خردادماه  نشان می‌دهد در این ماه ارزش اسمی تراکنش‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ارزش اسمی بالغ بر 239 هزار میلیارد تومانی رشد مثبت 62درصدی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که ارزش اسمی تراکنش‌های خردادماه سال گذشته بعد از تورم زدایی و بیرون کشیدن اثر تورم یکساله(بالغ بر 22درصد) به مبلغی بالغ بر یک هزار و 814 میلیارد تومان کاهش می‌یابد. در واقع درصد تغییرات ارزش حقیقی تراکنش‌ها در دوره یکساله خردادماه 98 تا خردادماه99 رشدی نزدیک به 33درصدِ مثبت داشته است.

این در حالی است که اگر به آمار تعداد تراکنش‌های خردادماه سال جاری در گزارش شاپرک مراجعه ‌کنیم در قیاس با خردادماه سال گذشته از  نزدیک به 2 میلیارد  و 200میلیون تراکنش با رشد مثبت 24 درصدی به بالغ بر 2 میلیارد و 700 میلیون رسیده است.  

 

گزارشی از: مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  −  44  =