تکنولوژی بلاکچین، بستری محبوب برای مقابله با سانسور

در شبکه‌ای که در بستر بلاکچین طراحی می‌شود، یک مرکزیت که نقش مدیر را ایفا کند، معنایی ندارد، داده‌هایی که در چنین شبکه‌ای تولید می‌شوند توسط تمام اعضا (نودها)ی آن شبکه حفظ، نگه‌داری و منتقل می‌شوند؛ این همان چیزی است که بند وابستگی شبکه‌ها را از یک منبع و مرجع همانند دولت رها می‌کند و سبب محبوبیت آن‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از کوین تلگراف، هرچه می‌گذرد بیش از پیش به تعداد تکنولوژی‌هایی که در بستر بلاکچین قرار می‌گیرند، افزوده می‌شود، شبکه‌های اجتماعی نیز تاکنون از این رقابت مستثنی نبوده‌اند. پس از شبکه‌های اجتماعی‌ «بلو اسکای»، «هایو»، «ردیت» و … در روزهای اخیر «ویس» نیز خودش را به این رقابت رسانده است.

در این میان آن‌چه سبب اقبال روزافزون بلاکچین می‌شود، نداشتن مرکزیت است، همان چیزی که پیش از این موجب شکل‌گیری و محبوبیت بیت‌کوین شده است. در شبکه‌ای که در بستر بلاکچین طراحی می‌شود، یک مرکزیت که نقش مدیر را ایفا کند، معنایی ندارد، داده‌هایی که در چنین شبکه‌ای تولید می‌شوند توسط تمام اعضا (نودها)ی آن شبکه حفظ، نگه‌داری و منتقل می‌شوند؛ این همان چیزی است که بند وابستگی شبکه‌ها را از یک منبع و مرجع همانند دولت رها می‌کند و سبب محبوبیت آن‌ها می‌شود.

علاوه‌بر این در روزهایی که برخی از شبکه‌های اجتماعی محبوب جهان به سانسور محتوای کاربران، انتشار اطلاعات کاربران و … می‌پردازند، شبکه‌های اجتماعی‌ای بر بستر بلاکچین ایجاد شده‌اند تا از مسائلی که برخلاف خواسته کاربران است جلوگیری کنند. در چنین شبکه‌هایی همه محتوای تولیدی در یک دفتر کل (ledger) غیرقابل تغییر توسط کاربران حفظ و به این ترتیب از سانسور پیشگیری می‌شود.

بنابر اعلام کوین‌تلگراف، صلاح زالاتیمو، مدیرعامل «ویس»، پیش‌تر در اوایل ماه ژوئن گفته بود که می‌خواهد همزمان با روز استقلال آمریکا، زنگ آغاز به کار پلتفرم «ویس» را به صدا دربیاورد. او همچنین گفته بود که تنها کاربرانی که از پیش ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند در این شبکه‌ اجتماعی، مطلب منتشر کنند.

 اما این شبکه اجتماعی چند روز قبل (سوم ژوئیه) پیش از موعد مقرر در معرض دسترس کاربران قرار گرفت. «ویس» با اعلام خوش‌آمدگویی در توضیح این حضور پیش از موعد نوشته بود: ما زودتر شروع به کار کردیم چون دیگر نمی‌توانستیم صبر کنیم.

این پروژه پیش‌تر در ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که قصد دارد با استفاده از فناوری «احراز هویت بیومتریک» برای اعتبارسنجی تک‌تک حساب‌های کاربری، کاربران را از نفوذ هکرها حفظ کند.

«ویس» اعلام کرده است که هر کاربر تنها می‌تواند یک حساب کاربری در این پلت‌فرم داشته باشد؛ اما چرا؟ در بستر بلاکچین هر کاربر یک نود شناخته می‌شود، هر نود داده را دریافت، حفظ و منتقل می‌کند و دربرابر این کار پاداشی دریافت می‌کند و این روند برای حفظ شبکه ادامه دارد، اما اگر یک نود برای آسیب زدن به شبکه دیتا را منتقل نکند یا حذف کند، ممکن است اختلال قابل توجهی متوجه شبکه نباشد چون دیگر نودها دیتا را در بلاک خود حفظ خواهند کرد.

 حال اگر تعداد چنین نودهای مخربی بیشتر شود دیگر این‌طور نیست. در دنیای امنیت معمولا از اصطلاحی به عنوان «حمله ۵۱درصد» یاد می‌شود که اگر ۵۱ درصد از یک شبکه به دست نودهای مخرب بیفتد، دیگر حفظ شبکه امکان‌پذیر نیست پس باید از این اتفاق جلوگیری کرد؛ حالا درباره پلت‌فرم «ویس» نیز چنین گمان می‌رود که برای پیشگیری از چنین حملاتی و سانسور به هر کاربر تنها امکان ایجاد یک حساب کاربری را می‌دهد.

اما از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم این است که در ازای انتشار محتوای با کیفیت با توکن‌های خودش به کاربران پاداش می‌دهد. با این وجود اما هنوز محبوب‌ترین شبکه‎‌های اجتماعی در دنیا بر بستر بلاکچین نیستند و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر این فناوری هنوز نیازمند رفع برخی ضعف‌ها و معرفی بیشتر به کاربران تا یافتن محبوبیت هستند.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  88