کرونا در اروپا؛ بیشتر کشورها در آستانه رکود قرار دارند

بر اساس تازه‌ترین پیش‌بینی کمیسیون اروپا رکود ناشی از شیوع کرونا در کشورهای حوزه یورو بیش از آن است که قبلا تصور می‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بنابر گزارش کمیسیون اروپا، اقتصاد این کشورها در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) حدود ۸/۷ درصد کوچکتر می‌شود؛ پیش‌بینی این کمیسیون در ماه مه برای این رکود ۷/۷ درصد بود.

در این پیش‌بینی، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا شاهد بیشترین رکود در امسال خواهند بود.

کمیسیون اروپا می‌گوید رشد اقتصادی کشورهای حوزه یورو در سال ۲۰۲۱ با خروج از رکود به ۶/۱ درصد خواهد رسید؛ در گزارش ماه مه این رشد ۶/۳ درصد تخمین زده شده بود.

والدیس دومبروسکیس، از معاونان رئیس کمیسیون اروپا گفته است: "تاثیر قرنطینه بر اقتصاد بسیار شدیدتر از آنی بوده که در ابتدا انتظار آن را داشتیم."

علت تغییر ارقام در تخمین جدید به نسبت گزارش قبلی در ماه مه کاهش محدودیتها در کشورهای حوزه یورو بوده که گفته شده بیشتر از حد مورد انتظار طولانی شده است.

آلمان که شاهد کمترین موارد فوتی ناشی از کووید-۱۹ بوده، بر اساس آنچه اخیرا پیش‌بینی شده، شاهد رکودی معادل ۶/۳ درصد خواهد بود که البته نسبت به تخمین قبلی اندکی بهبود یافته است.

تخمین‌های جدید در حالی ارائه شده که تصور بر این است که موج دومی از شیوع این بیماری در راه نباشد و محدودیتهایی هم که به قرنطینه بیانجامد پیش نیاید.

هر چند در این محاسبات "فاصله‌گذاری اجتماعی" و همچنین سیاستهای حمایتی پولی و مالی برای بهبود اقتصاد لحاظ شده است.

از جمله خطرات بالقوه برای بهبود اقتصاد که به آنها اشاره شده، موج دوم بیماری است که می‌تواند به بیکاری بیشتر و از دست رفتن کسب و کارها بیانجامد.

کمیسیون اروپا در گزارش جدید خود همچنین به نبود توافق تجاری اروپا و بریتانیا در پی "برگزیت" اشاره کرده که ممکن است آهنگ رشد اقتصادی را به ویژه برای بریتانیا آهسته کند.

در این گزارش همچنین آمده: "در مقیاس جهانی، روند رو به رشد ابتلا به بیماری به خصوص در آمریکا و بازارهای نوظهور، چشم‌انداز اقتصاد جهان را بدتر کرده و انتظار می‌رود اقتصاد اروپا هم به همین مسیر کشیده شود."

بانک جهانی در گزارشی که اواخر خرداد ماه درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) منتشر کرد تخمین زده بود اقتصاد جهان امسال حدود ۵/۲ درصد کوچک شود؛ که این بزرگترین رکود اقتصادی طی دهه‌های گذشته توصیف شده.

این سازمان در گزارش خود گفته بود بیشترین رکود امسال متوجه کشورهای حوزه یوروست که اقتصاد آنها بیش از ۹ درصد کوچک می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1