معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی به بازارهای بین‌المللی

وزیر امور خارجه در مجلس مطرح کرد:

در روزی که سخنرانی محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی به دلیل اعتراض برخی نمایندگان به تنش کشیده‌شد، ظریف از برنامه وزارت متبوعش برای کمک به تجارت توسط بخش خصوصی سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نخستین حضور محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در مجلس یازدهم با حاشیه‌های زیادی همراه بود، اما جدا از این حاشیه‌ها، ظریف در بخش مهمی از سخنرانی امروزش از برنامه های وزارت امور خارجه برای همکاری با بخش خصوصی برای توسعه تجارت خارجی کشور خبر داد.

ظریف در بخشی از سخنانش با اشاره به برنامه‌های وزارت امورخارجه برای کاهش فشار تحریم‌های آمریکا بر مردم، تأکید کرد که این وزارتخانه برای همکاری با بخش خصوصی برای گسترش تجارت خارجی آمادگی دارد.

ظریف از نمایندگان خواست تا ظرفیت‌های تولیدی بخش خصوصی استان خود را در اختیار وزارت خارجه قرار دهند، تا وزارت امورخارجه در همکاری با تولیدکنندگان بخش خصوصی در مورد شناسایی فرصت‌های تجاری خارجی همکاری کند.

معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی به بازارهای بین‌المللی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به رفع موانع صادراتی کالا و خدمات مثل ضمانت نامه‌ها اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات در توسعه صادرات مشکل ضمانت‌نامه های ما بود. یعنی هم صادرکنندگان مواد و هم صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی از این مشکل رنج می بردند که تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم.»

محمد جواد ظریف افزود: «موضوع دیگرشناسایی فرصت‌های خارجی است، اگر سایت وزارت خارجه را ملاحظه کنید می‌بینید همه فرصت‌های خارجی را به بخش داخلی ارائه می دهیم.»

ظریف تأکید کرد: «اقدام بعدی که الان در حال انجام آن هستیم، ارائه توانمندی‌های داخلی به خارج است که نرم افزار و امکانات آن تهیه شده است و نیاز به یک هماهنگی با بخش خصوصی دارد که بتوانیم ظرفیت های داخلی را هم به خارج معرفی کنیم.»

ترویج تهاتر در بازرگانی با کشورهای خارجی

وزیر امور خارجه با تشریح اقدامات این وزارتخانه در حوزه اقتصادی برای کاهش فشار تحریم‌ها بر مردم گفت: «یکی از موضوعات که فشار تحریم ها را کاهش می‌دهد حذف دلار از مبادلات است که ما از طریق تهاتر این موضوع را دنبال کرده‌ایم که بسیاری از کشورها هم در این زمینه با ما همراهی دارند. امیدواریم مراجع داخلی و مجلس بتوانند کمک کنند، تا مقاومت‌هایی که در حوزه تهاتر در داخل کشور وجود دارد، از بین برود.»

تکمیل دالان‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی

وی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای ایجاد توافق‌های منطقه ای یادآوری کرد: «پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم نشان دهنده توجه ما به انتقال منطقه ای قدرت است و هم نشان دهنده توجه ما به حوزه پیرامونی و توجه ما به اقتصاد و روابط اقتصادی با همسایگان است.»

ظریف با تشریح اقدامات انجام شده در زمینه کرویدورهای ارتباطی ادامه داد: «یکی از مفاد مهم توافق ۲۵ ساله ما و چین بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم است. یکی از اتفاقات ناگواری که افتاده بود این بود که ایران از همه کریدورهای ارتباطی منطقه خارج می‌شد.»

وزیر امور خارجه افزود: «یکی از اهدافی که با همسایگان دنبال می‌کنیم کریدور شمال – جنوب، کریدور شرق -غرب، راه آهن شلمچه – بصره است و همه به خاطر این است که ایران را بعنوان هاب ارتباطی منطقه حفظ کنیم و این فرصت ویژه را از دست ندهیم؛ علاوه بر اینها گفت و گوهایی با قوه قضاییه برای ایجاد شرایط ویژه برای بخش خصوصی داشتیم.»

معرفی ظرفیت‌های تولیدی استان‌ها در بازارهای جهانی

ظریف توجه به ظرفیت‌های استانی را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه عنوان کرد و از نمایندگان خواست تا برای معرفی ظرفیت های اقتصادی استان ها به دنیا به وزارت امور خارجه کمک کنند.

وزیر امور خارجه یادآورشد: «شرایط دنیا، ‌شرایط در حال تحول است و جمهوری اسلامی توان این را دارد که در این شرایط در حال تحول نقش بسیار مهمی ایجاد کند. ایفای این نقش نیازمند انسجام داخلی است.»

 

 

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  1