چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی می‌شوند

پنجمین دوره از سری مسابقات ICT با محوریت حل چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خیرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پنجمین دوره از سری مسابقات ICT با محوریت حل چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در حال برگزاری است؛ این مسابقه به مدت دو روز پذیرای افرادی است که برای به چالش کشیدن توانایی‌های خود در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

تمرکز بر قدرت حل مساله است

برای اولین بار در پنجمین دوره از رویدادهای حل چالش، شرکت‌کنندگان باید از طریق" سامانه داوری" که برای به حداقل رساندن ارتباطات افراد در شرایط کرونایی حاکم بکار گرفته می‌شود سوالات مربوطه را دریافت و پاسخ نهایی خود را وارد کنند.

اگرچه ماسک‌های بر صورت زده شده تا حدودی شور و شوق شرکت کنندگان را پنهان کرده است اما پیگیری‌ها و مشورت افراد با متنورها از تمرکز بر ارائه راه حل های کاربردی خبر می دهد.

با وجود رعایت تمام موارد بهداشتی در محوطه مسابقه، به نظر می‌رسد مهمان ناخوانده‌ی کشور که اینروزها سودای صاحبخانه شدن را هم در سر دارد نتوانسته است کوچک‌ترین تاثیری بر روند اجرای مسابقه داشته باشد، مسابقه‌ای که قرار است بسیاری از افراد توانمند را به حیطه کار تخصصی خود وصل کند.

احسان احسانی مقدم، سرپرست تیم داوری

در رابطه با ماهیت سوالات مطرح شده با شرکت کنندگان می‌گوید: سوالاتی که مطرح می‌شوند در ۸ بخش تقسیم بندی شده‌اند و به ترتیب مهارت‌هایی چون توانایی کار کردن با وب سایت، ارائه الگوریتم، قدرت برنامه‌نویسی، ترسیم نموداری و ارزیابی آن، پردازش دیتا، تحلیل و برنامه نویسی و درنهایت توانایی حل مساله، پردازش متن و مدیریت حل مسایل را در بین شرکت‌کنندگان به چالش می‌کشد.

وی ادامه می‌دهد: در این مرحله سوالات از نظر امتیاز به ترتیب از کم به زیاد چیده شده‌اند به گونه‌ای که اولین سوال ۱۰ و آخرین سوال ۱۰۰ امتیاز دارد، اما این پایان کار نیست. در ادامه تیم داوری مجددا وارد کار می‌شود و از بین افرادی که اصطلاحا بالاترین امتیاز غیرقطعی را دریافت کرده اند ( از طریق پاسخ صحیح احتمالی به سوالات ) بر اساس بررسی دقیق پاسخ‌های ارائه شده، توانمندترین تیم ها را شناسایی می کنند.

ریش و قیچی در دست شرکت‌کنندگان است

شرکت‌های حامی این دوره از مسابقات در کنار پشتیبانی مالی، از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات تخصصی به واسطه حضور منتورینگ ها در کنار ارزیابی توانایی افراد، به دنبال راهکاری برای حل مشکلات حوزه خود هستند؛ به گونه‌ای که پنجمین چالش مطرح شده مربوط به حل مشکل دیتا از سمت مجموعه نوآوری پلنت است که از افراد خواسته شده است تا با تکیه بر مهارت " ماشین لرنینگ " برای دستیابی به داده‌هایی که در دسترس مجموعه نیستند برنامه‌نویسی کنند.

محمود کریمی، مدیر عامل شبکه نوآوری پلنت نیز در افتتاحیه این مسابقه در رابطه با اهمیت این موضوع گفت: دیتاها کلیدی‌ترین و در عین حال خام ترین بخش در صنعت بیمه هستند و امیدواریم در این دوره از مسابقات مدعوین بتوانند در به کارگیری آنها رویکردی مفید داشته باشند؛ همچنین امیدواریم که برای شروع بر رفع نواقص و ایرادات زیرساخت‌های موجود تمرکز داشته باشند.

از طرفی بیشترین امتیاز در بین سوالات عنوان شده مربوط به حل چالشی است که شرکت بهسازان فردا مطرح کرده است و به نظر می‌رسد که حل آن تسلط بر مهارت پردازش متن و حل مساله را می‌طلبد.

حسین نیلی، مدیر گروه هوش مصنوعی در مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا در رابطه با دلایل شرکت در این دوره از مسابقات و چالشی که از سمت این هلدینگ مطرح شده است می‌گوید: ما به دنبال بررسی کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در حوزه بانکداری هستیم و این چالش، فرصتی مناسب است تا بتوانیم با افرادی که در این حیطه تخصص دارند آشنا شویم.

وی ادامه می‌دهد: ارائه چالشی مبتنی بر هوش مصنوعی در تایم محدود یک روزه کار راحتی نبود و ما سعی کردیم در طرح این سوال، مسائل ابتدایی و در عین حال اصلی در کاربرد هوش مصنوعی را مورد ارزیابی قرار دهیم‌.

در این چالش ۱۰۰ امتیازی از افراد خواسته شده تا از سایت خاصی دیتا جمع آوری کنند و آنها را بر اساس توانایی پردازش زبان طبیعی در ۵ گروه علوم ریاضی، تجربی، فیزیک، زبان و هنر تخصیص دهند.

نیلی می‌گوید: با وجود اینکه سوال مطرح شده راحت نیست ولی تا این ساعت به نظر می‌رسد که چند گروه توانسته‌اند به جواب‌های قانع کننده‌ای برسند.

وقتی شرکت‌های حامی چراغ راه می‌شوند

لحظه به لحظه از همهه‌ی افراد حاضر در سالن کم می‌شود و به نظر می‌رسد بر مسائل مطرح شده متمرکز می‌شوند؛ در این بین بخش اصلی کار بر عهده‌ی منتورهایی است که از طرف شرکت های حامی رویداد حضور پیدا کرده اند و اطلاعات پایه‌ای و کاربردی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند.

مهدی صارمی، یکی از افراد تیم منتورینگ شرکت شبکه نوآوری پلنت در رابطه با دلیل حضورشان در کنار شرکت کنندگان می‌گوید: ما اینجاییم که اهمیت داده‌های صنعت بیمه را برای شرکت کنندگان تبیین کنیم تا افراد بتوانند برای حل سوالات مطرح شده آن‌ها را به کار بگیرند‌.

وی ادامه می‌دهد: افراد در حل مسائل پیرامون هوش مصنوعی با دو رویکرد مواجه هستند؛ رویکرد اول مربوط به اهمیت اطلاعات است و میزان آن را می‌سنجد که در این رویکرد برای داده‌ها ضریب اهمیت تعیین می‌شود و می‌تواند در شناخت متغیرهای کلیدی صنعت بیمه موثر باشد و اضافه می‌کند: رویکرد دوم مربوط به نحوه استفاده از این اطلاعات برای حل مسائل است؛ اگر کسی در هر کدام موارد گفته شده با سوالی مواجه شود می‌تواند در هر دور مورد از طریق منتورینگ‌ها مشاوره شود.

فردا، پایان راه نیست

شرکت‌کنندگان تا پایان امروز فرصت دارند تا توانایی‌های خود را به تیم داوری اثبات کرده و برای چالش‌ها بهترین راه کار را ارایه دهند. فردا در ادامه این رویداد،۳ نفر اولی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند معرفی خواهند شد و جوایزی نقدی دریافت خواهند کرد؛ اما این پایان راه نیست و اطلاعات شرکت‌کنندگان در اختیار کمیته ارتباط با صنعت قرار می‌گیرد تا در اولویت جذب نیرو قرار بگیرند.

 

گزارشی از: مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4