خاک جنگل آمازون، سرشار از هزاران گونه زیستی

هر یک قاشق چایخوری از خاک آمازون گاه حاوی ۱۸۰۰ شکل میکروسکپی از حیات است که ۴۰۰ تای آنها را اشکال قارچی تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دانشمندان می گویند این روی حیات که عمدتا زیر خاک پنهان شده و غیرقابل رویت است "خواص حیرت انگیزی" دارد که ما تازه شروع به کشف آن کرده ایم.

اکثریت بزرگ ۳.۸ میلیون قارچی که بنابه تخمین ها در جهان وجود دارد هنوز رسما دسته بندی نشده اند.

با این حال فراوانی قارچ ها در خاک جنگل های بارانی آمازون برزیل به طرز غافلگیرکننده ای زیاد است.

تیمی از محققان تحت سرپرستی پروفسور الکساندر آنتونلی مدیر علوم در باغ های گیاهشناسی کیو در لندن، می گوید که برای کمک به حفاظت از این جنگل ها، که با سرعتی بیش از پیش در حال نابودی هستند، درک نقش قارچ ها (Fungus) ضروری است.

او گفت: "یک قاشق چایخوری از این خاک بردارید و خواهید دید که حاوی صدها یا هزاران گونه است. قارچ ها جبهه بعدی علم تنوع زیستی هستند."

قارچ ها اغلب در فهرست موجودی های تنوع زیستی نادیده گرفته می شوند، چون بیشتر در زیر زمین پنهانند و به چشم نمی آیند.

کمتر از ۱۰۰ نوع قارچ برای "فهرست قرمز آی یو سی ان" ارزیابی شده که در قیاس با بیش از ۲۵ هزار گیاه و ۶۸ هزار جانور است.

به خصوص درک روشنی از قارچ موجود در خاک کشورهای استوایی وجود ندارد. برای درک خاک آمازون در برزیل، محققان نمونه هایی از خاک و برگ ریخته از چهار منطقه را جمع آوری کردند.

تحلیل ژنتیکی این نمونه ها صدها نوع مختلف قارچ از جمله گلسنگ که روی ریشه درختان زندگی می کند و عوامل بیماری زای قارچی که بیشترشان ناشناخته یا به شدت نادر هستند را آشکار کرد. بیشتر این گونه ها هنوز نامگذاری نشده اند و درباره آنها تحقیق نشده.

معلوم شده که بخش هایی از علفزارهای باز طبیعی غنی ترین زیستگاه قارچ ها هستند، جایی که به خاک ضعیف تر کمک می کنند مغذی های بیشتری جذب کند.
دکتر کامیلا ریتر از دانشگاه دویسبرگ-اسن آلمان می گوید که درک تنوع خاک در حفاظت از متنوع ترین جنگل در جهانی که درحال تغییر است نقش حیاتی دارد.

او می گوید: "برای این کار ما باید تنوع زیستی زیر خاک را در دستور کار اقدامات آینده حفاظتی قرار دهیم."

قارچ ها در بازیافت مغذی ها و تنظیم دی اکسید کربن خاک نقشی حیاتی دارند و به علاوه منبعی غذایی و دارویی هستند.

با این حال برخی از گونه ها جنبه ای تیره تر دارند و می توانند درختان، محصولات کشاورزی و سایر گیاهان و حیواناتی مثل دوزیست ها را نابود کنند.

این تحقیقات تازه توسط تیم هایی در بریتانیا، برزیل، آلمان، سوئد و استونی انجام شد که نتایج آن در نشریه "اکولوژی و تکامل" چاپ شده.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  4