ولادیمیر پوتین، تزار جدید روسیه و مردی برای تمام فصول؟

همه‌پرسی درمورد اصلاحات قانون اساسی روسیه در حال برگزاری است؛با رای مثبت به رفراندوم محدودیت بر قدرت پوتین برداشته شده و او تا ۸۰ سالگی می‌تواند سکاندار روسیه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روز پنج‌شنبه ۵ تیرماه (۲۵ ژوئن)، روسیه به پیشواز رای‌دهی زودهنگام در یک همه‌پرسی ملی در مورد اصلاحات اساسی در قانون اساسی کشور رفت؛ همه‌پرسی که اگر با رای مردم همراه شود می‌تواند به ولادیمیر پوتین اجازه دهد تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند. با این حال، گزارش‌هایی در مورد دستکاری در فرآیند انتخابات و رای‌دهی اجباری هم مطرح شده است.

«ماری ایلیوشینا» و «ناتان ‌هاج» در گزارش ۲۵ ژوئن برای سی‌ان‌ان نوشتند این همه‌پرسی برای ۲۲ آوریل تدارک دیده شده بود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. مقام‌های انتخاباتی گفتند این رای‌دهی زودهنگام و آغازین برای کمک به فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد. به عبارت دیگر، رای‌گیری قرار است به منظور پیروی از دستورات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی طی پنج روز در سراسر روسیه برگزار شود، حتی در نقاطی که بیماری کووید-۱۹ بیداد می‌کند.

بر اساس برآوردهای رسمی، روسیه هنوز روزانه ۷ هزار مبتلای کرونایی دارد. همه‌پرسی در نهایت در یکم ژوئیه به اوج خواهد رسید؛ این روز اساسا برای همه‌پرسی تعیین شده و «روز ملی» اعلام و تعطیل شده است. ولادیمیر پوتین در ژانویه ۲۰۲۰ طرح برگزاری همه‌پرسی به منظور ایجاد تغییر در قانون اساسی را پیشنهاد داد.

یکی از مسائل مهمی که قرار است به رای گذاشته شود، اجازه دادن به او برای نامزدی مجدد برای دو دوره ۶ ساله دیگر است. بر اساس روندهای کنونی، پوتین باید در سال ۲۰۲۴ از قدرت کناره‌گیری کند اما با این تغییرات تا سال ۲۰۳۶ یعنی زمانی که حدودا ۸۰ ساله می‌شود در قدرت خواهد ماند. معنای دیگر این همه‌پرسی این است که محدودیت بر قدرت او برداشته خواهد شد.

«اوا اونتیوروس»، در گزارش ۲۵ ژوئن برای بی‌‌بی‌سی نوشت:«روسیه در قرن بیست‌ویکم هیچ رهبری جز پوتین نداشته است.» روس‌ها تا به امروز شاهد انتصاب او به‌عنوان نخست‌وزیر (۱۹۹۹)، انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری (۲۰۰۸-۲۰۰۰)، انتصاب مجدد به‌عنوان نخست‌وزیر (۲۰۱۲-۲۰۰۸) و انتخاب دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهوری (۲۰۱۲) بوده‌اند. با این حال، «ایلیوشینا-‌هاج» در گزارش خود نوشتند پوتین در هفته گذشته مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه داشت و آشکارا دیدگاه خود را در مورد باز کردن درهای ریاست‌جمهوری به روی رقابت سیاسی بیشتر خاطرنشان ساخت. اما سوال این است که کدام رقابت؟ رقابت با چه کسی؟ رقابت با خود؟ یا رقابت با رقبای دستچین شده؟

پوتین در این مصاحبه گفت: «ما باید به این کار ادامه دهیم و نباید در انتظار جانشینانمان بمانیم.» اصلاحات پیشنهادی در دادگاه قانون اساسی و در هر دو مجلس با کمترین مخالفتی تصویب شد. «الا پامفیلووا»، رئیس کمیسیون انتخابات مرکزی کشور گفت: این تغییرات نیازی به همه‌پرسی مشروع ندارد اما پوتین اصرار داشت که تغییرات به رای همگانی سپرده شود.

برخی معتقدند پوتین با شکل دادن به حلقه‌ای از «خویشاوند‌سالارها» (نپوتیسم) و «دزدسالارها» (کلپتوکرات) نوعی نظام حامی‌پرورانه ایجاد کرده است. این حامیان و «مخدومان» پوتین در تلاش هستند به «خادم» خود «ادای دین» کرده و با طرح «ریاست‌جمهوری صفر» عملا دوران ریاست او را به صفر رسانده و به او اجازه دهند بار دیگر به‌عنوان نامزدی «بکر» وارد گود رقابت‌ها شود.

«والنتینا ترشکوا»، کیهان‌نورد سابق که حالا نماینده مجلس و از حامیان سرسخت پوتین است، حامی چنین طرحی است. اگرچه پوتین در تقلا است تا خود را نسبت به انتخابات «بی‌میل» نشان دهد و می‌خواهد این تصور را القا کند که این «فشار از پایین» است که از او می‌خواهد بار دیگر نامزد شود، اما شواهد نشان می‌دهد در نظام دست‌ساز پوتین کسی را یارای آن نیست که با «پدرخوانده» در افتد. آنچه در این کشور روی می‌دهد با طراحی قبلی شخص پوتین یا با نظارت او رخ می‌دهد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  81  =  88