آغاز شمارش معکوس برای پایان «کژراهه کارت به کارت»/ ضرورت تغییر مدل کسب و کار در شرکت‌های پرداخت

اصلاح نظام کارمزد در دستور کار نظام بانکی

در حالی که همه نگاه ها به فاز دوم پروژه رمز پویا دوخته شده اما شنیده ها حاکی از پایان عصر کارت به‌کارت در عرصه بانکی و بازگشت شبکه بانکی به آرامش دارد.

بعد از آنکه مبلغ جابه‌جایی کارت به‌کارت بعد از کرونا به یک میلیون تومان کاهش یافت، این ایده به ذهن برخی از ایده پردازان در بانک مرکزی خطور کرد که هم اکنون فرصت مناسبی است تا کژراهه کارت‌به‌کارت را به سمت روش اصولی هدایت کنند.

بر همین اساس تقویت استفاده از کیف پول در شبکه پرداخت و گرایش به سمت تمرکز روی حساب‌های بانکی به جای کارت قوت گرفت. یکی از دلایل مهم در این فرآیند درخواست قوه قضائیه از بانک مرکزی برای استفاده از ظرفیت های حساب به حساب به جای کارت به‌کارت در شبکه بانکی و پرداخت است.

طرح چیست

طرح چندان پیچیده نیست. قبلا هم پیچیده نبود تنها منافع گروهی اندک در این میان مانع بود که به نظر می رسد بانک مرکزی به این میزان از جسارت دست یافته تا منافع عمومی و اعتماد مردم به شبکه بانکی را بر منافع گروهی ارجح بداند.

در این طرح علاوه بر توسعه زیرساخت های مشترک بین شبکه بانکی و اپراتورهای تلفن همراه و تدوین و اجرای یک استاندارد مشترک بین رگولاتورهای پولی و مخابراتی، در دستور کار است و گام‌های مقدماتی برداشته شده است.

بر اساس این طرح کیف‌ های پول توسط بانک‌ها و شرکت‌های پی اس پی با سقف 500 هزار تومان گسترش پیدا خواهد کرد و از این به بعد کیف پول با اتصال به حساب شارژ خواهد شد.

با استقرار کیف پول امکان انجام تراکنش‌های مبتنی بر ریسک(ریسک بیس) فراهم خواهد شد.

کارت اعتباری

یکی دیگر از ابزارهایی که هم زمان با کیف پول گسترش پیدا خواهد کرد کارت‌های اعتباری متصل به کیف پول است. با گسترش کارت‌های اعتباری، بانک‌ها برای صیانت از دارایی‌های خود مراتب امنیت را در سطوح مختلف فراهم خواهند آورد و در تکمیل این خدمت، بیمه نیز کمک خواهد کرد تا توسعه سازوکارهای استفاده از اعتبار توسط مردم بیشتر شود.

آینده مبهم شرکت‌های پرداخت

یکی از دلایلی که بر پایان کژراهه کارت به‌کارت سرعت بخشید مقوله کاهش نرخ سود سپرده هاست. چنان چه این سود به کمتر از 12 درصد برسد مدل فعلی کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت برای بانک‌ها فاقد توجیه اقتصادی خواهد شد.

در چنین صورتی خیلی زود منتظر سقوط ارزش شرکت‌های پرداخت خواهیم بود. اصلاح مدل کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت از هم اکنون در دستور کار بانکی مرکزی است.

در همین راستا بانک مرکزی عزم خود را جزم کرده تا  شرایط را برای اصلاح نظام کارمزد فراهم آورد. تفاوت این بار با دفعات قبل آن است که اگر این اصلاح صورت نگیرد این احتمال قوت خواهد گرفت که صنعت پرداخت دچار بحران سودآوری شود.

لذا برای اینکه شرکت‌های پرداخت روی دست بانک‌ها نمانند و حکایت دارایی های سمی را بازروایت نکنند بانک مرکزی از هم اکنون دست بکار شده است.

شنیده‌ها حاکی است رئیس کل بانک مرکزی طی نامه ای ضرورت اصلاح نظام کارمزد در اسرع وقت به معاونت فناوری اطلاعات ابلاغ کرده است.

600 میلیون تراکنش کارت‌به‌کارت

تعداد تراکنش کارت‌به‌کارت در هر روز حدود 20 میلیون تراکنش و ماهانه بالغ بر 600 میلیون تراکنش ثبت شده است.سهولت کلاهبرداری در مقوله کارت به‌کارت باعث شد تا شبکه بانکی رمز پویا را در دستور کار قرار دهد اما این حرکت نیز باعث نشد تا بحران‌های ناشی از این راه نادرست پایان یابد و تنها باعث شد مدل‌های سواستفاده از اتصال کارت به حساب تغییر کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =