کاهش ۶.۸ درصدی هزینه ناخالص داخلی طی سال۹۸

جزئیات آمارهای اقتصادی سال ۹۸ منتشر شد

نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بانک مرکزی، بخش پولی و بانکی شامل خلاصه دارايی‌ها و بدهی‌های سيستم بانکی اعم از بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غيربانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غيردولتی و موسسات اعتباری غيربانکی و نيز شامل ارقام عمده پولی و اعتباری و تسهيلات اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکيک عقود اسلامی می‌شود.

در بخش تراز پرداخت‌ها، جداول موازنه پرداخت‌ها، صادرات غيرنفتی و واردات کشور، ارزش صادرات غيرنفتی، آمار بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور و نيز متوسط ماهانه نرخ فروش دلار در بازارهای بين بانکی و آزاد ارائه شده است.

بخش بازار سرمایه نیز شامل جداول شاخص‌های فعاليت بورس اوراق بهادار تهران وخلاصه وضعيت اوراق مشارکت است.

این نشریه صرفاً به صورت الکترونيکی حاوی اطلاعات ماهانه توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی منتشر می‌شود.

کاهش 6.8 درصدی هزینه ناخالص داخلی

براساس داده های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی انجام شده در خصوص تولید ناخالص داخلی کشور، نتایج اولیه نشان دهنده آن است که در سال 98، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت ثابت سال 90 از 6564.7 هزار میلیارد ریال در سال 97 به 6137.3 هزار میلیارد ریال در سال 98 کاهش یافته است.

نتایج مقدماتی حاصل از بررسی روند تحولات ارزش افزوده ی فعالیت های اقتصادی حاکی از برآورد رشد اقتصادی منفی 6.5 درصدی برای سال 98 می باشد.

از سوی دیگر در سمت تقاضای اقتصاد و براساس برآوردهای اولیه ای که در خصوص اقلام هزینه ای اقتصاد همچون مخارج مصرف نهایی خصوصی، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و صادرات و واردات در سال 98 به عمل آمده است، رشد اقلام هزینه ای فوق الذکر به ترتیب منفی 7.7، 6، 5.9، 29.9 و 38.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل می باشند. در مجموع هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در سال 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8 درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که محاسبات انجام شده در خصوص نرخ رشد اقتصادی سال 98 مقدماتی بوده و در معرض تجدید نظر قرار دارد.

باتوجه به وضعیت کلی اقتصاد در سال 98 محاسبات فصلی نشان میدهد که اقتصاد ایران در سال مذکور نسبت به دوره مشابه سال قبل با افت قابل توجه نرخ رشد اقتصادی مواجه بوده است.

برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی در سال 98 نشان میدهد که علت عمده کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را باید در کاهش ارزش افزوده فعالیت های نفت، خدمات عمومی، بازرگانی و رستوران و هتلداری و خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی جست‌وجو کرد.

سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت های مذکور در نرخ رشد منفی 6.5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 98 به ترتیب منفی 7.4 درصد، 0.8، 0.3 و 0.2 واحد درصد برآورد شده است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  3  =