عرضه بیش از ۲.۵ میلیارد یورو به سامانه نیما

از ابتدای سال99 تا کنون صورت گرفت؛

آمار اعلامی «نیما» حکایت از آن دارد که از ابتدای سال تا ۲۳ خرداد ۹۹، مجموعه معاملات فروش ارز صادراتی به ۲ میلیارد و ۵۳۹ میلیون یورو رسیده؛ اما چند روزی است که قیمت از سامانه حذف شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی عملکرد سامانه نیما به عنوان محلی برای خرید و فروش ارز حاصل از صادرات حکایت از آن دارد که علیرغم همه محدودیت‌های بین‌المللی بر علیه اقتصاد ایران از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر که منجر به توقف مقطعی صادرات غیرنفتی کشور شده است، صادرکنندگان بالغ بر ۲.۵ میلیارد یورو ارز به سامانه نیما عرضه کرده‌اند.

بررسی عملکرد سامانه نیما حکایت از آن دارد که مجموع معاملات فروش ارز صادراتی دقیقاً ۲ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۴۴ هزار یورو تا روز ۲۳ خرداد ۹۹ بوده است.

در عین حال، مجموع معاملات خرید ارز وارداتی نیز حکایت از آن دارد که تاکنون ۱ میلیارد و ۵۴۶ میلیون یورو از سوی سامانه نیما به منظور تأمین نیازهای وارداتی اختصاص یافته است.

طی هفته‌های گذشته، سرعت تأمین ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی افزایش یافته و بخشی از نیازهای ارزی واردات از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین شده است که این نوید خوبی برای واردکنندگان است.

نکته حائز اهمیت در بررسی عملکرد سامانه نیما آن است که طی روزهای گذشته به دلیل برخی نوسانات ارزی، قیمت از روی صفحه سامانه نیما حذف شده و اکنون میانگین نرخ دلار و یورو همچون گذشته اعلام نمی‌شود.

بررسی عملکرد سامانه نیما همچنین نشان می‌دهد که ظرف دو هفته گذشته یعنی از هفته دهم سال ۹۹ تا هفته دوازدهم، روند فروش ارز صادراتی رونق گرفته و افزایش یافته؛ ضمن اینکه به موازات آن در سه هفته گذشته، روند تأمین ارز واردات نیز رونق گرفته است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10