مبارزه با قاچاق انسان با کمک کمپانی های ارز دیجیتال

کمپانی‌های ارز دیجیتال، شرکت‌های اطلاعاتی و آژانس‌های اعمال قانون با بهره‌گیری از به اشتراک گذاری داده‌ها و هوشیاری آموزشی با قاچاق انسان مبارزه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از کوین تلگراف، شاید چنین ترکیبی تا حدی غیرممکن به نظر بیاید اما نیروهای شرکت‌های ارز دیجیتال و سازمان‌های اجرای قانون در حال پیوستن به یکدیگر هستند تا با یکی از بزرگترین جرم‌های جهانی مبارزه کنند: قاچاق انسان.

جنبش اطلاعاتی مبتکرانه ضدقاچاق انسان (ATII) در ماه گذشته یک کنسرسیوم ارز دیجیتال را برای مقابله با قاچاق انسان راه اندازی کرد. این جنبش چنین فعالیتی را با بهره‌گیری از تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از معاملات ارز دیجیتال، علاوه بر افزایش سطح آگاهی آموزشی در حیطه این جنایات سهمگین جنسی به انجام رساند.
رئیس و بنیانگذار ATII، بیان کرد که ATII کنسرسیوم ارز دیجیتال ضد قاچاق انسان (ATCC) خود را با هدف گرد هم آوردن سران و رهبران حوزه ارز دیجیتال برای استانداردسازی اطلاعات مربوط به قاچاق انسان آغاز کرده است. او گفت که:

    ما داده‌های زیادی را در زمینه‌های قاچاق مواد مخدر، جرایم، تامین مالی فعالیت‌های تروریستی، باج افزار و سایر موارد مشاهده کرده‌ایم. با وجود تمام این تفاسیر هنوز هم اطلاعات کافی در مورد قاچاق انسان در دسترس جهانیان نیست. امروزه در بازار تاریک (dark market) شاهد اتفاق افتادن چنین فعالیتی در آمار و ارقام بالایی هستیم و این همان بازاری است که در آن بسیاری از معاملات ارز دیجیتال نیز به انجام می‌رسد.

طبق اظهارات Kahler که اکنون به عنوان رئیس ATCC مشغول به کار است،  شرکت‌های حوزه اطلاعات و سازمان‌های ارز دیجیتال در راستای افزایش سطح آگاهی نسبت به پرچم‌های سرخ یا همان موارد مخاطره آمیز مربوط به قاچاق انسان در حال همکاری کردن با هم هستند. این موارد شامل قاچاق جنسی و کودک آزاری هستند که از دیدگاه Kahler در هنگام جمع آوری داده‌های مفید برای مقابله با این دو رویداد ناگوار، به هیچ وجه توجه کافی وجود ندارد.

جمع آوری داده‌ها

مطابق گزارشات خطوط اعلام ملی قاچاق انسان، بیش از هزار و پانصد قاچاق جنسی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ رخ داده است. این آمار نشان دهنده افزایش ۲۵ درصدی میزان موارد قاچاق انسان در ایالات متحده نسبت به سال ۲۰۱۷ است.

Kahler به این موضوع نیز اشاره کرد که سازمان‌های اطلاعاتی بزرگی مثل CipherTrace و گروه اطلاعاتی بلاک چین (Blockchain Intelligence Group)، به همراه صرافی‌های بزرگی مانند Bitfinex و ارائه دهندگان خدمات خودپرداز ارز دیجیتال مثل DigitalMint، به ATCC پیوسته‌اند تا با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات و جمع آوری داده‌ها فرایند مقابله با قاچاق انسان را بهبود ببخشند.

بر اساس گفته‌های Kahler، ATCC می‌خواهد از به اشتراک گذاری اطلاعات به روشی مشابه بخش 314b جنبش میهن پرستانه ایالات متحده اطمینان حاصل کند. این روش بیان می‌کند که بخش اجرای قانون، رگولاتورها یا همان تنظیم کنندگان و موسسات مالی می‌توانند به صورت قانونی اطلاعات مربوط به حیطه تروریسم و یا پول شویی را برای کمک کردن به روند مقابله با این جرایم به اشتراک بگذارند.

هدف ATCC این است که صرافی‌ها، بخش اجرای قانون، ارائه دهندگان داده‌ها و امثال آنها را در راستای به اشتراک گذاری قانونی اطلاعات برای مبارزه با قاچاق انسان، استثمار کودکان و آزار جنسی کودکان در کنار یکدیگر جمع کند. Kahler به کوین تلگراف گفت:

    ما مکالمات و روابطی را در مورد چنین مسائلی در کنسرسیوم از طریق ساخت جریانات نوع شناسی، پرچم‌های سرخ و سایر شناسه‌ها و تکنیک‌های تحقیق آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم به نوعی روند همکاری شرکت‌ها در انجام مسئولیت‌های اجتماعی را در مقابله با قاچاق انسان شروع کرده و سایر بخش‌های این صنعت را نیز به این سو ترغیب کنیم.

نحوه کارکرد این پروسه

به محض شناسایی و تایید یک رفتار مشکوک، به دو آژانس اعمال قانون عضو ATCC اطلاع رسانی می‌شود. Kahler توضیح داد که ATCC قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ به صورت کلی پنج شرکت اعمال قانون و هشت صرافی ارز دیجیتال را در مجموعه خود گرد هم بیاورد.

Pamel Clegg، مدیر تحقیقات و آموزش مالی شرکت CipherTrace و مامور اطلاعاتی سابق ایالات متحده، به کوین تلگراف گفت که تا کنون به دلیل وجود میزان کمی از داده‌های مورد نیاز، مبارزه با قاچاق انسان بسیار دشوار بوده است.

با وجود اینکه بعضی از موارد قاچاق انسان با معاملات ارز دیجیتال مرتبط بوده‌اند اما Clegg خاطر نشان می‌کند که درک ارتباط این دو رخداد با یکدیگر به دلیل کمبود اطلاعات، بسیار چالش برانگیز است. او گفت:

    روند ردیابی قاچاق انسان از طریق ارز دیجیتال چندان موفقیت آمیز نبوده است. دلیل این موضوع این است که ما اطلاعات اولیه لازم را در اختیار نداریم تا بدانیم که آیا این معاملات واقعا مربوط به قاچاق انسان هستند یا خیر. با این حال به محض شناسایی چنین معاملاتی ما می‌توانیم شبکه مورد نیاز برای مبارزه با این جرایم را بسازیم اما قطعا ما به یک نقطه شروع برای انجام این کار نیاز داریم.

CipherTrace به عنوان یک عضو ATII و ATCC به اعضا این امکان را می‌دهد تا بتوانند به نرم افزارهای تحلیلی بلاک چین شرکت دسترسی داشته باشند و بررسی و تحقیقات را به انجام برسانند. همچنین CipherTrace داده‌های صرافی ارز دیجیتال را نیز با کنسرسیوم به اشتراک می‌گذارد.

شرکت اطلاعات هویتی 4iQ که یکی دیگر از اعضای ATCC است، به شرکت های سراسر جهان در زمینه سرقت هویت و موارد تخلف داده‌ای کمک می‌کند. Luke Wilson، عضو ویژه اطلاعاتی 4iQ، در صحبت با کوین تلگراف اظهار کرد که روزانه به صورت متوسط شرکت او شاهد ۷ تا ۱۲ تخلف داده‌ای بوده و به بیش از ۲۵ میلیارد پرونده هویت جهانی دسترسی دارد.

به عنوان عضوی از ATCC، Wilson توضیح داد که 4iQ به صورت ویژه‌ای در حال فعالیت در زمینه کمک به فاش کردن هویت و نابود کردن سوء استفاده کنندگان و در اصطلاع شخصیت‌های بد در حوزه قاچاق انسان می‌باشد. او گفت:

    ما یک شرکت حوزه تهدید اطلاعاتی هستیم اما داده‌های زیادی نیز در حوزه ارز دیجیتال داریم. دارک وب با تکیه بر جنبه‌های مختلفی مبنی بر ارز دیجیتال یا کریپتو در حال اجراست و هنگامی که به این سایت‌ها نفوذ می‌کنند و نقضی در آنها رخ می‌دهد، ما به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنیم. ما با استفاده از این داده ها افراد متخلف را دستگیر می‌کنیم.

علاوه بر حجم زیادی از داده‌ها، 4iQ دسترسی اعضای ATCC به ابزار IDHunt Core را نیز فراهم می‌کند که در راستای کشف هویت افراد دخیل در اقدامات جنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این شرکت از ابزارهایی برای ردیابی معاملات ارز دیجیتال ، دستیابی به اطلاعاتی مثل آدرس‌های ارز دیجیتنال، آدرس‌های IP، پیام‌های بین خریداران و فروشندگان و غیره استفاده می‌کند. Wilson گفت:

شما می‌توانید این اطلاعات را زیر نظر بگیرید تا همه چیز را ببینید و اتفاقات در حال وقوع را بهتر درک کنید و از هویت‌ها پرده برداری کنید.

شناسایی علائم خطر

با وجود ابزارها و داده‌های پیشرفته، Clegg توضیح داد که عنصر آموزشی که CipherTrace با خود به ATCC آورده است بسیار سودمند است. او گفت:

    CipherTrace در حال ایجاد ارتباط بین عوامل اعمال قانون، صرافی‌های ارز دیجیتال و سایر جنبش‌های غیرانتفاعی در حوزه قاچاق انسان است. ما به این سازمان‌ها کمک می‌کنیم تا نوع واسط‌های معاملاتی که باید دنبال کنند را بشناسند و همین عامل تعیین کننده قاچاق انسان است.

Clegg تاکید کرد که معاملات کوچک و در اصطلاح خردی که با استفاده از ارز دیجیتال به انجام می‌رسند یکی از راه‌های تسهیل قاچاق انسان هستند. او توضیح داد که برای مثال مواد مورد استفاده در کودک آزاری می‌توانند به راحتی از طریق پرداخت‌های خرد ارز دیجیتال تهیه شوند و این دقیقا همان جریانی است که در طی آن میزان کمی از پول بین افراد انتقال پیدا می‌کند. او گفت:

    پرداخت‌های خرد ارز دیجیتال به مجرمان اجازه می دهد تا دسترسی مشتری خود را پی ریزی کنند و آن را گسترش دهند و این در زمانی است که آنها می‌توانند با پرداخت و شارژ کمتر، درآمد کسب کنند. این روال حتی دسترسی به مواد مورد نیاز را نیز افزایش می‌دهد. من مطلع هستم اماکنی در دنیا وجود دارند که ارز دیجیتال را در ازای پرداخت برای روسپی گری و فحشا قبول می‌کنند.

 

Teresa Anaya، مامور BSA/AML در شرکت TrustToken، که یکی دیگر از اعضای ATCC است نیز اظهار کرد که پرداخت‌های خرد ارز دیجیتال می‌توانند در راستای کمک به ردیابی جنایت قاچاق انسان موثر باشند. او به کوین تلگراف گفت: با در نظر گرفتن تجربه من در زمینه پیشینه مالی سنتی، یعنی جایی که من یک بار تحقیقاتی را در رابطه با Standard Chartered Bank انجام داده‌ام، متوجه شدم که سازمان‌ها در سیستم بانکداری سنتی در بسیاری از موارد مربوط به قاچاق انسان فقط به دنبال معاملات با مبالغ بالا می‌گردند. این در حالیست که در موضوع مورد بحث ما مبلغ معاملات می‌تواند حتی به مقدار بسیار کم ۳ دلار باشد.

Anaya گوشزد کرد که TrustToken، یعنی شرکتی که پشتیبان استیبل کوین (TrueUSD (TUSD است، با پیوستن به ATCC هدف کمک کردن به سازمان‌ها  برای شناخت الگوهای معاملات ارز دیجیتال را دنبال می‌کند. همچنین با استفاده از نرم افزار شرکت، سناریو شناختی را می‌سازد تا بتواند این الگوها را زیر نظر بگیرد. برخلاف CipherTrace، TrustToken اطلاعات کاربر و یا صرافی را به اشتراک نمی‌گذارد بلکه ارتباطی با سایر اعضا ایجاد می‌کند تا بتواند بهترین راه شناسایی و مبارزه با فعالیت‌های قاچاق انسان را بشناسد.

علاوه بر این، Anaya اشاره کرد که ممکن است استفاده از ارز دیجیتال به دلیل عدم داشتن محدودیت، برای جنایات قاچاق انسان بسیار خوشایند باشد و این درست برخلاف معاملات فیات یا همان ارز سنتی است. او همچنین افزود که ارز دیجیتال از لحظه تولید تا آخرین آدرسی که دریافت شده است قابل ردیابی و دنبال کردن است. او بیان کرد که: اگر شما در حال بررسی و تحقیق در سیستم بانکداری سنتی هستید می‌دانید که حساب‌های بانکی در آن دخیل هستند. معمولا معاملات از یک حساب بانکی به حساب دیگر است و معمولا یک نقطه شروع و نقطه توقف در این روند وجود دارد. این امر حتی به این معناست که بعضی اوقات ممکن است یک پروسه تحقیق به دلیل عدم توانایی در به دست آوردن موارد ثبت شده و سوابق بانک‌ها متوقف شود. اما در زمینه ارز دیجیتال این موضوع صدق نمی کند.

نکته حائز اهمیت

Seth Sattler، مدیر پذیرش بخش ارئه سرویس دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین DigitalMint، در مصاحبه با کوین تلگراف بیان کرد که این بی‌تجربگی را می‌رساند اگر بخواهیم فکر کنیم که ارز دیجیتال در ظرفیت‌های مشخصی در راستای مقاصد قاچاق انسان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. او گفت:

    ارز دیجیتال به روش ارجح پرداخت برای وب سایت‌هایی تبدیل شده است که به صنعت قاچاق انسان کمک می‌کنند مثل سایت‌های تبلیغاتی، بازارهای دارک وب و سایت‌های فیلم بزرگسالان. نظارت داشتن بر استفاده هر شخص از کریپتو به ناچار همیشه اجتناب ناپذیر بوده و نقش بزرگی در بررسی و تحقیقات، کاهش آمار و اگر بخواهیم امیدوارانه نگاه کنیم، در جلوگیری از قاچاق انسان داشته است.

Sattler در ادامه افزود که علاوه بر نظارت داشتن بر معاملات ارز دیجیتال، DigitalMint به آرشیوی از ویدئو دسترسی دارد که می‌تواند هر رفتار مشکوکی را شناسایی کند. او توضیح داد که علاوه بر خرید‌های کوچک و معمولی آخر شب، فیلم زنی که با حضور یک مرد در کنار یک دستگاه خودپرداز بیت کوین در حال معامله کردن است و یا مشتری که در هنگام معامله کردن در حال مکالمه تلفنی است به نوعی پرچم سرخ یا همان نماد خطر به حساب می‌آیند. او افزود: پرچم‌های سرخ سنتی مربوط به حیطه قاچاق انسان ممکن است شامل خریدهای بیشماری در فروشگاه پوشاک زنانه، سایت‌های مسافرتی و هتل‌ها باشد. معاملات ارز دیجیتال نیز امروزه می‌توانند به لیست پرچم‌های سرخ زمینه قاچاق انسان افزوده شوند.

علاوه بر این، Kahler توضیح داد که قاچاق انسان به یکی از پرسودترین جنایات جهان تبدیل شده و معمولا یک جرم پایه برای پول شویی به حساب می‌آید.

نتیجه گیری

در حالی که ممکن است ATCC شامل سازمان‌های رقیب ارز دیجیتال و ترکیبی نامعمول از آژانس‌های اعمال قانون باشد، Kahler بر روی میزان اهمیت تمام این شرکت‌ها برای کنار هم جمع شدن و مبارزه با قاچاق انسان تاکید می‌کند. برای مثال، Kahler گوشزد کرد که Bitfinex، یک صرافی برجسته ارز دیجیتال و عضو ATCC، در حال به اشتراک گذاری معاملات و موارد استفاده‌ای که در این صنعت می‌بیند، در راستای محدود کردن و شناسایی فعالیت‌های مشکوک است. علاوه بر این، گروه اطلاعاتی بلاک چین که یک موتور جستجو و تحلیلی مبتنی بلاک چین آگنوستیک را توسعه داده است، در حال ارائه ابزار مربوط به حوزه پزشکی قانونی و دسترسی به آدرس‌های کیف پول‌های ناخوشایند است. همچنین این اطلاعات را با کنسرسیوم نیز به اشتراک می‌گذارد.

Clegg از شرکت CipherTrace گوشزد کرد که با وجود اینکه خیلی از شرکت‌های عضو ATCC رقیب یکدیگر هستند اما همگی یک هدف واحد مبارزه با قاچاق انسان را دنبال می‌کنند. او گفت: در یک مقطع خاص ما همه رقیب هستیم ولی در نهایت همه ما با هم خواهان مبارزه با این روند ناخوشایند قاچاق انسان هستیم. این یک معضل جهانی است که تعداد موارد و پرونده‌های قابل ملاحظه‌ای دارد و موضوعی است که سازمان‌ها و موسسات به آن توجه می‌کنند اما ما واقعا نیاز داریم تا با همکاری هم و در روندی رو به جلو با این رویداد مقابله کنیم.

 

 

میهن بلاکچین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  9  =