فروش اطلاعات ۵.۵ میلیون کاربر رایتل در ازای بیت کوین

رئیس سازمان تنظیم مقررات تایید کرد

در ادامه لو رفتن اطلاعات کاربران ایرانی، حالا اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک رایتل به قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش گذاشته شده است؛ اطلاعاتی که برخی از کارشناسان امنیت مجازی و مرکز ماهر، صحت و سقم آن را تایید کرده‌اند، هرچند تا به این لحظه واکنشی از سوی خود رایتل در پی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، چندی پیش ادعا شده بود که اطلاعات ۵.۵ میلیون از مشترکین اپراتور موبایل رایتل برای فروش در اینترنت منتشر شده است. پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، افراد بسیاری خواستار پاسخگویی رایتل به وضعیت پیش‌آمده شدند.

دقایقی پیش فلاح جوشقانی، ‏معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات، با انتشار پستی در توئیتر این اتفاق را تائید کرد. وی در توئیتر خود نوشت مرکز ماهر درز اطلاعات رایتل را تائید کرده است. همچنین وی به این مسئله نیز اشاره کرد که گزارش‌ها نشان می‌دهد اطلاعات لو رفته متعلق به ۴ سال پیش بوده و توسط عامل انسانی رخ داده است.

فلاح جوشقانی در توئیتر خود نوشت:

"مرکز ماهر درز اطلاعات رایتل را تائید کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد اطلاعات لو رفته متعلق به ۴ سال پیش بوده و توسط عامل انسانی رخ داده است. در هر حال رایتل مسئول حفاظت از داده‌ مشترکین است و باید برخورد مسئولانه‌ای از خود نشان دهد. طبق ضوابط پروانه برخورد جدی خواهیم کرد."

از سوی دیگر یک هکر اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک رایتل را برای فروش گذاشته، اطلاعاتی که در قبال آن مقداری بیت کوین به ارزش هزار دلار طلب کرده است.

این کاربر که بر اساس گمان برخی از کارشناسان فنی ایرانی به نظر می‌رسد، اعلام کرده که در ابتدا به خود رایتل پیشنهاد داده تا با ارائه ۵ بیت کوین به او، از افشای این اطلاعات جلوگیری کند و زمانی که دیده رایتل علاقه‌ای به این کار نداشته، قصد فروش و عرضه آنها را به صورت عمومی گرفته است. این هکر همچنین ادعا کرده که تمامی اطلاعات به روز بوده و او آنها را در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۹۹) استخراج کرده است. البته رایتل از ظهر امروز تاکنون، هنوز به هیچ‌یک از سوالات پاسخ نداده است و مشخص نیست آنچه که هکر می‌گوید واقعا درست است یا خیر.

ناگفته نماند آنطور که پیش‌تر مرکز ماهر اعلام کرده مطابق بند ۵-۱ نظام ملی مقابله با حوادث فضای مجازی کشور: «مسوولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهد بود.» به این ترتیب مسوولیت اصلی در پاسخ به سوالات امنیت بانک‌های داده و اطلاعات، در وهله اول بر عهده بالاترین مسوول دستگاه است و در اینجا به نظر می‌رسد انگشت اتهام به سمت سرپرست اپراتور رایتل گرفته می‌شود.

اما حالا سوال اینجاست، چه برخوردی از سوی رگولاتوری در انتظار رایتل خواهد بود و نشت اطلاعات کاربران رایتل، چه اثری بر آینده‌ی اپراتور سوم خواهد گذاشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄    =  6