ترفند جدید مجرمان سایبری، کلاهبرداری با رسید جعلی

پلیس فتا هشدار داد؛

شیوع کرونا بهانه‌ای برای مجرمان سایبری شده که به جای کشیدن کارت در کارتخوان فروشگاه ادعا می‌کنند که از طریق گوشی خود بهای خرید را پرداخت می کنند بعد از دریافت شماره حساب از فروشنده با اپلیکیشن‌های رسید ساز فروشندگان را فریب داده و بدون پرداخت بهای خرید کالا را دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف رسید ساز یکی از ترفندهای جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از فروشندگان است، تصریح کرد: فعال بودن پیامک بانکی یک راه ساده برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام این دست مجرمان است.

وی افزود: شیوع کرونا بهانه‌ای برای مجرمان سایبری شده که به جای کشیدن کارت در کارتخوان فروشگاه ادعا می‌کنند که از طریق گوشی خود بهای خرید را پرداخت می کنند بعد از دریافت شماره حساب از فروشنده با اپلیکیشن‌های رسید ساز فروشندگان را فریب داده و بدون پرداخت بهای خرید کالا را دریافت می‌کنند.

سرهنگ رجبی تاکید کرد: با فعال سازی سامانه پیامک حساب بانکی از انجام هرگونه تراکنش بانکی و دریافت یا برداشت از حساب بانکی مطلع می‌شوید و بعد به راحتی می‌توانید کالا را به خریدار تحویل دهید.

این مقام انتظامی یادآور شد: حتما مطمئن شوید که این پیامک از سوی بانک و با سرشماره بانک برای شما ارسال شده، ارسال پیامک از یک شماره جدید را به عنوان سند واریز قبول نکنید.

سرهنگ رجبی گفت: در صورتی که خدمات پیامکی ندارید از طریق خودپرداز، یا کارت‌خوان مغازه‌ها یا شماره‌گیری‌های USSD می‌توانید از موجودی حساب‌تان مطلع شوید.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه یادآور شد: یکی از طعمه‌های مجرمان سایبری در این شیوه خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌هایی است که بعد از تحویل کالا وجه را دریافت می‌کنند، این مجرمان هنگام دریافت کالا که اصولاً توسط پیک صورت می‌گیرد با همان بهانه کرونا از پیک شماره حساب یا کارت بانکی فروشنده را می‌خواهند تا از طریق موبایل بانک اقدام به واریز وجه خرید کنند.

وی به فروشندگان تاکید کرد: حتما این موارد را به پیک تحویل کالا یادآور شده و کالا را بعد از واریز وجه و تائید از سوی آنها به خریدار تحویل دهند نه با دیدن یک رسید در گوشی، چرا که آدرس‌های اعلامی از سوی این افراد دقیق نبوده و بیشتر در اماکنی قرار تحویل کالای خریداری شده را می‌گذارند که برای آنها نیست.

سرهنگ رجبی فعال بودن اینترنت بانک را نیز یکی از راهکارهای جلوگیری از این دست کلاهبردارهای دانست و گفت: در صورتی که تاخیر در ارسال پیامک اتفاق بیفتد، می‌توان با مراجعه به اینترنت بانک مطمئن شد که وجه واریزی به حساب ما واریز شده است یا خیر.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه حرف‌های احساسی خریدار نباید شما را از مطمئن شدن واریز وجه منصرف کند، تاکید کرد: چک کردن موجودی حساب و مطمئن شدن از واریز وجه هیچ ارتباطی به بی‌احترامی به فرد خریدار ندارد و به هیچ وجه توهین به فرد نیست.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  48