تورم به ۲۲ درصد می‌رسد/ حجم نقدینگی کمتر خواهد شد

دکتر همتی در حاشیه جلسه دولت:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حجم نقدینگی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر خواهد شد، گفت: تورم را در حدود ۲۲ درصد کنترل می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با هدف گذاری ۲۲ درصدی نرخ تورم و علت رسیدن به این نتیجه اظهار داشت: همانطور که می‌دانید یکی از وظایف بزرگ بانک مرکزی مهار و کنترل تورم در کشور است‌.

وی عنوان کرد: در دو سال گذشته به دلیل شوک ناشی از تحریم و اتفاقاتی که در نرخ ارز افتاد، شاهد تورم ناشی از عرضه بودیم و این کار موجب شد تورم‌های دو سال گذشته تورم‌هایی باشد که در مجموعه میانگین سال‌های گذشته ما نبود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه سال گذشته توانستیم به ابزار عملیات بازار باز مجهز شویم و کارهای اساسی و بنیانی آن را انجام دادیم و مصوبات و ضوابط قانونی آن را تهیه کردیم و اکنون آمادگی داریم ان شاءالله بتوانیم از عملیات بازار باز در بازار پول و سرمایه استفاده کنیم.

همتی بیان کرد: در مورد هدف گذاری تورم هم یکی از دلایل اساسی موثر در تورم، حجم نقدینگی است. ما بنای جدی داریم نقدینگی را کنترل کنیم و پیش‌بینی ما این است که با اقدامات دولت محترم و انضباط مالی که متعهد شده برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و انتشار اوراق خزانه برعهده بگیرد، مطمئناً پیش‌بینی انجام شده به واقعیت نزدیک خواهد بود.

وی افزود: حجم نقدینگی ما حتماً نسبت به سال گذشته بسیار کمتر خواهد شد و تورم را نیز در همین حول و حوش که اعلام کردیم یعنی ۲۲ درصد، ۲ درصد بالای یا پایین کنترل می‌کنیم. خیلی‌ها معتقد بودند بانک مرکزی ریسک بزرگی کرده است اما نه ریسک بزرگی نیست، اگر قرار باشد تورم هرچه باشد و ما تابعش باشیم، نمی‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وظیفه بانک مرکزی این است که تمام تلاش خود را انجام دهد تا به هدف خود نائل شود. فکر می‌کنم این کار دو حسن دارد؛ یک اینکه بقیه دستگاه‌های اجرایی دولت و همه کسانی که در شکل گیری تورم نقش دارند الزام بیشتری برای رعایت خواهند داشت و نکته دوم اینکه انتظارات تورمی در کشور کاهش پیدا می‌کند. اکنون هم بعد از اعلام بانک مرکزی آثارش را در بازارهای مختلف می‌بینیم.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما مقید هستیم با ابزارهایی که در اختیار داریم و اقداماتی که بانک مرکزی در بازار پول خواهد داشت، بتوانیم از طریق کنترل نرخ سود بانکی نرخ تورم را در کشور کنترل کنیم و از حالا تا سال آینده به نرخ‌هایی که به عنوان نرخ هدفگذاری تورمی اعلام کردیم، برسیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  14