سامانه نوبت‌دهی پزشکان بر پایه اینترنت اشیا (IOT)

یک شرکت دانش بنیان سامانه نوبت‌دهی پزشکان بر پایه اینترنت اشیا (IOT) با نام شفاداک را راه‌اندازی کرده است و تاکنون ۱۰ درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور از این سامانه بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، خرم احمدزاده اصل، مدیرعامل شرکت دانش بنیان شبکه توسعه و فناوری اطلاعات آفتاب شفا در خصوص دستاورد این شرکت گفت: سامانه پزشکی شفاداک نرم افزار نوبت‌دهی است که در طرح جامع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی بیان کرد: فاز اول سامانه نوبت‌دهی پزشکی شفاداک از سال ۹۴ شکل گرفته و زیرساخت‌های آن نیز به تدریج از طرف وزارت بهداشت تجهیز و بهره‌برداری شده است. در حال حاضر این سامانه ۱۰ درصد از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌های کشور را پوشش می‌دهد و در صورت بازاریابی و تبلیغات بیشتر، این حوزه از پتانسیل بالایی برخوردار است.

احمدزاده ادامه داد: در این سامانه مشخصات بیمار، تخصص‌های مورد نیاز و فراوانی بیماری‌ها ثبت می‌شود و اطلاعات درمانی بیماران در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد و در نهایت از طریق دیتا جمع‌آوری شده و امکان تصمیم‌گیری برای تسهیل‌گری در ارائه خدمات درمانی به مناطق مختلف کشور فراهم می‌شود.

وی گفت: همچنین بیماران می‌توانند هزینه ویزیت خود را از طریق سامانه پرداخت کنند که در این صورت کادر درمانی و منشی از کنسل نشدن وقت توسط بیمار اطمینان حاصل می‌کند.

احمدزاده اظهار داشت: نرم افزار نوبت‌دهی در سه سطح مختلف طراحی شده است؛ سطح اول برای روستاها، سطح دوم برای شهرستان‌ها و درخواست متخصص و سطح سوم برای درخواست فوق تخصص است.

وی یادآور شد: درسطح دوم سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) از سامانه شفاداک استفاده می‌شود. این سامانه سیب در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرا می‌شود، تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌شود و تمامی پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی درمانی جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: ما به غیر از نوبت‌دهی سطح دو در این سامانه یکپارچه، سامانه نسخه نویسی الکترونیک یا مدیریت مطب را نیز طراحی کردیم که در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) استفاده خواهد شد.

وی در این خصوص توضیح داد: این روند به این صورت است که پزشکان در مطب به پرونده درمانی بیماران دسترسی خواهند داشت و پزشک نسخه بیمار را به صورت الکترونیکی می‌نویسد؛ سپس بیمار با مراجعه به تمامی داروخانه‌های سطح کشور و ارائه کارت ملی می‌تواند داروی خود را دریافت کند. با استفاده از این زیرساخت طرح حذف دفترچه بیمه نیز قابل اجرا خواهد بود؛ در حال حاضر پنج شرکت در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیکی فعالیت می‌کنند که شفاداک سرگروه تمام این شرکت‌ها است.

احمدزاده اصل، پرداخت حق ویزیت در سامانه شفاداک را توضیح داد و گفت: در حال حاضر طرح نوبت‌دهی همراه با پرداخت حق ویزیت در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز و شهرهایی از استان فارس عملیاتی شده است اما در باقی استان‌های کشور نوبت‌دهی بدون پرداخت حق ویزیت است؛ به عبارت دیگر حدود ۸۰ درصد بیمارستان‌هایی که از خدمات نوبت‌دهی شفاداک استفاده می‌کنند، نوبت‌دهی به همراه پرداخت حق ویزیت توسط بیمار است و بر اساس بیمه‌ای که بیمار استفاده می‌کند، فرانشیز آن کسر شده و بیمار هزینه نهایی را واریز می‌کند.

وی از تبدیل شدن سامانه شفاداک به سوپر آپ درمانی کشور خبر داد و افزود: با توجه به وجود شرکت‌هایی که در زمینه سامانه نوبت‌دهی فعالیت می‌کنند، در فاز دوم این سامانه خدمات مختلف دیگری همچون فروشگاه سلامت، پزشک هوشمند، درخواست پرستار و آمبولانس و خرید دارو را به این سامانه اضافه کردیم و به زودی قابل استفاده خواهد بود و در اصل قصد داریم سامانه شفاداک را به اولین سوپرآپ در حوزه درمانی کشور تبدیل کنیم.

احمدزاده اصل به استفاده از تسهیلات نمونه‌سازی از صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی مصوب شده بود و تنها ۵۰ میلیون آن را برای توسعه سیستم و سرمایه در گردش دریافت کردیم. علاوه بر سیستم نوبت‌دهی توانستیم پرونده سلامت الکترونیک مطب یا نسخه الکترونیکی را نیز راه‌اندازی کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  49