وضعیت فروش بیت کوین از سوی ماینرها قبل از هاوینگ چگونه است

آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟

قیمت بیت کوین درست قبل از رویداد هاوینگ شروع به افزایش کرده است اما آیا این روند پایدار خواهد بود؟ پاسخ این سوال شاید در داده‌های مربوط به زنجیره (بلاک چین) بیت کوین نهفته باشد.بسیاری از استخراج‌کنندگان بیت کوین انتظار دارند قیمت بیت کوین همچنان افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از کوین تلگراف، با ادامه آشکار شدن تدریجی پیامد‌های همه‌گیری ویروس کرونا و وجود نشانه‌هایی مبنی بر آغاز رفع قرنطینه در اروپا، حالا تمام نگاه‌ها در جامعه ارزهای دیجیتال دوباره به هاوینگ بیت کوین خیره شده است. به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین با افزایش ۲۳ درصدی و رسیدن به بالاترین قیمت ماهانه ۹,۴۰۰ دلاری در اوایل هفته گذشته، واکنش مناسبی به این رویداد که تنها ۷ روز با آن فاصله داریم، از خود نشان داده است.

هاوینگ یکی از رویدادهای محبوب صنعت ارزهای دیجیتال است و بخشی از سیاست پولی بیت کوین به شمار می‌رود. طی هاوینگ و هر چهار سال یک بار، پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود. معنا و مفهوم این رویداد این است که از تاریخ ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت)، به جای ۱۲٫۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه، ۶٫۲۵ بیت کوین عرضه خواهد شد.

وقتی بر سر جهت حرکت قیمت بعد از هاوینگ بحث می‌شود، نظرات متفاوت است. بعضی معتقدند که این رویداد به طور قطع قیمت‌های بالاتری را با خود به همراه می‌آورد و بعضی دیگر هم عقیده دارند که با توجه به در دسترس بودن اطلاعات مربوط به این رویداد برای عموم مردم، این عامل (هاوینگ) همین حالا هم در قیمت‌های فعلی بیت کوین اعمال شده است. برخی سرمایه‌گذاران هم ضمن نادیده گرفتن اهمیت ماینرها و پاداش استخراج، بر این باور هستند که تنها عامل محرک قیمت بیت کوین سوداگری و سفته‌بازی است.

میزان فعالیت استخراج بیت کوین مشاهدات ما را تأیید می‌کند

درست است که سفته‌بازی یکی از نیروهای محرک قیمت بیت کوین محسوب می‌شود، اما وقتی نوبت به برخی چرخه‌های صعودی خاص می‌رسد، نقش عرضه و تقاضا غیرقابل انکار است. وقتی درباره درک (حرکات) قیمت بیت کوین حرف می‌زنیم، ماینرها نقش بسیار مهمی بر عهده دارند، چراکه آنها تنها تأمین‌کنندگان کوین‌های جدید در بازار هستند.

ماینرها با نقد کردن بیت کوین‌های تولیدی خود برای پرداخت هزینه‌های نگهداری و برق دستگاه‌های استخراج، عامل ایجاد یک فشار فروش مداوم (در بازار) هستند. درست است که معامله‌گران از نوسان‌های کوتاه مدت (بازار) سود می‌برند، اما در نهایت این ماینرها هستند که قیمت بیت کوین را از جنبه میزان عرضه آن تعیین می‌کنند.

البته این روند آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد یکسویه نیست. نوسان (بازار) هم می‌تواند تعیین کند که چه ماینرهایی می‌توانند در شبکه به فعالیت ادامه دهند و می‌دانیم که اگر قیمت بیش از حد سقوط کند، بعضی ماینرها به دلیل زیان‌ده شدن عملیات استخراج خود، ورشکسته خواهند شد. سقوط قیمت وحشتناک ماه مارس (اواخر اسفند ۹۸) یکی از نمونه‌های بارز این اتفاق بود.

البته ماینرها تنها بازیگرانی نیستند که می‌توانند فشار فروش ایجاد کنند اما اکثر حجم موجود در صرافی‌ها بیانگر حجم خرید یا فروش واقعی نیست و بیشتر نشان‌گر حرکات (قیمتی) کوتاه‌مدتی است که معامله‌گران طی آنها پشت سرهم دست به خرید و فروش می‌زنند.

به همین دلیل، می‌شود گفت که ماینرها تنها فعالان بازار هستند که می‌توانند برای کوین‌های تازه تولیدشده فشار فروش ایجاد کنند. از آنجایی که رفتار ماینرها شاخص مناسبی برای قیمت احتمالی بیت کوین پس از هاوینگ به شمار می رود، بررسی شیوه کار آنها در روزهای قبل از این رویداد اهمیت زیادی دارد.

حرکت بازارها هماهنگ با حرکت ماینرها است

این امکان وجود دارد که با تحلیل بعضی الگوهای تراکنشی خاص در بلاک چین بیت کوین بتوان اطلاعاتی را استخراج کرد که می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی ما را تکمیل کنند. برای مثال، جو نملکا (Joe Nemelka)، یک تحلیل‌گر داده از شرکت کریپتوکوانت (CryptoQuant)، یک شرکت بررسی داده‌های ذخیره‌شده در زنجیره بلوک، به وب‌سایت کوین تلگراف گفت که افزایش جریان مالی ماینرها در صرافی‌ها می‌تواند نشانه‌ای از نوسان‌های آینده باشد.

طبق گفته‌های نملکا، درصد ورود بیت کوین به صرافی‌ها از سوی ماینرها در مقایسه با جریان‌های مالی دیگر مثل صرافی‌ها، کیف‌ پول‌ها و … قابل توجه است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، زمان‌هایی که درصد جریان ورودی ماینرها به بالای ۶ درصد رسیده است، پس از آن شاهد یک افزایش قیمت بوده‌ایم.
ماینرها برای نقد کردن ذخیره‌های بیت کوین خود دلایل مختلفی دارند که دنبال کردن این دلایل، در کنار بررسی احساسات سرمایه‌گذاران، می‌تواند برای مشخص کردن واگرایی‌ها و تغییرات ظریف بازار مفید باشد.

برای نمونه، بالا بودن جریان ورودی صرافی‌ها از سوی ماینرها در یک بازار صعودی معمولاً نشان‌دهنده این است که ماینرها در حال کسب سود هستند و فشار فروش را در سطوح قیمتی که به نظر آنها فروش در آنها معقولانه است، افزایش می‌دهند.

بر عکس، درصد جریان بالا در زمانی که قیمت رو به کاهش است، نشانه این است که تعداد زیادی از پروژه‌های استخراج در حال فروش کوین‌های خود در قیمت‌های پایین هستند؛ پروسه‌ای که در آن ماینرهای مقاوم‌تر، بیت کوین‌های خود را حفظ کرده و بعداً فشار فروش را پایین می‌آورند.

حال و روز ماینرها قبل از هاوینگ

در حالی که بررسی درصد ورود بیت کوین از سوی ماینرها به صرافی‌ها، این امکان را می‌دهد که زمان‌های افزایش فروش بیت کوین توسط ماینرها را مشاهده کنیم، «شاخص موقعیت ماینر» (Miner Position Index) به ما اجازه می‌دهد که روندها راٰ تا جایی که به ذخیره یا فروش بیت کوین از سوی ماینرها مربوط می‌شود، درک کنیم.

نمودار بالا نشان می‌دهد که ماینرها از ماه ژانویه (دی ماه ۹۸) به این طرف، به امید فروش در قیمت‌های بعد از رویداد هاوینگ، اقدام به ذخیره بیت کوین کرده‌اند. میسون ژانگ (Mason Jang)، مدیرعامل کریپتوکوانت، در این باره به کوین تلگراف گفت:

    شاخص MPI بازه‌های زمانی را برجسته می‌کند که در آنها جریان خروجی روزانه بیت کوین از سوی ماینرها از نظر تاریخی به شدت بالا یا پایین بوده است. مقدار MPI بالای ۲ نشان از فروش بیت کوین از سوی اکثریت ماینرها دارد و اگر مقدار آن زیر صفر باشد به معنای فشار فروش کمتر از سوی آنها است. به همین دلیل، این شاخص می‌تواند سیگنال خوبی برای خرید بیت کوین باشد.

از نظر تاریخی، هاوینگ بیت کوین همواره با یک افزایش چشمگیر در قیمت همراه بوده است که این را هم می‌توان به عنوان امتیاز مثبت دیگری در تأیید افزایش قیمت به دنبال به‌روزرسانی بعدی تلقی کرد. اما تاریخ همیشه تکرار نمی‌شود و با وجود این که اطلاعات روی بلاک چین بیت کوین ممکن است در درک رویداد پیش رو ثمربخش باشد، باید این را هم در نظر داشت که بازار ارزهای دیجیتال از هاوینگ سال ۲۰۱۶ به این طرف تغییرات زیادی کرده است.

داده‌های شرکت کریپتو کامپیر (CryptoCompare) هم نشان می‌دهد که حجم معاملات روزانه در سال ۲۰۲۰ همواره ۱۰ برابر بیشتر از حجم سال ۲۰۱۶ بوده است. برای درک بهتر این تفاوت، باید اشاره کرد که حجم کلی (معاملات) روزانه بیت کوین در تبادلات صرافی‌ها در سال ۲۰۱۶ به ندرت از یک میلیارد دلار تجاوز می‌کرد. اگر به زمان حال و به تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۰ (۲۳ اسفند ۱۳۹۸) برگردیم، می‌بینیم که صرافی‌های برتر بازار به رکورد بی‌نظیر ۲۱٫۶ میلیارد حجم تبادلات روزانه دست پیدا کرده‌اند.


نمودار بالا به خوبی نشان می‌دهد که بازار تا چه اندازه نسبت به سال‌های قبل تکامل پیدا کرده است. با توجه به حجم‌های نجومی ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰ و همچنین تعداد بیشتر مشارکت‌کنندگان بازار، می‌توان گفت که کاهش فشار فروش از سوی ماینرها به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی بر فشار فروش کلی بیت کوین خواهد گذاشت.

 

ارز دیجیتال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  90