مفهوم نفت با قیمت منفی دقیقا چیست؟

در معاملات جهانی دوشنبه، قیمت نفت آمریکا ۳۰۶ درصد سقوط کرد. در این روز با حدود ۶۰ دلار سقوط قیمت، قیمت هر بشکه نفت به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید. به زبان ساده، عرضه‌کنندگان نه تنها از خریداران نفت آمریکا پول نمی‌گیرند، بلکه حتی به آن‌ها ۳۷.۶۳ دلار هم پول می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بخش عمده معاملات بورس‌های مهم ⁧‫نفت‬⁩ دنیا، در قالب قراردادهای فیوچرز (پیش‌خرید / پیش‌فروش) انجام میشود. در این قراردادها، خریدار ملزم به تحویل گرفتن نفت در یک روز و یک مکان مشخص است.‏پس در هر لحظه، قیمت‌های مختلفی برای نفت داریم.

مثلا در سال ۲۰۲۰، معاملات فیوچرز برای نفت WTI، بر مبنای تحویل در بیستم هر ماه انجام میشود.‏یعنی در یک لحظه واحد، برای هر بشکه نفت تحویلی در ۲۰ می یا ۲۰ آگوست یا ۲۰ نوامبر، بازار عرضه و تقاضای متفاوتی داریم و در نتیجه قیمت‌های متفاوت.

‏حالا دقیقا این ⁧‫قیمت منفی‬⁩ کجا اتفاق افتاده است؟

‏قیمت نفت WTI برای تحویل در ماه «می» منفی است. اما برای تحویل در ماه‌های دیگر، بین بشکه‌ای ۲۰ تا ۳۰ دلار.

افرادی که نفت را برای ماه «می» پیش‌خرید کردند، موظف هستند نفت را در ۲۰ «می» و در محل‌های مشخص تحویل بگیرند.

‏از طرف دیگر آن‌قدر مازاد عرضه در بازار نفت داریم، که کلی نفتکش با میلیون‌ها بشکه نفت، روی آب‌ها سرگردان هستند و منتظر تخلیه بار.از طرفی ‏نفتکش خالی اجاره نجومی دارد.

افرادی که نفت را برای ۲۰ «می» پیش‌خرید کردن، نه ظرفیتی برای مصرف نفت در پالایشگاه‌ها و امثالهم دارند، نه ظرفیتی برای ذخیره نفت در نفتکش‌ها.‏پس حاضرند رقمی را بپردازند تا به اصطلاح موقعیت قرارداد فیوچرز را ببندند (یعنی «مکلف» به تحویل نفت در روز ۲۰ «می» نباشند).

‏ظرف ۲۴ ساعت آینده که معاملات فیوچرز نفت WTI برای تحویل در ۲۰ م ماه «می» بسته میشود، پرونده ⁧‫قیمت منفی‬⁩ هم بسته میشود.

‏خیلی بعید بنظر می رسد در ماه‌های بعد پدیده ⁧‫قیمت منفی‬⁩ برای ⁧‫نفت‬⁩ تکرار شود، زیرا تمامی خریداران از این ماه درس می‌گیرند و خیلی کمتر خرید می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =