از آمار مرگ کرونایی در تهران تا آمار وزارت بهداشت

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، از دو‌رقمی‌شدن مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کشور برای اولین‌بار طی حدود یک ماه اخیر خبر داد؛ آماری که به نظر می‌رسد حداقل با آمار دفن‌شده‌ها در تهران به دلیل ابتلا به کرونا تفاوت ‌ دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران،‌ با بیان اینکه روزانه در تهران بین 70 تا بالای 100 نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به کووید- 19 دفن می‌شوند، گفت: مطابق آماری که من دارم، روزانه در بهترین شرایط 70 نفر‌ و در بدترین شرایط کمی بالاتر از 100 نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید- 19 جان می‌سپارند و از آنجایی که وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را کلی اعلام می‌کند، تهران هم در دل آمار کلی جا می‌گیرد.

اما دلیل این تفاوت آماری میان آنچه سخنگوی وزارت بهداشت بیان می‌کند، ‌با آماری که ما در دست داریم را باید در دو مسئله جست‌وجو کرد؛ اول اینکه بسیاری از فوتی‌ها، پاسخ تست کرونایشان پس از دفن مشخص می‌شود ‌و علت مرگ عده‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود. احتمالا دلیل این تفاوت آماری در همین است.‌

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور،‌ با تأکید بر اینکه این وظیفه وزارت بهداشت است که مجددا آمار خود را مثل روزهای گذشته به تفکیک شهرها اعلام کند، گفت: این حق مردم است که بدانند هم‌اکنون در کدام منطقه بیماری شدید‌تر است تا حداقل در رفت‌وآمد خود به مناطق پرخطر احتیاط کنند. متأسفانه باید اعتراف کرد که ‌‌اطلاع‌دادن به مردم تبدیل به یک سبک ‌شده است.

این در حالی است که در شرایطی که ما در کشور با یک اپیدمی پرخطر روبه‌رو هستیم،‌ مردم باید بدانند که کدام منطقه پرخطر است، میانگین سنی مبتلایان، جنسیت آنها، شغلشان و اطلاعاتی از این قبیل چگونه است.هرچقدر اطلاعات بیشتری از این بیماری در اختیار مردم بگذاریم ‌و مردم از شیوه حرکت این بیماری بدانند،‌ موفقیت برای کنترل و مبارزه با آن بیشتر می‌شود.

خداکرمی در پایان خاطرنشان کرد: باید به مردم اطمینان کنیم. روند ابتلا و اپیدمی را در ایران با دیگر کشورها قیاس کنید تا متوجه شوید مردم چقدر فهیم هستند، آنها تا جایی که توانستند رعایت کردند و حق این مردم ندانستن نیست. آنها باید درباره گستره جغرافیایی این ویروس بدانند و حتی بر اساس اطلاعات کد پستی بتوانند بفهمند کدام محله درگیری بیشتری دارد. ما از ستاد کرونا می‌خواهیم تا دوباره با جزئیات آمار ابتلا را به مردم گزارش دهد تا بیشتر از این وضعیت اعتماد مردم بغرنج نشود.

 

شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =