شیوع کرونا فقر را در کشورهای شرق آسیا تشدید می‌کند

هشدار بانک جهانی؛

بانک جهانی درباره تبعات اقتصادی شیوع کرونای ۲۰۱۹ در شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام هشدار داده و گفته حدود ۲۴ میلیون نفر در این منطقه نخواهند توانست خود را از فقر نجات دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در گزارش بانک جهانی به افراد "آسیب‌پذیر" اشاره شده که برای امرار معاش به صنایعی وابسته هستند که شیوع این ویروس تحت تاثیر قرار داده؛ بعنوان مثال صنعت توریسم در تایلند و یا بخش‌های تولیدی در ویتنام و کامبوج.

در این گزارش آمده "بنظر می‌رسد دشواری بارز اقتصادی در تمام کشورها قابل اجتناب نباشد" و دو سناریو مطرح شده، در سناریوی اول ممکن است در این منطقه ۲۴ میلیون نفر نتوانند خود را از فقر رها کنند و در سناریوی دوم، بدترین حالت، حدود ۳۵ میلیون نفر ممکن است در فقر بمانند که ۲۵ میلیون نفرشان در چین هستند.

خط فقر بر اساس دستمزد روزانه ۵/۵ دلار یا کمتر تعیین شده است.

    بانک جهانی نرخ متوسط رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام را برای سال جاری ۲/۱ درصد تخمین زده؛ این تخمین برای سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۵/۸ درصد بود.

این نهاد البته پیش‌بینی دقیق نرخ رشد را به دلیل سرعت بالای تحولات "مشکل" دانسته است.

در این گزارش به لزوم توسعه کارخانه‌های تولید تجهیزات پزشکی و بهداشتی هم در این منطقه اشاره شده است.

از گزارش بانک جهانی می‌توان استنباط کرد که کشورهای فقیر، فقیرتر و حتی کشورهای ثروتمندتر هم با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. بعنوان مثال، در چین نرخ رشد اقتصادی امسال ۲/۳ تخمین زده شده است در حال که این پیش‌بینی سال پیش ۶/۱ درصد بود. البته اگر شیوع بیماری در چین بدتر شود به گفته بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی چین ممکن است به ۰/۱ درصد تنزل کند.

بسیاری از نهادهای بین‌المللی تصویری نامطلوب از اقتصاد جهان ترسیم کرده‌اند؛ صندوق بین‌المللی پول اخیرا گفت هشتاد کشور درخواست وام کرده‌اند که بی‌سابقه است.

صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را ۳/۳ درصد اعلام کرد اما اخیرا گفت همه‌گیری کرونا پیش‌بینی‌ها را تغییر داده و رشد اقتصادی امسال به کمترین میزان از زمان بحران جهانی ۲۰۰۸ می‌رسد.

بعضی بر این باورند که سال‌ها طول می‌کشد آسیب اقتصادی کرونا جبران شود.

کشورهای ثروتمند جهان برای گذر از این دوران سخت تدابیری در پیش گرفته‌اند؛ تزریق پول، کاهش نرخ سود بانکی و کمک به کسب و کارهای کم‌بنیه و کسانی که درآمدشان را از دست داده‌اند؛ هر چند سودمند، بعضی این تدابیر را برای عبور از این بحران کافی نمی‌دانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =