ویروس کرونا؛ افزایش زمان استفاده از گوشی های هوشمند تا دو برابر

ویروس کرونا، دورکاری، فاصله اجتماعی و قرنطینه خانگی را به همراه داشته و بر اساس تحقیقات، این موضوع موجب افزایش زمان استفاده از گوشی های هوشمند تا دو برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، شکی نیست که گوشی هوشمند به اصلی ترین ابزار برای بررسی اخبار روز بدل شده و این موضوع در دوران قرنطینه خانگی حتی نمود بیشتری هم دارد. ویروس کوید-19 که زمان نگارش مطلب بیش از 600 هزار نفر را به خود مبتلا کرده و 30 هزار نفر را به کام مرگ کشانده موجب شده بسیاری از کاربران مدت بیشتری را در کار با گوشی های موبایل خود سپری کنند اما این موضوع به مرور می تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی از افزایش دو برابری زمان کار با گوشی های موبایل خود گفته اند و حتی برخی معتقدند که با این شرایط تعجبی ندارد که به درد انگشتان دست دچار شده اند.

به گفته محققان استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند با مواردی از جمله، چاقی، اضطراب و چرخه خواب نامناسب مرتبط است. در سال های اخیر وابستگی به گوشی های هوشمند به حدی افزایش یافته که ابداع عبارات جدیدی از سوی روانشناسان را به دنبال داشته است. «نوموفوبیا» یا به قول برخی «بی گوشی هراسی» اختلالی است که محققان در سال 2010 برای اولین بار از آن صحبت کرده اند و حتی در سال 2018 به عنوان واژه برگزیده سال انتخاب شده است. افرادی که از این اختلال رنج می برند از این که گوشی آنها نزدیک شان نباشد، باتری آن تمام شود یا اینترنت قطع شود دچار هراس می شوند. «سندرم توهم ویبره» هم مشکل دیگری است که موجب می شود احساس کنید گوشی یا ساعت هوشمندتان در حال لرزش و دریافت اعلان است در حالی که در حقیقت هیچ پیامی دریافت نکرده اید.

این مشکلات هنوز در دسته بیماری های جای نمی گیرند اما نشان از این دارند که استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند می تواند تاثیرات منفی بر رفتارهای عاطفی و بیولوژیکی انسان ها داشته باشد. به گفته محققان برای رهایی از این مشکلات باید تعادل مناسبی بین استفاده از گوشی های موبایل و دیگر فعالیت ها برقرار کرد و این موضوع به خصوص در شرایط کنونی اهمیت بیشتری دارد.

به عنوان یکی از راهکارها می توان تماس تلفنی ساده را جایگزین اپلیکیشن هایی از قبیل فیس تایم یا واتس اپ کرد و از چک کردن دائمی اخبار دست کشید. همچنین راهکار دیگر سرگرم شدن با مهارت هایی است که موجب می شود کمتر به سمت گوشی هوشمند خود بروید.

علاوه بر این می توانید در اوقات فراغت خود گشتی در شبکه های اجتماعی بزنید اما به یاد داشته باشید محدودیتی 15 دقیقه ای برای خود در نظر بگیرید تا گردش در اینترنت به 2 ساعت نکشد.

منبع: Business Insider

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  62  =  72