بانک مرکزی چین در حال تسریع در روند عرضه ارز دیجیتال ملی

در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا نرخ بهره را به صفر می‌رسانند و اقدامات جدی علیه رکود اقتصادی اتخاذ می‌کنند، بانک مرکزی چین در حال تسریع در روند عرضه ارز دیجیتال ملی این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، چین یک قدم دیگر به صدور ارز دیجیتال ملی (CBDC) نزدیک‌تر شده است. بانک مرکزی این کشور تابع اساسی عملکرد ارز دیجیتال رسمی را تکمیل کرده است و اکنون در حال تهیه قوانینی است که به اجرای آن کمک خواهد کرد.

تعدادی از شرکت‌های خصوصی مستقر در شنژن از جمله علی‌بابا ( Alibaba)، تنسنت (Tencent)، بانک مرچنتز چین (Merchants Bank) و هوآوی (Huawei) در توسعه این ارز دیجیتال مشارکت کرده‌اند.

کائو یان (Cao Yan)، مدیر بنیاد رنسانس دیجیتال در مصاحبه ای گفت که این شرکت‌های خصوصی به خاطر تجارب ارزشمندشان در حوزه بلاک چین و پرداخت‌های شخص ثالث انتخاب شده‌اند.

پرداخت‌هایی که در پلتفرم‌های علی‌پی (Alipay) متعلق به علی‌بابا و وی‌چت‌ پی (WeChat Pay) متلعق به تنسنت انجام می‌شود، دارای بیش از ۱.۷ میلیارد حساب فعال در سراسر چین است، این در حالیست که جمعیت چین ۱.۴ میلیارد نفر است. این دو شرکت شبکه‌های اجتماعی و تجارت و پرداخت‌های الکترونیک را برای ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته تجاری آنلاین به وجود آورده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، علی‌بابا فقط در فاصله ۲۱ ژانویه تا ۱۷ مارس (۱ بهمن تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۸) ۵ اختراع مربوط به ارز دیجیتال ملی چین ثبت کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال ، این اختراعات در چندین حوزه شامل صدور و ضبط تراکنش، کیف پول دیجیتال، پشتیبانی از ترید ناشناس و کمک به نظارت و برخورد با حساب‌های غیرقانونی است.

کائو معتقد است که تسریع در برنامه ارز دیجیتال ملی چین، می‌تواند بحران را به یک فرصت تبدیل کند. چرا که ارزهای دیجیتال یکی از مناسب‌ترین ابزارها برای اعمال سیاست نرخ بهره صفر یا منفی در بانک‌های تجاری تلقی می‌شود. وی افزود:

    اگر چین به عنوان راهکار نهایی به دنبال فرصتی برای کاهش نرخ بهره بانکی به صفر و یا حتی منفی است، و می‌خواهد این سیاست را در وام‌های تجاری اعمال کند، یک ارز دیجیتال در گردش بهتر از M0 به دستیابی به این هدف کمک خواهد کرد.

عبارت «M0» یا اصطلاحا «پول باریک» به سکه ‌ها یا اسکناس‌های در گردش و سایر معادل‌های پولی که می‌توان آن‌ها را به راحتی به پول نقد تبدیل کرد، گفته می‌شود.

چین قصد دارد یوآن دیجیتال را در حوزه کشورهایی که ابتکار «کمربند و جاده» شامل آن‌ها می‌شود، پیاده‌سازی کند. چین ارز دیجیتال ملی خود را یک راهبرد مهم تلقی می‌کند تا بوسیله آن بتواند در توسعه اقتصادی بین‌المللی دست بالا را داشته باشد.

 

منبع: cointelegraph

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8