میزگرد انتقادی درباره دگردیسی دیجیتال با ۲۰ صاحبنظر و مدیر بانکی و پرداخت/ آثار اقتصادی و بانکی کرونا تا پایان ۲۰۲۰

شماره 46 بانکداری آینده، منتشر شد

چهل و ششمین شماره ماهنامه بانکداری آینده در 4 پرونده و میزگرد ویژه « نگاه انتقادی به دگردیسی دیجیتال» به سردبیری محمود فراهانی در 88صفحه و ویژه نامه 40 صفحه ای ضمیمه ایران کیش با قیمت 45 هزارتومان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، این شماره از ماهنامه با تمرکز بر چالش‌های پیش روی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت در زمینه توسعه دیجیتال و پیاده سازی قوانین مربوطه در سال آینده، پرداخته است. به طور ویژه در این شماره به مصاحبه با 20 تن از صاحبنظران، مدیران و فعالان بانکی در نقد دگردیسی دیجیتال در صنعت بانک و پرداخت کشور و همچنین، تأثیر بیماری کرونا بر اقتصاد جهان پرداخته شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دیجیتالی شدن صنعت بانکی کشور بدون دیجیتالی شدن حاکمیت کشور با چالش های اساسی روبرو است. زمانی که قوای سه گانه هنوز اعتمادی به داده‌های دیجیتالی نداشته و مدارک کاغذی را سند تلقی می کنند، تحول دیجیتال نه تنها در صنعت بانک و پرداخت، بلکه در سایر صنایع همچون بیمه، صادرات و واردات و تولید نیز ممکن نخواهد شد.

تحول دیجیتالی در حالی وارد کشور شده است که بانک ها با هزینه‌های قابل توجه تعمیر و نگهداری سیستم های قدیمی و نیروی انسانی روبرو بوده و تحریم‌های سخت و تصمیم اخیر FATF نفس اقتصاد را به شماره انداخته است.

از طرف دیگر، ویروس کرونا به تهدیدی جدی برای اقتصاد جهان تبدیل شده است، به گونه ای که نشانه هایی که این ویروس در اقتصاد نشان داده است حتی از نشانه های بحران مالی سال 2008 بیشتر است. سقوط 10 درصدی شاخص داو جونز در حالی ثبت شد که در سال 2008 این شاخص تنها حدود 7 درصد سقوط کرده بود. سایر شاخص ها نیز تا کنون سقوطی بسیار قابل توجه داشته اند که با نوسانات شدیدی نیز روبرو بوده است. شاخص S&P 500 نیز سقوط بی سابقه 27 درصدی را تجربه کرده است. گرچه بخشی از این سقوط تا پایا ن هفته جبران شد، اما با این حال هنوز وضعیت نگران کننده است.

در بخش اول از این شماره خارج از پرونده ها ابتدا به کژاندیشی ها و سناریوهای محتمل در دگردیسی دیجیتال در کشور پرداخت شده است که نشان دهنده چالش‌های در هم گره خورده در این دگردیسی است. 20 تن از صاحبنظران و فعالان بانکی نیز در یک میز سخن به ایراد چالش‌های اصلی دگردیسی دیجیتالی پرداخته اند که نشان می دهد، همانند سایر امور کشور، بانکداری دیجیتال بدون وجود حکومت دیجیتال، و در کنار آن، اقتصاد سالم امری دست نیافتنی است. در این بخش در گزارش دیگری نیز به تأثیر کرونا بر اقتصاد جهان با توجه به تجربیات گذشته پرداخته شده و دو سناریوی محتمل در تأثیر گذاری این ویروس بررسی شده است که در هر دو سناریو، آثار مخرب کرونا بسیار نگران کننده است و در سناریو دوم، این آثار می تواند به صورت دومینو وار منجر به سقوط تک تک ستون‌های اقتصاد جهان شود.

دگردیسی

اولین پرونده از این شماره در گفت‌وگویی با جناب آقای علی کرمانشاه، عضو کارگروه تحول دیجیتال گشوده شد. در این مصاحبه وضعیت ایران در زمینه دیجیتالی شدن و چالش ها، موانع و کاستی های موجود در جهت دگردیسی مورد بحث قرار گرفت. دگردیسی دیجیتال یک پروسه است که کندی یا تندی توسعه آن به عوامل مختلف از جمله معدل نگرش و شناخت مجموعه ذینفعان درباره مفهوم  دگردیسی و همچنین انعکاس نگرش در رفتار آنان بستگی دارد. در گزارش آماری تحلیلی نیز  درآمدهای کارمزد بانکی از صنعت دیجیتال ارائه شده است که نشان دهنده اختلاف قابل توجه بین بانک ها در میزان درآمد و هزینه کارمزد بانک ها است. سپس در گزارشی به ارزیابی وضعیت آمارهای خودپرداز های فعال در سطح کشور و مقایسه آن با آمارهای کشوری همچون انگلستان پرداخته شد که نشان دهنده عدم اقدام بانک ها در زمینه کاهش خودپرداز های فعال در سطح کشور با وجود کاهش چشمگیر ارزش تراکنش ها و عدم رشد تعداد تراکنش ها در 3 سال گذشته است.

در گزارشی دیگر در این پرونده به ارزیابی و مقایسه هزینه های بانکداری سنتی و دیجیتالی پرداخته شد که حاکی از 10 برابر بودن هزینه های بانکداری سنتی نسبت به دیجیتالی است. مخاطرات ورود بانک ها به اکوسیستم دیجیتال، بخشی دیگر از این پرونده است که در دو گزارش به ارزیابی ریسک های موجود در زمان ورود به عرصه دیجیتال پرداخته است. در نهایت این پرونده در مصاحبه ای با آقای حمیدرضا مختاریان ، مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد حول محور گسترش پوشش شرکت داده ورزی سداد و برنامه های آتی شرکت در جهت فعالیت های فرا ملی این شرکت بسته شد.

بهسازان

این پرونده در گفت‌وگویی با مدیرعامل گروه بهسازان فردا، دکتر علی حکیم جوادی، در زمینه نظم دیجیتال گشوده شد. دکتر علی حکیم جوادی معتقد است هدف از تحول، مبدل شدن به يک سازمان هوشيار، هوشمند، تجربه محور، چابک، بهره ور، نوآور و مشتری مدار است. در اين راستا يک سازمان موفق با تعيين چشم انداز و راهبردهای کسب و کار ديجيتالی، هسته ها و مکانيزم‌های لازم برای تعامل با مشتری، رصد مداوم اکوسيستم، تحقیق و توسعه و همچنين نوآوری را برقرار می کند.

در میزسخنی دیگر، در این پرونده به گفت‌وگویی با آقایان فرید احمدی، معاون کسب و کار بهسازان فردا؛ امیدرضا لیلازی، معاون راهبردی و فناوری بهسازان فردا؛ حسن زادمهر ، مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی و مسعود خرقانی، معاون فناوری اطلاعات مهندسی صنایع یاس ارغوانی پرداخته شده است. در این میزگرد به اهمیت هم افزایی و همکاری در جهت دگردیسی دیجیتالی و الزام هماهنگی بین شرکت‌ها، گروه ها و سازمان های دولتی اشاره شد. در مصاحبه ای دیگر با مدیرعامل شرکت بهسازان، جناب آقای علی تنها، به بررسی و گفت‌وگویی حول برنامه ها و چشم اندازهای آتی شرکت در سال 1399 پرداخته شد. این شرکت هم اکنون در تالش است تا در بانک ملت ، ساختار پلتفرمی را طراحی کند که هسته های قراردادهای مشارکتی را تسهیل بخشد. در گفت‌وگویی اختصاصی با آقای شهریار خلیلی، مدیرعامل به‌پرداخت ملت نیز اهمیت هم افزایی در توسعه و تحول دیجیتال مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سپس در گزارشی اختصاصی حول عملکرد شرکت به پرداخت ملت در عرصه پرداخت الکترونیک ، عملکرد 11 ماهه این شرکت ارزیابی شد که نشان می دهد، این شرکت در طی سه سال گذشته، در سال 98 بهترین عملکرد مثبت را ثبت کرده است. در نهایت، این پرونده با گزارشی در حوزه بخش بندی مشتریان، مزایا، اهمیت و چالش های آن بسته شد.

توسن‌تکنو

این پرونده در میزگردی با حضور آقایان، دکتر محمد مظاهری، مدیر عامل شرکت توسن‌تکنو، حمید همتی، قائم مقام مدیر عامل شرکت، ناصر براتی، معاون نوآوری و توسعه، جمشید آزاده، معاون فروش و امور مشتریان، و ارسلان حاجی نیلی، معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی توسن‌تکنو باز شد. در این میزگرد به آثار منفی فشار هزینه ای بر شرکت های مالی و لزوم کاهش هزینه های این شرکت ها تاکید شد و به گفته این کارشناسان، بهترین راه در جهت دیجیتالی سازی صنعت، شروع از سهو الوصول ترین نقطه در جهت کاهش هزینه و استرس‌های وارده به سازمان ها است. در این پرونده، در گزارشی نیز از دست آوردهای توسن‌تکنو در زمینه افزایش توان بومی سازی کارتخوان‌های فروشگاهی رونمایی شد.

پرداخت

آخرین پرونده از این شماره نیز در میزگردی حول چشم انداز شرکت پرداخت نوین آرین برای فعالیت های پرداخت در سال 1399 آغاز شد. در این میز سخن آقایان، وحید حجتی، مدیرعامل شرکت، محمدرضا روشناس، عضو هیئت مدیره، احمد هادی پور، معاونت طرح و برنامه و عبدالله ثقفیان، معاونت مالی اداری شرکت حضور یافتند. شنیده ها حاکی از آن دارد که این شرکت با تغییر ترکیب سهامداران، تیم مدیریت و هیئت مدیره جدید قصد دارد تا سهم قابل توجهی از بازار پرداخت را در سال آتی در اختیار بگیرند.

در گزارش بعدی در این پرونده به ارزیابی عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک کشور در طی سال های گذشته پرداخته شد. آنچه از آمارها پیداست نشان دهنده خارج شدن الگوی صنعت پرداخت الکترونیک کشور از الگوی 6 سال گذشته است. ارزش تراکنش‌های این شرکت نسبت به آنچه در سال های گذشته مشاهده شد افزایش نیافته است که نشان دهنده آثار اقتصاد کشور بر این بخش است. سپس در این پرونده در گزارشی به بررسی دستورالعمل خدمات پرداخت (PSD2) و مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR) و نحوه تأثیر این قوانین بر صنعت پرداخت و تفاوت عملکرد آن‌ها پرداخته شد. در نهایت، این پرونده نیز در گزارشی آماری-تحلیلی حول عملکرد شرکت های حوزه انفورماتیک در طی 6 سال و 9 ماه گذشته در بورس بسته شد.

ویژه نامه ایران کیش

همچنین ویژه نامه « ایران کیش 99» در 40 صفحه و به طور مستقل ضمیمه ماهنامه است.عنوان اصلی این ویژه نامه «سفر به برتری» و به گفت‌وگو با پیمان طبری اختصاص یافته است. وی در این گفت‌وگو سال 98 را سال آماده سازی شرکت برای دستیابی به جایگاه برتر ایران کیش در صنعت پرداخت در سال 99 و سال‌های آتی ذکر کرده است.

همچنین گفت‌وگو با رئیس مدیره، میزسخن معاونان و مصاحبه با مدیران شرکت، ارائه گزارش‌های تحلیلی و عملکردی و مرور دستاوردها و محصولات این شرکت  این ویژه نامه را غنای خاصی بخشیده است.

اشتراک

علاقه مندان جهت اشتراک یا خرید ماهنامه با شماره ثابت  88644303  و همراه 09357736732 آقای غیوری تماس حاصل فرمایند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  7  =  11