دوران ولخرجی شرکت‌های پرداخت در حال اتمام است

گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت‌های PSP؛

صنعت پرداخت به رغم تعداد کم (12 شرکت) نسبت به بسیاری از دیگر صنایع، فضایی کاملاً رقابتی دارد؛ بنابراین مدیران، سهامداران و تحلیل‌گران فعال در این صنعت به صورت مداوم عملکرد شرکت‌ها را رصد می‌کنند.در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت آسان‌پرداخت پرشین بیشترین درآمد عملیاتی را دارد. شرکت‌های به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان نیز از این نظر در رده‌های بعدی قرار دارند.از منظر سود ناخالص (ریالی) شرکت به‌پرداخت ملت در رده نخست قرار دارد. از جنبه حاشیه سود ناخالص نیز در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با حاشیه سود حدود 40 درصدی در صدر سایرین است.پرداخت الکترونیک سامان با ثبت رشد حدود 30 درصدی سود ناخالص نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی‌ترین شرکت بود این درحالی است که آسان پرداخت پرشین با گزارش کاهش در سود ناخالص خود، رشد منفی را به ثبت رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، صنعت پرداخت به رغم تعداد کم (12 شرکت) نسبت به بسیاری از دیگر صنایع، فضایی کاملاً رقابتی دارد؛ بنابراین مدیران، سهامداران و تحلیل‌گران فعال در این صنعت به صورت مداوم عملکرد شرکت‌ها را رصد می‌کنند. با توجه به اینکه شرکت‌های اصلی فعال در این گروه در بورس و فرابورس پذیرفته شده و موظف‌اند گزارش‌های میان‌دوره‌ای منتشر کنند این گزاش‌ها می‌توانند اطلاعاتی قابل اتکا در زمینة مقایسة عملکرد شرکت‌ها به ویژه در بعد مالی و اقتصادی فراهم آورند. بررسی اطلاعات شرکت‌های پرداخت در سامانه کدال بورس نشان می‌دهد؛ همه شرکت‌های پذیرفته‌شده گزارش نه ماهه منتهی به آذر ماه خود را منتشر کرده‌اند. با این حال، با توجه به آنکه سال مالی دو شرکت پرداخت الکترونیک سامان ‌کیش و فن‌آوا کارت پایا ن آذر است، به جهت قابلیت مقایسه عملکرد نه ماهه آنها منتهی به پایا ن شهریور ماه لحاظ شده است.

درآمدهای عملیاتی، مهم‌ترین فاکتور برای مقایسه شرکت‌های هر گروه و برآورد میزان سهم آنها در بازار آن گروه است. در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت آسان‌پرداخت پرشین بیشترین درآمد عملیاتی را دارد. شرکت‌های به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان نیز از این نظر در رده‌های بعدی قرار دارند. نکته قابل توجه در این حوزه آنکه درآمد همه شرکت‌های مورد بررسی در نه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است. بیشترین رشد در این میان از آن شرکت فن‌آوا کارت و پرداخت الکترونیک سامان با حدود 30 درصد است. آسان‌پرداخت پرشین که در میان شرکت مورد بررسی به لحاظ ریالی بیشترین درآمد را داشت با حدود 5/7 درصد کمترین نرخ رشد را به نام خود ثبت کرده است.

با وجود پیشتازی آسان پرداخت پرشین از نظر درآمدهای عملیاتی، ثبت بهای تمام‌شده بسیار بالا و حاشیه سود بسیار پایین (حدود 6/7 درصدی) نسبت به دیگر شرکت‌های پرداخت باعث شد این شرکت به لحاظ مبلغ ریالی سود ناخالص برتری خود را از دست بدهد و از این نظر در رده دوم باشد. از منظر سود ناخالص (ریالی) شرکت به‌پرداخت ملت در رده نخست قرار دارد. از جنبة حاشیة سود ناخالص نیز در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با حاشیه سود حدود 40 درصدی در صدر سایرین است. در وادی مقایسه، بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ پرداخت الکترونیک سامان با ثبت رشد حدود 30 درصدی سود ناخالص نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی‌ترین شرکت بود این درحالی است که آسان پرداخت پرشین با گزارش کاهش در سود ناخالص خود، رشد منفی را به ثبت رسانده است.

پس از بهای تمام‌شده، هزینه‌های عمومی، اداری و پرسنلی بیشترین هزینه را به سیستم تحمیل می‌کند. با این همه بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ نسبت این قلم هزینه‌ای به درآمدهای عملیاتی در شرکت‌های پرداخت بین یک تا دو درصد است که در مقایسه با بسیاری از صنایع، بسیار پایین است و نشان از کم هزینه بودن صنعت پرداخت دارد.

در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت کارت اعتباری ایران کیش بیشترین هزینه عمومی ـ اداری را به نسبت درآمدهای عملیاتی خود متحمل شده و معادل 10 درصد از درآمدهای خود را به این موضوع تخصیص داده است. به لحاظ ریالی بیشترین هزینه در این حوزه به شرکت آسان پرداخت پرشین اختصاص دارد. در این بین رقم بسیار پایین هزینه‌های عمومی و اداری پرداخت الکترونیک سامان درخور تقدیر است؛ اما کاهش هزینه‌های عمومی و اداری نسبت به سال قبل جالب‌ترین نکته در این بخش است. با وجود نرخ قابل توجه رشد هزینة مربوط به حقوق پرسنل (هر فرد) و تورم حاکم بر جامعه به ویژه در زمینه هزینه‌های اداری، سه شرکت آسان پرداخت پرشین، به پرداخت ملت و فن‌آوا کارت موفق شده‌اند هزینه‌های عمومی و اداری خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند. به غیر از رشد حدود 60 درصدی این قلم هزینه‌ای در پرداخت الکترونیک سامان ، رشد هزینه‌های عمومی اداری در سایر شرکت‌ها با نرخی قابل قبول همراه بوده است.

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی مربوط به تمام درآمدها و هزینه‌هایی است که عمدتاً با عملیات اصلی شرکت هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی ندارد. در شرکت‌های گروه پرداخت به طور معمول این اقلام منفی شده‌اند و خالص آنها به صورت هزینه گزارش می‌شود. هزینه‌های مربوط به مالیات و هزینه‌های مالی احتمالی مهم‌ترین اقلام این طبقه را تشکیل می‌دهند و مواردی همچون درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها می‌توانند آن را مثبت کنند. در دوره مورد بررسی شرکت به‌پرداخت ملت بیشترین هزینه غیر عملیاتی را در بین شرکت‌های مورد بررسی داشت که عمده آن به هزینه‌های مالیاتی شرکت مربوط است. نکته قابل ذکر دیگر آنکه عملکرد همه شرکت‌های مورد بررسی نشان از رشد خالص هزینه‌های غیر عملیاتی در دورة مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد.

برآیند همه فعالیت‌های اقتصادی شرکت در سود یا زیان خالص شرکت خود را به نمایش می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره مورد بررسی دو شرکت آسان پرداخت پرشین و به‌پرداخت ملت رقابت شانه به شانه‌ای در این زمینه داشتند. نکته جالب آنکه رشد سود در به‌پرداخت و کاهش آن در آسان پرداخت نسبت به سال قبل، موجبات این رقابت را فراهم کرده است. از منظر حاشیه سود خالص نیز کارت اعتباری ایران کیش با حدود 20 درصد توانست بهینه‌ترین عملکرد را داشته باشد، این در حالی است که آسان‌پرداخت پرشین با حدود شش درصد کمترین حاشیه سود را داشت.

نرخ رشد درآمد شرکت‌ها در نه ماهه سال جاری نسبت به سال قبل و مقایسه آن با نرخ رشد بلندمدت درآمد‌ها در این گروه نشان می‌دهد؛ صنعت پرداخت مرحله نوپایی و رشد سریع را به پایا ن رسانده و به یک صنعت بالغ و رشدیافته تبدیل شده است. گذار از این مرحله به معنای آن است که رشد درآمد شرکت‌ها در سال‌های آینده با نرخ‌های پایین‌تر اتفاق خواهد افتاد و افزایش سهم بازار در این صنعت نیازمند تدبیر مدیریت و البته نوآوری و ابتکار است. مدیریت هزینه‌ها نیز از دیگر راه‌هایی است که می‌تواند شرکت‌ها را در چرخه رقابت نگه دارد. تلاش برخی شرکت‌ها برای کاهش بهای تمام‌شده خدمات و هزینه‌های عمومی و اداری همگی نشان از آن دارد که مدیران این صنعت نیز گذار را درک کرده‌اند. با این همه به نظر می‌رسد؛ برخی شرکت‌ها همچنان در حال و هوای دوران رشد هستند که این موضوع در مورد شرکت‌های وابسته به بانک‌ها بیشتر صدق می‌کند. آنچه مسلم است دوران ولخرجی و اتکا به پدر پولدار در گروه پرداخت در حال اتمام است و عدم تغییر در رویه این شرکت‌ها در سال‌های بعد تبعات سختی برای‌شان به همراه خواهد داشت.

 

ماهنامه بانکداری آینده

حسن خضوعی؛ تحلیلگر آماری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6