گفت و گو با ۲۰ مدیر بانکی و اقتصادی جهان/ مرور ریسک های فناوری و پرداخت ۲۰۲۰

شماره 45 ماهنامه بانکداری آینده، منتشر شد

شماره 45 ماهنامه بانکداری آینده همراه با گفت و گو با 20 مدیر بانکی و اقتصادی جهان و مرور ریسک های اقتصاد، بانکداری، فناوری بانکی و پرداخت سال 2020 در قالب 5 پرونده و در 96 صفحه به سردبیری محمود فراهانی و با قیمت 45 هزار تومان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، مطالب این شماره از ماهنامه با تمرکز بر ریسک ها و پیش بینی وضعیت آتی اقتصاد کشور و جهان و همچنین وضعیت صنعت بانک و پرداخت در سال 2020 تهیه و تدوین شده است.

مصاحبه ها و مطالب و تحقیقات مندرج در این شماره نشان دهنده  سخت تر شدن وضعیت اقتصادی کشور و کاهش قدرت بانک ها در عین حال وجود فرصت برای آنها است.

جهان، روی رشد اقتصادی روی کشورهای در حال توسعه حساب باز کرده و به نظر می رسد، زین پس کشورها دارای بازارهای نوظهور هستند که سکان رشد اقتصاد جهان را در دست خواهند گرفت.

زمانی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم درآمدهای مالیاتی دولت تمرکز یکسان و معقولی بر مالیات های مستقیم و غیر مستقیم دارند، در کشور ما تمرکز مالیات بر کانال غیر مستقیم بوده و تنها اقشار متوسط و کم درآمد هستند که تحت فشار مالیاتی زیاد قرار دارند. بانک های کشور نیز در این دوران، روزهای سختی را می گذرانند. کما اینکه برخی نیز نفس های آخر خود را می کشند و تنها با نفس بدهی زنده اند.

نفس های سخت بانک و اقتصاد در کشور ما در حالی تجربه می شود که در سراسر جهان، رشد و رونق وجود دارد. برای اقتصاد بسیاری از کشورها سال 2019 بهترین سال پس از بحران مالی 2009 بوده است. تا قبل از این، کارشناسان دوره بازگشت 7 ساله را برای رکود تجربه کرده بودند، اما اکنون با گذشت 10 سال، بانک ها توانسته اند تا از وقوع رکود جلوگیری کنند.

در این شماره از ماهنامه بانکداری آینده ابتدا به ارائه نظرات 20 مدیر بزرگ بانکی جهان در مصاحبه های اجلاس داووس پرداختیم و سپس با تنی چند از کارشناسان و مدیران اصلح بانک و اقتصاد داخلی به مصاحبه پرداخته ایم. از جمله صاحبنظران و فعالانی که در این شماره با آنان به گفت و گو نشسته ایم حسین بازمحمدی پژوهشگر در حوزه عملیات بازار باز،  محمدرضا طبیب زاده، پیام باقری، حسن بخشی، از فعالان اقتصادی، حسن کمالوند، محمد جواد شریف زاده، حسن زادمهر ، محسن مشهدی جعفری، وحید بنائیان، آرش لرستانی، طاها عباچی، و سرکار خانم شهره آقابابائی اشاره کرد.

سکوی پرتاب 20

رونده اول از این شماره در مصاحبه ای از 20 مدیر ارشد بانک و اقتصاد جهان در داووس گشوده شد. طبق نظرات این مدیران، اقتصاد جهان اکنون در وضعیت بسیار مناسبی قرار گرفته است، اما تنها شاخص تورم و نرخ سود پایین بانک های مرکزی کمی نگران کننده است. این در صورتی است که در سال 2018 هیچ کس تصور این رشد و توسعه اقتصادی را در سال 2019 نداشت و همه از نزدیک شدن رکود می ترسیدند. سپس در مصاحبه ای با حضور آقایان محمد رضا طبیب زاده، عضو هیئت مدیرة انجمن کارفرمایی شرکت پیمانکارِی نفت، گاز و پتروشیمی، پیام باقری، نائب رئیس سندیکای صنعت برق ایران، حسن بخشی، عضو هیئت مدیرة دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان، و حسن کمالوند از شبکة بانکی و مدیر کل انرژی بانک ملت به بررسی صنعت پیمانکاری در کشور پرداخته شد. در این میز گرد تأثیر حذف درآمدهای نفتی دولت بر عملکرد پیمانکاران و نقش آن در رکود اقتصادی کشور مورد تأکید قرار گرفت. سپس در 3 گزارش تحلیلی-آماری به بررسی وضعیت شاخص های اقتصاد کشور در 40 سال گذشته با پیش بینی تا سال 1400، ارزیابی وضعیت اقتصاد جهان در کشمکش جنگ تجاری و ترکیب درآمدهای مالیاتی در برخی از کشورهای منتخب جهان پرداخته شد. در نهایت در این پرونده پیش بینی صندوق بین المللی پول از شاخص های کلان اقتصادی در کشورهای پیشرفته و همسایه ایران تا سال 2024 ارائه شد.

بانکداری 2020

این پرونده در مصاحبه ای با آقای دکتر محمد جواد شریف زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گشوده شد. در این مصاحبه چالش زیان ده بودن شبکه بانکی و عدم کارآمد بودن ابزارهای سیاست گذاری پولی در زمان زیان دهی بانک ها مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که بانک ها برای اخذ سپرده اقدام به پرداخت سود می کنند، در صورتی که خود سودی از آن سپرده بدست نیاورده اند، عملاً ابزارهای سیاست پولی قدرتی برای کنترل بازار ندارند. سپس در گزارشی به بررسی وضعیت عملکرد بانک های بورسی در 9 ماهه ابتدای سال 97 و 98 پرداخته شد که در مجموع نشان دهنده عملکرد بهتر در سال 98 نسبت به 97 بوده است.

در گزارشی نیز به ارزیابی وضعیت نرم سود بانک های مرکزی جهان، بازدهی اسناد خزانه و اوراق بدهی و ترازنامه های بانک های مرکزی جهان پرداخته شد. در نهایت نیز روندهای اصلی بانکداری در 2020 در گزارشی تحلیلی مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت.

IT اهلی شد

این پرونده از ماهنامه بانکداری باز با محوریت فناوری نیز در میز گردی با حضور آقایان حسن زادمهر ، مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، محسن مشهدی جعفری، رئیس ادارة توسعة فناوری اطلاعات بانک رفاه و حمید بنائیان، معاونت فناوری اطلاعات مؤسسه نور گشوده شد. در این میز گرد عملکرد کند بانک ها در بکار گیری فناوری اطلاعات و حرکت به سمت دیجیتالی شدن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به گفته این کارشناسان بسیاری از بانک ها بواسطه اقدامات دیر هنگام آنچنان سر درگم هستند که نمی دانند به چه سمتی باید حرکت کنند. در این پرونده سپس در گزارشی به تحلیل و ارزیابی بانکداری شناختی در عصر نوین دیجیتال و اهمیت مشتری مداری در این سیستم پرداخته شد.

کارت های پر ماجرا

پرونده پرداخت از این شماره نیز در میزگردی با حضور سه تن از کارشناسان حوزه، سرکار خانم شهره آقابابایی، معاونت کسب و کار های نوین شرکت ایران کیش ، و آقایان آرش لرستانی، معاونت عملیات شرکت به پرداخت ملت و طاها عباچی، معاونت فناوری اطلاعات شرکت پرداخت الکترونیک سداد گشوده شد. به گفته این کارشناسان، بواسطه فاصله صنعت پرداخت کشور با استانداردهای جهانی، شرکت های پرداخت به ناچار به استفاده از راه حل های غیر استاندارد روی آورده اند که کارت به کارت نیز یکی از این فرآیندها است.

سپس در گزارشی در این پرونده به بررسی و مقایسه عملکرد شرکت ها در سال های 2017، 2018 و 2019 در کنار رتبه بندی و آمارهای نیلسون ریپورت پرداخته شده و پس از آن در گزارشی دیگر به تبیین کلان روندهای پرداخت در جهان با تمرکز بر تراکنش های غیر نقدی پرداخته شد. در نهایت این پرونده در گزارشی حول درآمدها و عملکرد ترازنامه های شرکت های پرداخت کشور بسته شد.

بازی از نو

آخرین پرونده از این شماره با موضوع بازار باز در مصاحبه ای با حضور آقای حسین بازمحمدی، صاحبنظر حوزه بانک و اقتصاد، حول محور عملیات در بازار "ناباز" گشوده شد. طبق گفته این صاحبنظر حوزه، میزان موفقیت عملیات بازار باز وابستگی بالایی به میزان پایبندی نهاد ناظر و سایر بازیگران اصلی از جمله دولت و شبکه بانکی کشور به قواعد سیاست گذاری، رعایت انضباط مالی و اصلاح ترازنامه ها دارد. در این پرونده در گزارش دیگری به نقش بانک ها در بازار باز و نحوه عملکرد عملیات بازار باز پرداخته شد و سپس وضعیت بازار اوراق خزانه دولت مورد بررسی دقیق قرار گرفت. در نهایت نیز این پرونده با گزارشی حول محور شاخص های جهانی عملکرد بازار همچون MCSI، FTSE، S&P و… بسته شد.

تهیه ماهنامه

برای تهیه این شماره و همچنین اشتراک می توانید با شماره 88644303 تماس حاصل نمایید.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −  54  =