توسعه فناوری بانکی با تقنین و آموزش

متخصص حوزه بانکداری الکترونیک تصریح کرد تقنین و مقررات گذاری و آموزش و پژوهش در این حوزه ۲ مشکل و معضل اساسی است که برای توسعه حضور فناوری در صنعت بانکی باید مورد توجه قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، به نقل از استاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت؛ محمدحسین دری با بیان اینکه، بانکداری الکترونیک جدیدترین فناوری صنعت بانکداری است، افزود: در تمام دنیا فناوری‌ها برای این به وجود می‌آیند تا مشکلی را حل کنند و اگر این خاصیت را نداشته باشند و پرونده‌های کلاهبرداری در این حوزه شکل بگیرد، دیگر نمی‌توان آن را فناوری نامید.

وی افزود: به طور کلی هرچه در نظام اداری کشور به سمت حذف کاغذها رفته و سامانه‌های تجارت الکترونیک را گسترش دهیم، به مبارزه با فساد و افزایش شفافیت کمک کرده‌ایم که در نهایت به جلوگیری از بسیاری از مفاسد و اختلاس‌ها خواهد انجامید.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که باید به سمت تکنولوژیک شدن با سرعت و شتاب حرکت کند، حوزه بانکداری است، تصریح کرد: هرچه صنعت بانکداری در ایران مدرن‎تر شده و کاغذبازی از آن حذف شود، فساد کاهش پیدا خواهد کرد و جرائم مختلف اقتصادی نیز در نتیجه آن اُفت خواهند کرد.

دری با بیان اینکه بانکداری الکترونیک به مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی کمک خواهد کرد، گفت: بانکداری الکترونیک همزمان در حوزه خدمات رسانی، دارای ویژگی‌های منحصربه فردی مانند سرعت و ایمن بودن شبکه است و به کاهش هزینه‌های بانک‌ها نیز کمک می‌کند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک یکی از نکات مغفول مانده در کنار توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و تقویت امنیت شبکه بانکی را، امنیت رفتاری کاربران و مشتریان عنوان کرد و افزود: این دو نظام ایمن یعنی امنیت شبکه بانکی و امنیت رفتاری کاربران باید در کنار یکدیگر تقویت شوند و مکمل هم باشند. صرف امنیت شبکه کافی نیست و همزمان باید به امنیت رفتاری کاربر نیز توجه شود.

وی از بانک‌ها خواست تا به تقویت فرهنگ بانکداری الکترونیک و استفاده ایمن از خدمات بانکداری الکترونیک کمک کنند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ایران از نظر رتبه‌بندی جهانی در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک جزو برترین کشورها در جهان محسوب می‌شود و در کنار امنیت شبکه باید به موضوع فرهنگ‌سازی در این خصوص نیز توجه شود.

دری ، دو  مشکل و چالش اصلی در بانکداری الکترونیک را تقنین و مقررات گذاری و آموزش و پژوهش عنوان کرد و گفت: اگر قصد موفقیت و رشد در بانکداری الکترونیک را داریم، باید به طور جامع به این  دو مشکل بپردازیم زیرا آنها بسترساز موفقیت در این حوزه هستند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک تصریح کرد: لازم است تا فعالان و اندیشمندان در کنار مسئولین حوزه بانکداری الکترونیک، قوانین و مقررات جامعی را مطابق و هم خوان با نظام بومی بانکی کشور تدوین کنند. البته این قوانین و مقررات نباید تنها ترجمه قوانین ایزوها واستانداردهای بین‌المللی باشد و باید به طور کارآمد قوانین در راستای تقویت حضور فناوری در حوزه بانکی گام برداشته شود.

یادآور می شود، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت روزهای یازدهم و دوازدهم اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27