اکثیر رقابت در دست چینی ها است

دکتر نیلی، مدرس دانشگاه و اقتصاددان در نهمین نشست هم اندیشی و گفت و گو بر اساس تجارب چین و موقعیت کنونی آن، فروتنی مغرورانه در یادگیری و حرکت به سمت رشد، پیگیری اصلاحات و پیاده سازی نتایج این اصلاحات را مهمترین عوامل موفقیت این کشور دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، دکتر نیلی در این نشست گفت: وقتی زمان اصلاحات رسید چینی ها درنگ نکردند و با فاصله حدود یکسال به اصلاحات دست زدند و همین امر موجب شد که بتوانند از ایده آلیست به عملگرایی برسند.

این اقتصاددان ادامه داد: چین مشتاق یادگیری است و یک نظام دومسیره در این رابطه پیاده کرده است و از طرفی سواد سیاسی را برای اقتصاد لحاظ کرده است.

این اقتصاد دان ادامه داد: تنها معیار حقیقت در این کشور آن چیزی است که در عمل بتواند محقق شود و شعار آنها استخراج حقیقت از دل واقعیت است.

وی مطرح کرد: آنها واقفند بر آنکه همه چیز را نمی دانند و به عبارتی فروتنی مغرورانه ای دارند تا هرچه می توانند تولید و رشد اقتصادی را تسهیل کنند را امتحان کنند.

چینی ها اکسیر رقابت را کشف کرده اند و مستمرا تجارب اصلاحات را به کار می گیرند

این اقتصاددان در توضیح آنچه چین را متمایز می کند گفت: رشد اقتصادی و کیفیت این رشد است که کشور چین را از بقیه کشورهایی که رشد مثبت داشته اند(در کنار سایر دلایلی که می تواند مارا با آن هم مسیر کند) متمایز می کند و ادامه داد: در رابطه با کیفیت رشد اقتصادی اولین شاخص آن بحث فراگیری رشد در بین جمعیت است به طوری که اگر اقتصاد چین رشد کرده،۵۰درصد جمعیت که کم درآمدترین جمعیت هستند هم رشدی ۶درصدی داشته اند و همچین شاخص دیگر آن سرعت بهبود درآمد سرانه است که بر اساس تعریف بانک جهانی ازفقر مطلق، کشور چین در سال ۱۹۸۱، ۸۵۰میلیون نفر را در طول ۳۳ سال از خط فقر خارج کرده است که این آمار به زودی به نیم درصد می رسد.

وی ادامه داد: هیچ کشوری این درصد از فراگیری را نداشته است و در این حالت نه تنها رشد در گشتاور اول وجود دارد بلکه در گشتاور دوم انحراف معیار هم کم شده است.

این عضو موسسه پولی ‌و بانکی همچنین عنوان کرد: کشور چین بالاترین نرخ رشد اقتصادی و فقر زدایی را در ضعیف ترین استان ها تجربه کرده که اتفاق بزرگی بوده است.

 

گزارشی از: مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  ⁄  69  =