۵ بانک بی‌نظم سیستم بانکی را بشناسید/ زرشک طلایی این دوره به بانک انصار رسید

آیا گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی توانسته اند آیینه تمام نمای آمار عملکرد بانکی باشند؟ بی نظمی تعدادی از بانک‌ها در انتشار اطلاعات خود، موجب عدم بروزرسانی اطلاعات در گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی شده است؛ یک نگاه اجمالی به تاریخ انتشار اطلاعات در هرماه نشان می‌دهد در هر کدام از 5 گزارش آمار عملکرد(تعداد کارت صادرشده بانکی، تعداد تراکنش‌های بانکی، ارزش تراکنش‌های بانکی، آمار استانی و آمار استانی به تفکیک بانک) زمان انتشار اطلاعات در رابطه با چندین بانک، نه‌تنها با ماه موردبررسی انطباق ندارد بلکه به 3تا4 سال پیش بازمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بی نظمی تعدادی از بانک‌ها در انتشار اطلاعات خود، موجب عدم بروزرسانی اطلاعات در گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی شده است؛ یک نگاه اجمالی به تاریخ انتشار اطلاعات در هرماه نشان می‌دهد در هر کدام از 5 گزارش آمار عملکرد(تعداد کارت صادرشده بانکی، تعداد تراکنش‌های بانکی، ارزش تراکنش‌های بانکی، آمار استانی و آمار استانی به تفکیک بانک) زمان انتشار اطلاعات در رابطه با چندین بانک، نه‌تنها با ماه موردبررسی انطباق ندارد بلکه به 3تا4 سال پیش بازمی‌گردد.

این درحالی است که دو موسسه اعتباری ملل و قرض الحسنه رسالت انتشار اطلاعات دست چندم خود را نیز دریغ کرده‌اند و بانک مرکزی در گزارش خود به درج یک خط تیره در مقابل اسمشان اکتفا کرده است.

دو سوال مطرح است؛ سوال اول اینکه چرا بانک‌ها اطلاعات جدیدشان را در اختیار بانک مرکزی قرار نداده‌اند و سوال دوم اینکه چرا بانک مرکزی به انتشار چنین اطلاعات تاریخ گذشته‌ای در گزارش خود پرداخته است؟ آیا می‌توان به اطلاعات ابزارهای پرداخت درآبان‌ماه98 پرداخت در حالی که اطلاعات مربوط به یکی از بانک‌ها  از شهریورماه سال93 بروزرسانی نشده است؟ آیا صرف اینکه اسامی تمامی بانک‌ها در گزارش ذکر شده باشد ولواینکه تاریخ مصرف اطلاعات مربوطه رد شده باشد رسالت بانک مرکزی را در تهیه گزارش‌های آماری تمام می‌کند یا قرار بر لحاظ کارایی اطلاعات منتشر شده در این زمینه بوده است؟

آرژیر قرمز برای 5 بانک

انصار و سرمایه تنها بانک‌هایی نیستند که بی نظمی‌هایشان به کارگیری آمار سایر بانک‌ها و حتی گزارش های بانک مرکزی در این زمینه را زیر سوال برده است. در گزارش مربوط به آبان‌ماه امسال،‌ اطلاعات منتشر شده بانک صنعت و معدن مربوط به آبان‌ماه 94 و‌ بانک پارسیان مربوط به اسفندماه سال96 بوده است. همچنین آخرین اطلاعات در دسترس از بانک توسعه صادرات در شهریورماه96 منتشر شده است. جالب‌تر آن‌که از اطلاعات موسسه اعتباری ملل و قرض الحسنه رسالت نیز طی چندسال گذشته فقط به یک اسم بسنده شده است.

میانه‌های انضباطی

در فاصله بین بانک‌هایی که بی‌نظمی‌ در انتشار اطلاعاتشان مسبوق به سابقه است و آن‌هایی که همیشه در ماه مقرر انتشاراطلاعات داشته اند، طیفی از بانکها قرار دارند که در میانه‌های جدول انضباطی جای داشته و اطلاعاتشان را با اندکی تاخیر بروزرسانی کرده‌اند؛ تاخیرهایی با دامنه 1تا 7ماه. بر همین اساس، درگزارش‌های آبان ماه، آخرین اطلاعات منتشر شده از بانک‌ تجارت، پست بانک ایران، حکمت ایرانیان، رفاه، سامان، سپه و بانک‌شهر مربوط به مهرماه بوده است. این درحالی است که آخرین اطلاعات منتشر شده از موسسه اعتباری کوثر به شهریورماه امسال، قرض الحسنه مهر به خردادماه امسال و بانک‌های دی و قوامین به اردیبهشت‌ماه امسال برمی‌گردند.

امید است در ماه آینده با بروزرسانی اطلاعات آماری بانک‌های معرفی شده امکان کارایی گزارش‌ها بیش از پیش تقویت شود. آنچه گفته شد تنها یکی از مسائلی است که استفاده کنندگان از گزارش‌های آماری بانک مرکزی در بخش آمارهای عملکرد با آن مواجه شده‌اند و در روزهای آتی به یکی دیگر از مشکلات که استفاده کنندگان از گزارش‌ها را تاحدودی سردرگم کرده است پرداخته خواهد شد.

 

گزارشی از : مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  1