تراکنش های زیر ۱۰۰ هزار تومان در ۲۴ ساعت نیاز به رمز پویا ندارند

شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی با پیشنهاد اپراتورها مبنی بر عدم استفاده از رمز دوم پویا برای خریدهای زیر ۱۰۰ هزار تومان موافقت کرده است؛ به عبارتی این احتمال وجود دارد که انجام تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در هر ۲۴ساعت (به ازای هر کارت) با استفاده از رمز دوم ایستا امکان‌پذیر باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بانک مرکزی قصد دارد که فرهنگ استفاده از رمز یکبار مصرف (پویا) را به تدریج در بین مردم جا بیندازد و از همین رو تصمیم گرفته این طرح را به صورت پله‌ای به مرحله نهایی خود برساند. گام اول این طرح از بامداد امروز با اجرایی شدن سامانه هریم (ارسال پیامکی رمز دوم پویا) برای دو بانک ملت و پارسیان رخ خواهد داد و گام‌های بعدی نیز کم کم برداشته خواهند شد.گزارش‌ها حکایت از این دارد که فیشینگ در تراکنش‌های با حجم و رقم بالا بیشتر رخ می‌دهد و از همین رو بانک مرکزی تصمیم گرفته بخش اعظمی از تراکنش‌های کشور را که مربوط به تراکنش‌های زیر صد هزار تومان می‌شوند؛ بدون نیاز به رمز پویا عملیاتی کند.

اجرای این طرح مشکل خرید شارژ و پرداخت قبوض به‌صورت اینترنتی را حل خواهد کرد اما پیاده‌سازی امکان استفاده‌ی هم‌زمان از رمز پویا و رمز ایستا برای بانک‌ها بسیار مشکل است و بانک‌ها را با دو چالش اساسی مواجه می‌کند. چالش اساسی اول این است که بانک‌ها باید مسئولیت کلاهبرداری‌های فیشینگ در تراکنش‌های تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را متقبل شوند. چالش اساسی دوم نیز این است که برخی از بانک‌ها امکانات لازم برای کنترل سقف تراکنش ۱۰۰ هزار تومان برای هر کاربر را در اختیار ندارند؛ یعنی بانک‌ها قادر نیستند تراکنش‌های هر کارت را مورد نظارت قرار دهند تا سقف مجموع تراکنش‌های کاربر با هر کارت طی ۲۴ ساعت از ۱۰۰ هزار تومان فراتر نرود.

برخی گزارش‌ها خبر از این می‌دهند که اجباری نبودن رمز پویا برای تراکنش‌های زیر صد هزار تومان مقطعی بوده و بانک مرکزی قصد دارد پس از سال نو و در سال ۱۳۹۹، برای همه تراکنش‌ها، ولو یک تراکنش یک هزار تومنی، استفاده از رمز پویا را اجباری کند. در این رابطه باید منتظر بیانیه رسمی بانک مرکزی بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  14