دانلود ماهانه ۲/۵ میلیارد اپلیکیشن از اپ استور

اپل به‌دنبال انحصار در بازار اپلیکیشن

اپل در سه ماه منتهی به سپتامبر توانست ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از بخش سرویس‌ها یا همان ارائه خدمات خود به‌دست آورد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشدی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.طبق آخرین گزارش‌ها، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۹۱ میلیارد اپلیکیشن از اپ‌استور، گوگل‌پلی‌استور و دیگر فروشگاه‌های اندرویدی دانلود شد که از میان این حجم از دانلود، ۳۰ درصد متعلق به اپ‌استور بود. همچنین، ماهانه حدود ۵/ ۲ میلیارد اپلیکیشن نیز در این فروشگاه توسط کاربران دانلود می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تقریبا ۱۰ سال پیش، اپ‌استور شرکت اپل قدم به عرصه وجود گذاشت. بستری که در آن کاربران ios می‌توانند اپلیکیشن ‌های مورد نیاز را دانلود و استفاده نمایند. اپ‌استور نه‌تنها نحوه کار با گوشی‌های آی‌فون را متحول کرد، بلکه زمینه‌ساز فعالیت کسب‌وکارهای جدیدی شد که از جمله آنها می‌توان به اسپاتیفای، اوبر و حتی اینستاگرام اشاره کرد. حال و با توجه به این مساله که اپل در دوران گذار از یک شرکت سخت‌افزاری به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات متنوع به کاربران است، اپ‌استور نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه ایفا خواهد کرد و حتی از آن به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی کسب‌وکار جدید و آینده اپل یاد می‌شود.

اپل در سه ماه منتهی به سپتامبر توانست ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از بخش سرویس‌ها یا همان ارائه خدمات خود به‌دست آورد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشدی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. به عبارتی ساده‌تر، این میزان درآمد از اپ‌استور، فروش آی‌تیونز استور، فروشگاه کتاب دیجیتال و مشترکان اپل موزیک، اپل آرکید، اپل نیوز پلاس و سرویس پخش زنده تلویزیونی به دست آمده است.کسب‌وکار خدمات اپل ، نقش‌ تعیین‌کننده‌ای در رشد آینده این شرکت ایفا می‌کند؛ موضوعی که تیم کوک مدیرعامل اپل نیز بارها و در موقعیت‌های مختلف به آن اشاره و تاکید کرده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۹۱ میلیارد اپلیکیشن از اپ‌استور، گوگل‌پلی‌استور و دیگر فروشگاه‌های اندرویدی دانلود شد که از میان این حجم از دانلود، ۳۰ درصد متعلق به اپ‌استور بود. همچنین، ماهانه حدود ۵/ ۲ میلیارد اپلیکیشن نیز در این فروشگاه توسط کاربران دانلود می‌شود. این آمار در نوع خود خارق‌العاده است چرا که تنها به دانلود اپلیکیشن ‌هایی مربوط می‌شود که برای اولین بار توسط کاربران دانلود می‌شوند و نصب‌های مجدد، از آن حذف شده است.

اگر بخواهیم از نگاهی استراتژیک به موضوع بنگریم، باید بگوییم که اپل به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی اپ‌استور است. تقریبا دو میلیارد اپلیکیشن برای دانلود در اپ‌استور ثبت شده‌اند که از این تعداد، حدود ۳/ ۱ میلیارد اپلیکیشن برای آی‌پدهای این شرکت طراحی شده‌اند. طبق آماری که در سال ۲۰۱۸ ارائه شد، نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر از ۱۵۵ کشور دنیا در هفته به اپ‌استور مراجعه می‌کنند. آمارها و نظرات کارشناسان حاکی از آن است که اقتصاد اپلیکیشن ‌ها تا سال ۲۰۲۱ به چیزی حدود ۳/ ۶ تریلیون دلار خواهد رسید.

اگرچه توسعه‌دهندگان در اپ‌استور به نسبت گوگل‌پلی‌استور با کاربران کمتری مواجهند اما فراموش نکنید که در بعضی مواقع، هزینه‌ای که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن iOS برای استفاده از محصولات خود در نظر می‌گیرند، شاید تا سه برابر بیشتر از اپلیکیشن ‌های پلی‌استور باشد. بنابراین، طراحان اپلیکیشن به خوبی به این مساله واقفند که اپ‌استور محیطی به مراتب برتر از پلی‌استور است.

در واقع، قوانینی که بر اپ‌استور حاکم است، به مراتب سخت‌تر از قوانینی است که در گوگل‌پلی‌استور می‌بینیم. برای مثال، شاید برای ثبت یک اپلیکیشن در پلی‌استور، چند ساعت یا نهایتا یکی دو روز زمان نیاز باشد، اما در اپ‌استور هرگز این چنین نیست و شاید تا هفته‌ها به طول بینجامد.

گابریل اپل تون می‌گوید این مساله به سیاست‌های اپل در کنترل دقیق و موشکافانه روی اپلیکیشن ‌ها برمی‌گردد. این در حالی است که چنین رویه‌ای هرگز توسط گوگل یا مایکروسافت دنبال نمی‌شود. اما این سیاست‌ها سبب شده در اپ‌استور، اپلیکیشن ‌های باکیفیتی را شاهد باشیم که کمتر عیبی را می‌توان در آنها دید. درواقع، اگر بستری به نام اپ‌استور فراهم نبود، هرگز اوبر ، واتس‌اپ، فیس‌بوک و اسپاتیفای نمی‌توانستند به این حجم از کاربران آی‌فون دسترسی داشته باشند.

این چنین می‌توان نتیجه گرفت که با ورود شرکت‌های بزرگ و کوچک سخت‌افزاری به این بازار و تولید محصولاتی مشابه، اپل به‌دنبال راه جایگزینی برای کسب درآمد است و اپ‌استور توانسته طی چند سال اخیر به خوبی خود را اثبات کند و نشان دهد که از پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری و توجه برخوردار است. با این اوصاف، به‌زودی شاهد تغییراتی گسترده در اپ‌استور و ارائه خدمات گوناگون به کاربران از طریق این بستر خواهیم بود.

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  42