ایجاد سیستم پرداختی جدید توسط بریکس/ارز دیجیتالی مشترک ارائه می شود

کشورهای عضو گروه بریکس راه اندازی ارز دیجیتالی مشترک را به عنوان راهکاری برای کاهش وابستگی به دلار بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در نشست اخیر سران کشورهای عضو گروه برکیس موضوع راه اندازی یک ارز دیجیتال ی مشترک بین این کشورها برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد یک سیستم پرداختی جدید بررسی شده است.

بر اساس گزارش کوین دسک، کریل دیمیتریف- مدیر کل صندوق سرمایه گذاری روسیه- گفت که روسیه از این ایده برای تسهیل تراکنش ها بین کشورهای عضو استقبال می‌کند. نیکیتا کولیکوف- عضو مجلس روسیه- نیز گفته است که ارز دیجیتال ی بریکس احتمالا برای تسهیل تراکنش های تجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روسیه اخیرا پلتفرمی به نام " مارکوپولو" راه اندازی کرده است که برای تسهیل معاملات شرکت‌های تجاری در داخل روسیه بر بستر بلاک چین به کار می رود.

این پلتفرم ها که می‌توانند انقلابی در عرصه قراردادهای هوشمند تلقی شوند، باعث افزایش دقت و سرعت تراکنش ها خواهند شد.

این سیستم پرداخت که احتمالا مبتنی بر ارزهای ملی کشورهای عضو گروه بریکس خواهد بود می تواند باعث کاهش نقش دلار در چرخه مبادلاتی درون سازمانی و افزایش نقش روبل شود.

به گفته دیمیتریف، کشورهای عضو بریکس در طول پنج سال اخیر وابستگی خود به دلار در مبادلات تجاری دوجانبه را از ۹۲ درصد به ۵۰ درصد کاهش داده اند در حالی که سهم روبل از این تراکنش ها از سه درصد به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

راه اندازی ارزهای دیجیتالی به گفته بسیاری از کارشناسان می تواند آسیب‌پذیری ها نسبت به دلار را کاهش دهد. اخیرا بانک مرکزی چین به تلاش های خود برای رونمایی از ارز دیجیتال ی این کشور شدت بخشیده است. در صورت تحقق این امر، چین به نخستین کشوری در جهان تبدیل خواهد شد که یک ارز دیجیتال ی رسمی را صادر می‌کند.

موئه چانگ چون- مدیر مرکز تحقیقات ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی چین- گفته است که هویت معامله گران ارز دیجیتال ی جدید مخفی باقی خواهد ماند اما در عین حال این تراکنش ها در صورت لزوم قابل ردیابی و کنترل خواهند بود تا جلوی سو استفاده های احتمالی گرفته شود.

لازم به ذکر است که گروه بریکس شامل کشورهای: روسیه، برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  −  60  =