رئیس سابق بانک مرکزی اروپا: بیت کوین یک احتکار تمام عیار است

به عقیده رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، بیت کوین ویژگی‌های یک ارز را ندارد و یک احتکار تمام عیار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، ژان کلود تریشه (Jean-Claude Trichet)، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که بیت کوین ویژگی‌های یک ارز را ندارد و یک احتکار به تمام‌عیار است. او این صحبت‌ها را روز ۱۹ آبان در کنفرانس «کایکسین» (Caixin) در پکن انجام داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری محلی «مورنینگ پست » (Morning Post)، تریشه در این کنفرانس اعلام کرد که شک دارد روزی برسد که ارزهای دیجیتال به آینده‌ای برای پول بدل شوند. او ضمن اشاره به اینکه بیت کوین ویژگی‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک ارز واقعی را ندارد، افزود:

    کاملا مخالف بیت کوین نیستم و فکر می‌کنم کمی (نسبت به شرایط فعلی) از خود راضی رفتار می‌کنیم. بیت کوین به خودی خود واقعی نیست؛ پس ویژگی‌ای که یک ارز باید آن را داشته باشد را ندارد.

تریشه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که به عقیده او خرید ارزهای دیجیتال، از بسیاری از جهات اقدامی احتکارآمیز است.

وی همچنین ادعا کرد که حتی اگر یک ارز دیجیتال توسط دارایی‌های واقعی پشتوانه‌سازی شود، باز هم تا حدودی احتکار و سفته‌بازی به حساب می‌آید. بر اساس نظر تریشه، این ویژگی ارزهای دیجیتال باعث شده تا این ارزها از «سلامت» کافی برخوردار نباشند.

تریشه همچنین افزود که طرفدار لیبرا و استیبل کوین فیس‌بوک نبوده و SDRهایی که توسط صندوق بین‌المللی پول عرضه می‌شود را ترجیح می‌دهد. (SDR یا Special Drawing Rights)، دارایی‌هایِ ذخیره‌ای مکملی هستند که توسط صندوق بین‌المللی پول عرضه شده‌ است.

SDR نیز درست مثل لیبرا توسط سبدی از ارزهای مختلف پشتوانه سازی می‌شود. دلار آمریکا، یورو ، پوند استرلینگ، یوان چین و ین ژاپن از جمله ارزهایی هستند که برای ایجاد پشتوانه SDR مورد استفاده قرار می‌گیرد. تریشه در این رابطه می‌گوید:

    خیلی شک دارم که کنترل ارزش‌های پولی و مالی در حوزه‌ی قلمرو ارزهای دیجیتال حفظ شود. اگر صحبت از استیبل کوین‌های جهانی شود، به نظرم SDR بهترین سبد (ارزی) را در اختیار دارد.

تریشه خاطرنشان کرد که با اینکه دنیا به سمت حذف سکه ‌ها و اسکناس‌ها پیش می‌رود، اما ارزهای دیجیتال نمی‌توانند راه حرکت رو به جلو باشند.

ماه سپتامبر (شهریور)، «ماریو دراگی» (Mario Draghi)، از دیگر مدیران سابق بانک مرکزی اروپا، در صحبت‌هایی مشابه تریشه گفته بود که ارزهای دیجیتال و حتی استیبل کوین‌ها، برای جایگزین شدن با پول طراحی نشده‌اند.

 

منبع: کوین تلگراف

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5