پرداخت ۴۹۹۴ فقره تسهیلات مشارکت مدنی بانک مسکن به بافت فرسوده

سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن از پرداخت ۴ هزار و ۹۹۴ فقره تسهیلات مشارکت مدنی از محل قرارداد عاملیت به بافت فرسوده و بازآفرینی شهری سراسر کشور از ابتدای سال جاری تا مقطع ۲۸ مهر ماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، رضا صالحی شهرابی سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن با بیان اینکه از ابتدای سال تا ۲۸ مهرماه امسال، ۵ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی در بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران به شعب بانک مسکن در سراسر کشور معرفی شده‌اند، به پایگاه خبری بانک مسکن (هیبنا) گفت: از مجموع واحدهای معرفی شده تاکنون، ۴ هزار و ۹۹۴ واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

وی ادامه داد: ارزش ریالی تسهیلات منعقد شده برای واحدهای مسکونی واقع در محدوده بافت فرسوده معادل ۲۸۱ میلیارد و ۴۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که از این رقم تا ۲۸ مهرماه امسال، رقمی معادل ۱۲۷ میلیارد و ۶۵۹ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

صالحی با تاکید بر آنکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال جاری حمایت از تولید و عرضه مسکن ارزان در بافت‌های فرسوده محلات هدف با هدف کمک به جریان نوسازی و بازآفرینی شهری در قالب اجرای طرح اقدام تولید ملی مسکن است، اظهار کرد: با این وجود در سال‌جاری سه دلیل عمده منجر به کاهش تمایل متقاضیان بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات شده است

از مهم‌ترین دلایل، عدم پرداخت یار انه نرخ سود تسهیلات پرداخت شده طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ از سوی دولت بوده است. به‌طوری‌که طی سال‌های گذشته تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان ساخت و ساز در بافت فرسوده با نرخ سود ۱۸درصد بوده که بنا بود نیمی از نرخ سود در قالب یارانه از سوی دولت به سازندگان اعطا شود، اما تاکنون یارانه نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده که در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ پرداخت شده، به متقاضیان داده نشده است.

همین موضوع منجر به عدم استقبال عمومی بخشی از متقاضیان به دریافت این نوع تسهیلات شده است. در حقیقت،‌ خواسته سازنده‌ها و تولیدکنندگان مسکن در بافت‌های فرسوده طی سنوات گذشته، اجرای مصوبه دولت مبنی بر پرداخت یار انه نرخ سود تسهیلات برای تبدیل شدن تسهیلات نوسازی به تسهیلات با نرخ سود تک رقمی بوده و چون این اتفاق در سال‌های اخیر رخ نداد، از انگیزه تولیدکنندگان مسکن کم شد.

وی با بیان اینکه در مدل‌های جدید پرداختی احتمالا وابستگی تسهیلات به یارانه دولت حذف می‌شود، تصریح کرد: مذاکراتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی در بافت فرسوده در حال انجام است تا بتوان از این پس پرداخت تسهیلات بدون نیاز به پرداخت یار انه از سوی دولت انجام شود.

وی عامل دیگر کاهش استقبال متقاضیان بافت فرسوده به دریافت تسهیلات مشارکت مدنی را سقف تسهیلات دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز به ویژه طی یک‌سال گذشته، سقف تسهیلات مشارکت مدنی ویژه بافت فرسوده تفاوتی با هزینه ساخت یک واحد مسکونی پیدا کرده و همین امر موجب شده تا بخشی از متقاضیان به دریافت این تسهیلات نسبت به سال‌های گذشته استقبال زیادی نشان ندهند.

سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن همچنین افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و توجه ویژه دولت و بانک مسکن برای حمایت از تولید و عرضه مسکن در بافت فرسوده، مذاکرات اولیه‌ای با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی در بافت فرسوده انجام شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  14