شرایط احراز هویت در بانکداری الکترونیک را نداریم/یک قرن عقبیم

عضو سابق هیئت مدیره بانک مسکن می گوید که در بحث تحول دیجیتال ما هنوز نتوانسته ایم شرایط احراز هویت را در بانکداری الکترونیک در اختیار داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، محسن عزیزی، عضو سابق هیئت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه ترند دیجیتالی شدن در جهان از صنعت بانکداری آغاز نشده است، گفت: دیجیتالی شدن، در ابتدا یک ترند اجتماعی است که به دلیل سبک زندگی دیجیتالی راه اندازی شد و در راستای آن صنعت بانکداری نیز مجبور شد به این سمت برود.

عزیزی ادامه داد: عوامل بسیار متعددی در جهان باعث شده است که صنعت بانکداری به سمت تحول دیجیتال حرکت کند که این عوامل عمدتا ناظر بر کسب و کار بانک ها هستند.
 
وی در توضیح این بخش گفت: به طور مثال، سوددهی در صنعت بانکداری در دنیا اکنون متوقف شده است، این در حالی است که ما همچنان این روند را در صنعت بانکداری خود شاهدیم، در واقع صنعت بانکداری ما فاصله ای در حدود 1 قرن با صنعت بانکداری در جهان دارد و بسیار عقب مانده است. در واقع ما در حوزه کسب و کار ی بانکی بسیار عقب مانده ایم چه برسد به مبحث بانکداری دیجیتال .
 
عزیزی گفت: یکی دیگر از عواملی که به بانک ها در دنیا برای حرکت به سمت بانکداری دیجیتال فشار می آورد، متوقف شدن افزایش درآمدها است، ظهور فناوری های دیجیتال نیز یکی از دیگر تحولات و عوامل اصلی است که صنعت بانکداری در جهان را به سمت تحول دیجیتال سوق داده و این الزام را برای آنها ایجاد کرده است.
 
وی تاکید کرد: اکنون مردم توقع دارند که با تجهیزات دیجیتالی که در اختیار دارند خدمت بگیرند و بانک ها نیز مجبور شدند به سمت تحول دیجیتال بروند، درباره پیش بینی هایی که درباره آینده سرویس دهی و شعب فیزیکی بانک ها نیز وجود دارد، این گمانه زنی که شعب برچیده می شوند نیز پیش بینی درست و مبتنی بر واقعیت نیست. مطالعات همچنین نشان می دهد اینکه عملکرد شعب محدود به بانکداری شرکتی شود نیز پیش بینی درستی نیست و به بانکداری شرکتی محدود نخواهد شد و عملکردهای دیگری نیز در شعب اجرایی و ارائه خواهند شد.
 
این کارشناس بانکداری الکترونیک در بانکداری دیجیتال شعب به عنوان مرکز ارائه مشاوره به مشتری فعالیت خواهند کرد، تاکید کرد: همانطور که می‌دانید بانک‌ها در سبد خدمات مالی هستند و خدمات مالی نیز منحصرا به بانک‌ها تعلق ندارند و خدمات دیگری نیز در این حوزه وجود دارند، به طور مثال خدمات بورس و اوراق بهادار، خدمات بیمه‌ای و …به نظر می‌رسد ترند تحول دیجیتالی در دنیا عمدتا بر بحث ارائه خدمات بر بستر شبکه‌های تلفن همراه روی زنجیره خدمات مالی و نه صرفا خدمات بانکی متمرکز شده است، بنابراین در این تحول دیجیتال، بانک‌ها باید خود را برای اینکه بتوانند این خدمات مبتنی بر زنجیره ارزش خدمات مالی را به مشتریان ارائه کنند تجهیز کنند.
 
عزیزی گفت: واضح است که صنعت بانکداری ما در حوزه بانکداری دیجیتال یا تحول دیجیتال، کجا ایستاده است. ما همچنان درگیر ارائه خدمات اولیه وابتدایی بانکی در فضای سایبری هستیم و قطعا بانک‌های ما هنوز نتوانسته‌اند زیرساخت‌های لازم را برای ارائه این سرویس‌ها و خدمات ایجاد کنند.
 
وی تاکید کرد: واقعیت این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم الزامات فرهنگی، قانونی، فناوری و کسب و کار ی برای تحول دیجیتال را در کشور ایجاد کنیم، به طور مثال ما هنوز بستر مقررات و فناوری، چه از نظر بانکداری الکترونیک در زمینه شرایط احراز هویت را در اختیار نداریم.
 
عضو سابق هیئت مدیره بانک مسکن می‌گوید: در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در کشور در زمینه فناوری اطلاعات به ویژه در صنعت بانکداری انجام شده است، اما اینکه ما چه میزان توانسته‌ایم بهره‌وری مناسبی را از این سرمایه‌گذاری داشته باشیم نیاز به بررسی و سنجش دارد. اما این سرمایه‌گذاری برای بانک‌ها گران تمام شده است.
 
عزیزی گفت: در بخش‌هایی از نظام بانکداری کشور پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم. مثلا در صنعت پرداخت کشور خدمات و فرایندهایی داریم که در دنیا نظیر کمتری دارند و در مجموع می توان گفت که توسعه ما در نظام بانکداری و پرداخت توسعه ای ناهمگون و ناطراز بوده است.
 
وی تاکید کرد: نیازمند آن هستیم که همه بازیگران این صنعت گردهم آیند و با نگاهی به تجربیات موفق و ناموفق دنیا در این حوزه، درس آموخته ها را جمع آوری کنیم و با تدبیر ادامه راه را تدوین، طراحی و ادامه دهیم.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3