شرایط تسهیلات اوراق مسکن در تهران و مراکز استان ها

تسهیلات اوراق مسکن در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری در حالت انفرادی به ترتیب با سقف های 60 ،‌50 و 40 میلیون تومان پرداخت می شود و در حالت مربوط به تسهیلات زوجین نیز به ترتیب با سقف های 100، 80 و 60 میلیون تومان در اختیار متقاضیان تسهیلات خرید مسکن قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، براساس مصوبه هیات مدیره بانک مسکن،‌ حداكثر قدمت ساختمان‌هاي مشمول سقف تسهيلات از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن از 20 سال به 25 سال افزايش یافت.

این طرح در راستای تسهیل خانه دار شدن خانوارهای فاقد مسکن اما نیازمند تسهیلات بانکی به تصویب بانک مسکن رسیده است و به زودی بعد از ابلاغ مصوبه هیات مدیره به شعب بانک مسکن در سراسر شهرهای کشور قابلیت اجرا پیدا می کند.

تسهیلات اوراق مسکن که برای خرید مسکن به متقاضیان تعلق می گیرد در شهر تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری در حالت انفرادی به ترتیب با سقف های 60،‌50 و 40 میلیون تومان پرداخت می شود و در حالت مربوط به تسهیلات زوجین نیز به ترتیب با سقف های 100، 80 و 60 میلیون تومان در اختیار متقاضیان تسهیلات خرید مسکن قرار می گیرد. علت تعیین سقف ریالی برای این تسهیلات آن است که مبلغ تسهیلات طبق ضوابط بانک مرکزی حداکثر تا سقف 80 درصد از قیمت کارشناسی و روز واحد مسکونی، تعیین می شود بدیهی است چنانچه ارزش 80 درصد از بهای کارشناسی یک واحد مسکونی کمتر از سقف تسهیلات مذکور باشد در این صورت، برای آن واحد، تسهیلات در سطح ریالی کمتر از سقف مجاز ارایه خواهد شد.

تا پیش از تصویب این طرح، تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم به ساختمان های با حداکثر قدمت 20 سال پرداخت می شد اما با مصوبه جدید خریداران ساختمان های تا 25 سال ساخت می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین مطابق بخش دیگری از مصوبه هیات مدیره بانک مسکن،‌ در املاك با قدمت بيش از 25 سال ساخت و حداكثر تا 30 سال ساخت، سقف تسهيلات از محل اوراق در شهر تهران، مراكز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر جمعيت و ساير مناطق در تسهيلات انفرادي به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و در تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان تعيين شده است.

استفاده کنندگان از تسهیلات اوراق برای خرید مسکن می توانند در کنار این سقف ها، از تسهیلات بدون سپرده تا سقف 10 میلیون تومان برای تسهیلات انفرادی و 20 میلیون تومان برای تسهیلات زوجین نیز استفاده کنند. البته امکان استفاده از تسهیلات بدون سپرده در کنار تسهیلات اوراق صرفاً برای ساختمان های با حداکثر قدمت 25 سال مجاز شناخته شده است آن هم مشروط به استفاده از تسهیلات اوراق در غیر این صورت و چنانچه یک متقاضی از تسهیلات اوراق در سقف کمتر استفاده کند طبق ضوابط و سیاست های اعتباری مصوب بانک مسکن نمی تواند از تسهیلات بدون سپرده در کنار آن، بهره ببرد. همچنین برای ساختمان های با قدمت بیش از 25 سال، امکان استفاده از تسهیلات بدون سپرده در کنار تسهیلات اوراق، وجود ندارد.

براساس این گزارش،‌ در تسهيلات فروش‌اقساطي خريد مسكن از محل انواع حساب‌هاي تعهدي به تنهايي و يا توأم با يكديگر، حداكثر قدمت ساختمان‌هاي مشمول تسهيلات در حالات انفرادي و زوجين، تغييري پیدا نکرده است. بر اين اساس، كماكان حداكثر قدمت ساختمان‌هاي مشمول، در تسهيلات صندوق پس‌‌انداز مسكن يكم 15 سال، در تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن 25 سال و در تسهيلات حساب پس‌انداز مسكن جوانان 20 سال است. همچنین در تسهيلات توأم نیز حداكثر قدمت پلاك قابل پذيرش، مطابق با كمترين قدمتِ پلاك‌هاي مشمول تسهيلات در تركيب تسهيلات اعطايي تعيين شده است. به بیان دیگر اگر یک متقاضیان خرید مسکن بخواهد به شکل ترکیبی از انواع تسهیلات خرید مسکن قابل ارایه توسط بانک مسکن، استفاده کند در این صورت معیار تعیین حداکثر قدمت مجاز ساختمان، عدد کمتر مربوط به یکی از تسهیلات است.

 

منبع: پایگاه خبری بانک مسکن

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =