دسترسی و اتصال در کشورهای OECD/ همه جا بودن و نبودن

روندهای اقتصاد دیجیتال؛

فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات ستون فقرات اقتصاد و جامعه دیجیتال هستند. این گزارش مروری می‌کند بر روندها و تحولات تازه در بخش‌های کلیدی این حوزه شامل بخش‌های تأمینی و خدمات ارتباطی ICT که پایه‌ای فراهم می‌آورند برای دسترسی و اتصال درون محیط‌های دیجیتالی.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،  تمرکز ما بر ارائه گزارشی آماری در چهار حوزه اساسی قرار گرفته است که شامل بخش ICT، بازارهای ارتباطی، شبکه‌های پهن باند و اینترنت اشیا می‌شود.

روندهای CT/ ارزش افزوده و اشتغال

بخش ICT محرک اصلی نوآوری است که بیشترین سهم (23 درصد) را در هزینه‌های کسب و کار ی تحقیق و توسعه (BERD) در کشورهای OECD داراست.

نمودار 1) رشد ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و زیربخش‌های آن در منطقه حاکمیتی سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) ـ قیمت جاری دلار آمریکا (100=2008)

اشتغال در بخش ICT نسبت به بحرانی که سال 2007 میلادی درگرفت انعطاف از خود نشان داد و در سال 2013 میلادی روند رشد فزاینده‌ای به خود گرفت. ایجاد مشاغل پایدار در بخش‌های نرم‌افزاری و خدماتی فناوری اطلاعات (IT) محرک اصلی این روند بود. با رشد سهم سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تا نقطه اوج سابق خود در سال 2000 میلادی، انتظار می‌رود که این روند تداوم داشته باشد.

نمودار 2) رشد اشتغال در بخش ICT و زیربخش‌های آن در منطقه OECD ـ شمار افراد شاغل (100=2008)

عملکرد ICT در میانه دهه جاری میلادی

از سال 2010 میلادی به این سو، روند رشد بخش‌های تولید ICT به دلیل عواقب بحران سال 2008 میلادی بسیار کند بود، پس از سال‌های پرنوسان، بار دیگر در سال‌های 2015 و 2016 رشد این بخش‌ها در بسیاری از اقتصادها منهای چند استثنا سقوط کرد: چین رشد سالانه 10 درصدی را تجربه کرد، آمریکا رشد ثابت 5 درصدی داشت، اتحادیه اروپا رشد چشمگیر 15 درصدی از سر گذراند و … .

نمودار 3) رشد صنایع تولید ICT (شاخص‌های تولید صنعتی، تغییرات درصدی سالانه، میانگین متحرک فصلی)

تجارت کالاها و خدمات ICT

نمودار 4) صادرات جهانی کالاهای ICT به تفکیک اقلام تولیدی ـ میلیارد دلار آمریکا به عنوان درصدی از مجموع صادرات کالاهای ICT

فعالیت‌های نوآورانه

بنگاه‌های بخش ICT پیشران همه انواع فعالیت‌های نوآورانه هستند، هر چند نوآوران، خود غالباً کاربران مشتاق ICT به شمار می‌روند. در کشورهای OECD، بخش ICT بیشترین سهم را در هزینه‌های کسب و کار ی تحقیق و توسعه (BERD) دارد که حدود 24 درصد مجموع BERD و بالغ بر 4/0 درصد تولید ناخالص داخلی می‌شود. در سال 2015 میلادی، BERD بخش ICT نسبت به GDP در چین تایپه بالاترین مقدار (77/1 درصد) بود، کره (73/1 درصد)، اسرائیل (61/1 درصد)، و فنلاند (04/1 درصد) در رتبه‌های بعدی و آمریکا، سوئد و ژاپن (6/0 درصد) در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفتند.

نمودار 5) هزینه کسب و کار برای تحقیق و توسعه (BERD) در بخش ICT در سال 2015 میلادی ـ به عنوان درصدی از GDP و مجموع BERD

بازارهای ارتباطی

شبکه‌های ارتباطی برای توسعه اقتصاد دیجیتال اهمیت اساسی دارند. آنها مبنای استفاده وسیع‌تر از ICT را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تدارک می‌بینند و رسیدن به اهداف سیاستی را تسهیل می‌کنند. در سال‌های اخیر، افزایش تقاضا، نوآوری‌های عظیم و رشد رقابت‌پذیری باعث تداوم توسعه سریع زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطی شده است.
توسعه شبکه‌های بی‌سیم اینترنت ثابت نسل پنجم نیازمند توجه دقیق‌تر است؛ زیرا زیرساخت‌های بیشتری لازم می‌شود و استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا و مخابرات ماشین به ماشین (M2M)، مثلاً برای وسائل نقلیه خودران، رشد پیدا می‌کند که مجموعاً باعث افزایشی عظیم در تولید داده‌ها می‌شوند.
 

نمودار 6) روند مسیرهای دسترسی

شبکه‌های پهنای باند

یافته‌های مهم برای زیرساخت‌ها، خدمات و اینترنت اشیا از این قرارند که تقاضا و نوآوری، تحولات مثبتی را در زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطی فراهم آورده‌اند. اشتراکات ثابت پهن باند همچنان افزایش می‌یابند، هرچند که بهای میانگین برای دسترسی پهن باند ثابت و سیار روندی کاهشی دارد و اشتراکاتِ پهن باندِ سیار روندی افزایشی دارند. در برخی کشورها استفاده از داده‌های موبایلی رشدی سرسام‌آور دارد و «وای فای» به کاهش چنان ترافیکی کمک می‌کند.

نمودار 7) اشتراک‌های ثابت و سیار پهنای باند به تفکیک فناوری در کشورهای OECD ـ مقایسه دسامبر 2010 و دسامبر 2016


 

اینترنت اشیا

با افزایش اشتراکات ماشین به ماشین (M2M) و بهبود اتصال‌پذیری گزینه‌های مختلف بی‌سیم، اینترنت اشیا نیز روند تکاملی خود را طی می‌کند.
نمودار 8) استفاده از داده‌های وضعیت‌نما در (خودروهای) شورلت متصل

 

گزارشی از : اسد حیدری

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1