برند اربل از ریاست اینستکس کناره گیری کرد

رئیس نهاد اروپایی سازوکار ویژه مبادلات مالی با ایران( اینستکس ) از این سمت استعفا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، روزنامه آلمانی بیلد گزارش کرده است که برند اربل، سفیر پیشین آلمان در جمهوری اسلامی ایران که به عنوان رئیس اینستکس معرفی شده بود از این سمت کناره‌گیری کرده است. این روزنامه دلیل استعفای آقای اربل را محتوای "یهود ستیزانه" و حمایت او از "رژیم ملاها" در مصاحبه‌های مفصل با کن جنسن، خبرنگار یک شبکه رادیویی اینترنتی عنوان کرده است.

به نوشته این روزنامه، کن جنسن در سال ٢٠١١ از شبکه آر‌بی‌بی آلمان اخراج شد که یکی از دلایل آن ابراز این نظر بود که کشتار یهودیان در زمان حکومت نازی‌ها در آلمان واقعیت ندارد و اینکه "برادرزاده زیگموند فروید هولوکاست را برای مقاصد تبلیغاتی اختراع کرد."

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان نیز کناره‌گیری آقای اربل را به نقل از روزنامه بیلد در توییتر خود گزارش و دلیل آن را "اظهارات یهودستیزانه و ضعف تشخیص" عنوان کرده است.

به نوشته روزنامه بیلد، برند اربل، که علاوه بر ایران، سفیر آلمان در عراق هم بوده است، در دو مصاحبه با کن جنسن "با لحنی خشونت بار" اسرائیل را هدف حمله قرار داد و از "حکومت ملاها" و گروه‌های ضد اسرائیلی از جمله حزب‌الله لبنان حمایت کرد.

در این مصاحبه‌ها، آقای اربل با دفاع از برنامه موشکی ایران، آن را قانونی و قابل قبول دانست. وی همچنین گفت که دولت آلمان "در یک مورد به هیچوجه کوتاه نیامده و و آن رد خواسته اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران بوده است."

سفیر سابق آلمان در تهران همچنین گفته بود که ایران پس از لشکرکشی نادرشاه به هند، در هیچ جنگ دیگری دست نداشته است اما روزنامه بیلد حکومت فعلی ایران را به دخالت مسلحانه در عراق پس از سقوط صدام حسین و مشارکت و کمک به ادامه جنگ داخلی در سوریه و یمن متهم و آقای اربل را به ناآگاهی از واقعیات و اظهارات جانبدارانه متهم کرده است.

به نوشته بیلد، برند اربل در همین مصاحبه تاکید کرد که ایران هرگز اسرائیل را هدف حمله موشکی قرار نخواهد داد و دلیل آن را "ترس حکومت ایران از واکنش آمریکا" توصیف کرده بود. وی در دفاع از وضعیت حقوق بشر در ایران نیز گفته بود که اگرچه تعداد اعدام‌ها به نسبت جمعیت ایران بسیار زیاد است اما اکثر اعدام شدگان قاچاقچیان مواد مخدر هستند.

روزنامه بیلد به نقل از "یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان" گفته است که این وزارتخانه از محتوای مصاحبه برند اربل و موضعگیری او در این مصاحبه‌ها اطلاع ندارد "اما تایید کرد که وی به دلایل شخصی مایل به تصدی ریاست اینستکس نیست."

روزنامه بیلد در تشریح اینستکس نوشته است که این نهاد برای کمک به دور زدن تحریم‌های آمریکا در مبادلات تجاری و ارتباط مالی با ایران ایجاد شده است. این روزنامه افزوده است که با وجود اینکه تاسیس اینستکس در ماه ژانویه اعلام شد، اما هنوز مبادله‌ای از طریق این تشکیلات صورت نگرفته است. به گفته بیلد، یکی از دلایل عدم فعالیت اینستکس خودداری ایران از به اجرا گذاشتن مقررات جهانی ضد پولشویی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  54