ایستادگی در طوفان/ جنگ پولها

چهلمین شماره ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

چهلمین شماره ماهنامه بانکداری آینده در 104 صفحه و به سردبیری محمود فراهانی در قالب 5 پرونده منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تیتر یک ماهنامه با عنوان « مهار ریسک های سرگردان» به فعالیت های صندوق ضمانت صادرات در گفتگوی مبسوط با دکتر افروز بهرامی پرداخته است.

در بخش های دیگر ماهنامه طی یک گفتگوی دو نفره دو استاد برجسته دانشگاه تهران، دکتر مجتبی امیری و دکتر وحید محمودی به بررسی جنگ پول ها در دوران تحریم پرداخته اند.

همچنین علی گرکانی نژاد عضو هیات مدیره شاپرک و صادق فرامرزی مدیرعامل سابق شرکت ایران کیش درباره 8 سالگی شاپرک سخن گفتند. همچنین علی سیفی معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک درباره مهاجرت به ای ام وی به گفتگو با ماهنامه بانکداری آینده نشست.

در همین حال گزارش های تحلیلی و مقالات تحقیق و ترجمه نیز مکمل صحبت های کارشناسان بوده است. خواندن این ماهنامه را به صاحب نظران، مدیران و کارشناسان حوزه های بانکی و پرداخت توصیه می کنیم.

جزئیات بیشتر درباره پرونده ها

در این شماره به بررسی و تحلیل وضعیت کنونی اقتصاد و ریسک های منطقه ای و تأثیر آن بر ابعاد مختلف سیستم اقتصادی و بانکی با توجه  پرداخته شده است. در سال های اخیر فشار تحریم ها بر کشور دو چندان شده و بار سنگینی بر دوش اقتصاد نهاده است.

ارزیابی تأثیر تحریم ها بر ابعاد مختلف اقتصادی کشور، علی الخصوص سیستم بانکی و پرداخت و صادرات و واردات کشور در این دوره دید بهتری را برای آینده این مرز و بوم میسر می سازد. در این شماره همراه با کارشناسان و مدیران شرکت ها به ارزیابی وضعیت کنونی بخش های مختلف پرداخته شده است.

بر همین اساس، آقایان دکتر مجتبی امیری و دکتر وحید محمودی از اساتید دانشگاه تهران، سرکار خانم دکتر افروز بهرامی، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، آقای دکتر اسفندیار جهانگرد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، آقایان محمد گرکانی عضو هیئت مدیره شاپرک و صادق فرامرزی مدیر عامل سابق ایران کیش و آقای علی سیفی، معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک جهت ارزیابی ابعاد مختلف صنایع کشور به میز سخن دعوت شده اند.

در این شماره از ماهنامه به ارزیابی تأثیر تحریم بر روابط تجاری کشور، و شاخص های اقتصادی کلان در پرونده اول پرداخته شده است. در پرونده دوم به بررسی ریسک های منطقه ای، ناکارآمدی های دولت و در کنار آن، چالش های پیش روی صندوق ضمانت صادرات در تضمین هر چه بیشتر صادرات و واردات کشور پرداخته شده است. در پرونده سوم از این شماره نیز به وضعیت نامناسب کشور از نظر اقتصاد دیجیتال در مقایسه با کشورهای منطقه پرداخته شده و در پرونده چهارم به وضعیت شبکه پرداخت کشور و فاصله آن با استانداردهای EMV پرداخته شده و در نهایت در پرونده پنجم وضعیت فناوری های ضعیف بانکی در بحث امنیت اشاره شده است.

در اعماق مذاکره

پرونده اول از این شماره حول محور اقتصاد کلان در میز گردی با حضور آقای دکتر مجتبی امیری و دکتر وحید محمودی، اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در زمینه احتمالات مواجهه ایران و ایالات متحده آمریکا گشوده شد. سپس در گزارشی به ارزیابی آثار مخرب تحریم ها بر اقتصاد کشور و ارزش پول ملی پرداخته شده و شاخص های اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس در گزارشی به بررسی آثار مثبت غیر واقعی افزایش قیمت ارز بر تراز تجاری کشور پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب 57 و رفتارهای رؤسای جمهوری مختلف ایالات متحده با ایران بسته شد.

حمایت از صادرات

پرونده دوم از این شماره با محوریت صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگویی با مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گشوده شد. در این گفتگو چالش های پیش رو و ریسک های اخیر در زمینه صادرات کشور بواسطه افزایش تحریم ها و تنش های منطقه ای مورد بررسی قرار گرفت. سپس در گزارشی به بررسی عملکرد 46 ساله صندوق ضمانت صادرات کشور و پوشش خدماتی و ضمانتی صندوق پرداخته شد. فلسفه و چالش های تأسیس صندوق صادرات کشور نیز در گزارشی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت، این پرونده با گزارشی حول میزان پوشش های بیمه ای بین المللی و حمایت صادرات در کشور های مختلف بسته شد.

چقدر دیر رسیدیم

پرونده سوم از این شماره با محوریت عصر هوشمندی و اقتصاد دیجیتال در میز سخنی با حضور دکتر اسفندیار جهانگرد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گشوده شد. در این میز گرد به بررسی ابعاد مختلف غفلت های سیستم بانکی و اقتصادی کشور در دیجیتالی کردن اقتصاد پرداخته شده و هزینه های این سهل انگاری ها و راه حل های پیش رو پرداخته شد. سپس در یک گزارش چهارچوب مفهومی اقتصاد دیجیتال و وابستگی آن به پلتفرمهای دیجیتالی مورد تشریح قرار گرفت. در نهایت، این پرونده نیز با بررسی روندهای اقتصاد دیجیتال در کشورهای OECD در گزارشی آماری-تحلیلی بسته شد.

8 سال گذشت

پرونده چهارم از این شماره با محوریت صنعت پرداخت در میز گردی با حضور فعالان صنعت پرداخت، آقایان محمد گرکانی نژاد و صادق فرامرزی آغاز شد. در این میزگرد در زمینه عملکرد 8 ساله شرکت شاپرک و صنعت پرداخت کشور و رضایت ذینفعان صنعت برگزار شد. سپس در یک گزارش آماری-تحلیل به بررسی عملکرد شاپرک در 6 سال گذشته و نقش شاپرک در اقتصاد کشور و کاهش اسکناس و مسکوک پرداخته شد. در گزارش دیگری اهمیت دو قانون GDPR و PSD2 در صنعت پرداخت و معنا و چهارچوب این دو قانون پرداخته شد. سپس عملکرد مالی شرکت های پرداخت کشور از نگاه هزینه و درآمد مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت این پرونده نیز با گزارشی حول محور آینده صنعت پرداخت و روندهای پرداخت به خاتمه رسید.

امنیت شبکه پرداخت و کارت (EMV)

پرونده پنجم و آخرین پرونده از این شماره حول محور پیاده سازی EMV در کشور در گفتگویی با آقای علی یوسفی، معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک در زمینه اجرای طرح EMV در کشور گشوده شد. در این گفتگو به ارزیابی میزان آمادگی شرکت ها و بانک ها در زمینه پیاده سازی سیستم EMV در کشور پرداخته شد. سپس در گزارشی آماری به ارزیابی وضعیت کارت های برداشت کشور و سهم بانک ها از کارت های صادره و تراکنش دار پرداخته شد. در گزارش بعدی به آثار منفی پرداخت الکترونیک بر عملکرد خودپرداز های بانکی و کاهش عملکرد این دستگاه ها پرداخته شد. چالش های پیاده سازی EMV در دنیا یکی از مهمترین موضوعاتی است که کشورهای جهان با آن روبرو هستند که این چالش ها در گزارشی به طور خلاصه با ارائه میزان پیشرفت کشورهای پیشرفته در زمینه پیاده سازی EMV ارائه شد. در نهایت این پرونده با اینفوگرافی در زمینه امنیت سه بعدی EMV که نسل جدید این سیستم است، خاتمه می یابد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  21