رمزارز روی نردبان لرزان تصویب/ آیا رمزارز قانون دار می شود

دولت ایران و مجلس موافقت خود را در خصوص اینکه بیت کوین قانونی است اعلام کرده اند و همچنین بیان شد که ساز و کار این حوزه حتما باید مشخص شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وزارت اقتصاد اعلام کرد تا هفته آینده ساز و کار این حوزه را نهایی می کند تا به عنوان یک صنعت شناخته شود. در مورد استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال بیان شد که تعرفه متوسط صادراتی با قیمت مناسب برای این صنعت در نظر گرفته شده است.

مجوز استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال بر عهده وزارت صمت یا همان وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که احتمالا در هفته های آتی جزییات آن اعلام خواهد شد.

همچنین عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه بیت کوین در ایران قانون‌دار شد توضیح ‏داده است:

    سازوکار استفاده از ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و در آینده نزدیک ‏در دولت بررسی می‌شود‎. پس از نهایی شدن قوانین مربوط به استفاده از ‏ارزهای دیجیتال، جزییات آن به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. ‏

انتشار ارزهای دیجیتال در ایران در اختیار بانک مرکزی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص تولید ارز دیجیتال و یا استیبل کوین در ایران سخن گفت و بیان کرد انتشار ارزهای دیجیتال که پشتوانه طلا، فلزات گرانبها دارند در اختیار بانک مرکزی است.

ناصر حکیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود:

    همانطور که انتشار اسکناس به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است، انتشار رمزارز‌هایی که پشتوانه‌ای مانند طلا، فلزات گرانبها و رمزارز‌های جهان روا دارند در انحصار بانک مرکزی است. یعنی همانطور که کسی در کشور نمی‌تواند اسکناس چاپ کند، نمی‌تواند رمزارز با پشتوانه طلا، فلزات گرانبها و ارز‌های جهان روا منتشر کند.

 

وی اضافه کرد: البته این به معنی آن نیست که کل بحث رمزارز‌ها در انحصار بانک مرکزی است بلکه رمز ارز‌ها کاربرد‌های بسیار گوناگونی دارد که یکی از این کاربرد‌ها استفاده به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه است. آنچه مدنظر بانک مرکزی بوده و در بیانیه آمده است این است که انتشار و تولید رمز ارز در بازار پولی و به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است و در این باره دادن مجوز به غیر در برنامه بانک مرکزی نیست.

وی افزود آنچه که در بیانیه بانک مرکزی آمده این است که کسی در داخل کشور پدیده فناورانه را به بهانه پشتوانه منتشر نکند و در ازای مبلغ پولی نفروشد و به عنوان ابزار پرداختی مانند ریال استفاده نکند و در ادامه گفت:

    صرافی‌های غیرمجاز هم از دی ماه ۹۶ در این باره ممنوعیت دارند. یعنی تمام صرافی‌ها و بانک‌ها مطابق مصوبه شورای عالی پولشویی از خرید و فروش رمزارز‌ها منع شدند. البته تبلیغاتی که از خرید و فروش رمزارز‌ها در صرافی‌ها مشاهده می‌شود، مربوط به سایت‌هایی است که به صورت غیرمجاز خرید و فروش رمزارز‌هایی مانند بیت کوین را انجام می‌دهند.

دستگاه‌های ۳ زمانه در اختیار تولیدکنندگان «بیت‌کوین» قرار می گیرد

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز درباره ساز و کار تولید ارز دیجیتال در ایران، گفت:

کمیسیون اقتصادی مجلس پس از پیگیری‌های مردم، فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس درباره شفاف سازی موضوع تولید ارز دیجیتال و بیت کوین و با توجه به اینکه جوانان در این حوزه فعال هستند و از سوی دیگر قوه قضائیه با آنها برخورد می‌کند، تصمیم گرفت نشستی برگزار کند تا این موضوع در کشور تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: کمیسیون اقتصادی احساس کرد که ممکن است تعیین تکلیف ارز دیجیتال با تأخیر مواجه شود، لذا در این راستا امروز از وزیر امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و مسئولان بانک مرکزی، سازمان پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دعوت کرد که در نشستی مزایا و معایب استفاده از ارز دیجیتال و فرآیندهای قانونی آن را تشریح کنند.

حضرتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی دولت ارز دیجیتال را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته است، تاکید کرد:

    دولت طرحی را تدوین کرده که بر اساس آن مضرات استفاده از ارز دیجیتال کمتر و فواید آن بیشتر شود و همچنین التزامی وجود داشته باشد که مردم بتوانند با سهولت نسبت به اخذ مجوز در این حوزه از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت مقرر شده نرخ برق تولید ارز دیجیتال به قیمت مناسب محاسبه شود، تأکید کرد:

همچنین مقرر شده در ساعات پیک مصرف برق، دولت سازوکاری طراحی کند که مردم با مشکل روبه‌رو نشوند، لذا بر این اساس دستگاه‌های 3 زمانه در اختیار تولیدکنندگان ارز دیجیتال قرار می‌گیرد که در ساعت پیک مصرف، برق این دستگاه‌ها خاموش می‌شود.

وزیر اقتصاد: پدیده بیت‌کوین را به رسمیت می‌شناسیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است، گفت:

    بانک مرکزی مکلف است ظرف ۳ ماه مقدمات تولید رمز ارز در کشور را فراهم کند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست امروز کمیسیون اقتصادی با موضوع بررسی رمز ارزها، با بیان اینکه حدود ۲ سال است که بحث بلاک چین در دولت در حال بررسی است، گفت شورای عالی مبارزه با پولشویی نیمه دوم سال ۹۶ فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرکات نیز مانع از ورود پردازشگرهای بلاکچین‌ها به کشور شدند، اما با توجه به اینکه ماینینگ ارز دیجیتال با پردازشگر برق تفاوت چندانی نداشت، عملا این دستگاه ها وارد کشور شد.

وی با اشاره به اینکه در دولت کارگروهی مستقل به ریاست کمیسیون اقتصادی قوه مجریه برای بررسی ارز دیجیتال تشکیل شده است، افزود:

پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیئت دولت است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شد، ادامه داد:

    بر اساس مصوبه این کمیسیون دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت.

دژپسند با اشاره به ارزان قیمت بودن برق در ایران، تاکید کرد:

    بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع و همچنین مصوب شد که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، بانک مرکزی مکلف است ظرف ۳ ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند، افزود: بر این اساس از رمزارزها در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل استفاده می‌شود که سازوکار این اقدام باید با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شود.

مقرر شده سازمان استاندارد و وزارت نیرو در همکاری با یکدیگر استاندارد مورد نیاز برای واردات ماینینگ‌ را تعیین کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =