بانک سرمایه گذاری در زیرساخت آسیا (AIIB) صدتایی شد

با اضافه شدن سه کشور آفریقایی بِنین، جیبوتی و رواندا به اعضای «بانک سرمایه گذاری در زیرساخت آسیا» (AIIB)، تعداد اعضای این بانک که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو موسس آن است به ۱۰۰ کشور رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایرنا، به نقل از چاینا پلاس، این سه کشور آفریقایی روز گذشته (شنبه) در جریان چهارمین نشست سالانه دو روزه این بانک در لوگزامبورگ به عضویت در آمدند.

«بانک سرمایه گذاری در زیرساخت آسیا» به صورت رسمی در دسامبر سال ۲۰۱۵ (آذر ۱۳۹۴) با ۵۷ عضو موسس آغاز بکار کرد از آن زمان تا کنون رشد این بانک نسبت به «بانک توسعه آسیا» به رهبری ژاپن و ایالات متحده آمریکا که ۶۸ عضو دارد، بسیار بیشتر بوده است.

سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه های این بانک است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، هجدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم اکنون با در اختیار داشتن ۱.۶۱ درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد.

چین در این بانک از بیش از یک چهارم حق رای برخوردار است این امر باعث بروز نگرانی هایی مبنی بر امکان تحت تاثیر قرار گرفتن مدیریت این بانک توسط رهبران چینی شده است.

ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به نوعی رقیب بانک AIIB (زیر ساخت آسیا) محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین یا همان «یک جاده – یک کمربند» است.

ایالات متحده از ابتکار عمل کمربند و جاده چین که به دنبال ایجاد یک منطقه اقتصادی عظیم است، انتقاد می کند و می گوید وام های بیش از حد چین برای پروژه های زیرساخت، کشورهای دریافت کننده این وام ها را در «دام بدهی» انداخته است.

پنجمین نشست سالانه این بانک قرار است سال ۲۰۲۰ در پکن برگزار شود.

این بانک در حال حاضر دارای ۴۶ پروژه با سرمایه گذاری ۸.۵ میلیارد دلار در ۱۸ کشور عضو است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  15