راس پرو غول صنایع و سیاستمدار سابق آمریکایی درگذشت

راس پرو میلیاردر اهل تگزاس که در دهه ۹۰ میلادی دو بار در انتخابات ریاست جمهوری با نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا رقابت کرد در سن ۸۹ سالگی درگذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، او که شخصیتی متفاوت، خودجوش و مصمم توصیف می شد در سال ۱۹۶۲ با تاسیس شرکت داده های کامپیوتری از پیشگامان این صنعت شد.

اما او در انتخابات سال ۱۹۹۲ با شعار نیاز به یک بودجه متوازن و پایان برون سپاری اشتغال مشهور شد.

راس پرو در آن سال تقریبا یک پنجم آرای عمومی را در انتخاباتی که سه نامزد داشت ازان خود کرد.

به این ترتیب او یکی از موفق ترین نامزدهای مستقل در تاریخ آمریکا شد و تصور می شود با حضورش به پیروزی بیل کلینتون در مقابل جورج اچ دبلیو بوش کمک کرد.

او بار دیگر در سال ۱۹۹۶ در انتخابات شرکت کرد که پس از تشکیل حزب اصلاحات بود.

پزشکان پیشتر در سال جاری تشخیص دادند او به سرطان خون مبتلا شده است. خانواده راس پرو گفتند که او روز سه شنبه در خانه اش در شهر دالاس درگذشت.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به این خبر گفت که راس پرو "یک آمریکایی بزرگ، یک میهن پرست واقعی و حامی ثابت قدم ارتش آمریکا بود."

جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا که پدرش رقیب آقای پرو بود او را یک "میهن پرست قوی" توصیف کرد که "تجسم نظام عقیدتی آمریکا و روحیه سرمایه گذاری" بود.

آقای پرو که در سال ۱۹۳۰ در جریان رکود بزرگ متولد شد در فقر بزرگ شده بود. او با کار به عنوان فروشنده در آی بی ام وارد صنعت فناوری شد و در سال ۱۹۶۲ در سن ۳۲ سالگی شرکت "سیستم داده های الکترونیکی" را بنیان گذاشت.

این شرکت ثروت زیادی برای او به همراه آورد. او در دهه ۱۹۸۰ شرکت "سیستم های پرو" را راه انداخت که در نهایت به بهای ۳.۹ میلیارد دلار توسط شرکت "دل" خریداری شد.

او به عنوان کارفرما عادات عجیبی داشت و به ویژه به خاطر اعمال یک کد مشخص لباس پوشیدن مشهور بود. کارمندانش باید پیراهن سفید و کراوات می پوشیدند و ریش گذاشتن در شرکت ممنوع بود.

زمانی که دو نفر از کارمندانش در سال ۱۹۷۹ به دلیل اختلاف بر سر قرارداد در ایران زندانی شدند – درست پیش از انقلاب – او با پول خود یک گروه کماندوی شخصی را برای نجات آنها فرستاد که الهام بخش یک کتاب و فیلم شد.

او قهرمان آرمان های میهن پرستانه بود و در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ ادعا می کرد صدها سرباز مفقود آمریکا بعد از جنگ ویتنام به حال خود رها شدند تا اسیر شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  −  62  =