لهستان ۱۰ تن طلا از بانک مرکزی انگلیس بیرون می‌کشد

بانک مرکزی لهستان قصد دارد حداقل ۱۰ تن از ذخایر طلای خود را که در بانک مرکزی انگلیس نگهداری می شود به خانه بازگرداند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از راشاتودی، لهستان در حال بازگرداندن طلا از خارج از کشور است. این کشور دارایی‌های طلای خود را در سال گذشته دو برابر کرد. بانکهای مرکزی سراسر جهان در سالهای اخیر طلا ذخیره کرده اند تا از دلار آمریکا دوری کنند.

بانک ملی لهستان 100 تن از این فلز گرانبها را از ابتدای سال جاری خریده است که چهار برابر بیشتر از آن حدی است که در 2018 به ذخایر خود اضافه کرده بود.

حالا ورشو می‌خواهد بخشی از این فلز گرانبها را به خانه باز گرداند و آن را از بانک مرکزی انگلیس پس بگیرد. بانک مرکزی لهستان قصد دارد حداقل 10 تن را منتقل کند و طلای بازگردانده شده را در خزانه خود انبار کند.

لهستان اشاره کرد بازپس گرفتن طلا در راستای نیاز بانک مرکزی این کشور به متنوع کردن محل ذخیره طلا است تا از خطر ژئوپلتیکی عدم دسترسی به ذخایرش در منابع خارجی دوری کند.

در ماههای اخیر بانک مرکزی انگلیس از بازگرداندن 14 تن طلا متعلق به ونزوئلا خودداری کرده است. کاراکاس می خواست بخشی از دارایی‌های طلای خود را برای حل بحران اقتصادی کشورش به خانه باز گرداند.

بانک مرکزی انگلیس همچنین 80 تن طلای استرالیا را هم در اختیار دارد و انگلستان به کامبرا اجازه بازرسی دقیق دارایی هایش را نمی دهد .
لهستان تنها کشور اروپایی نیست که بیشتر دارایی هایش را در خانه نگه میدارد. سال گذشته مجارستان که مانند لهستان با بروکسل اختلافاتی دارد ، اعلام کرد قصد دارد ذخایر طلایش را پس بگیرد و دلیل آن را امنیتی خواند.

خرید شمش طلا توسط بانک‌های مرکزی دنیا قیمت این فلز گرانبها را در ژوئن به بالاترین حد 6 ساله رساند. چین در حال افزایش دارایی‌های طلای خود برای هفتمین ماه پیاپی است و در ژوئن 10.3 تن طلا خرید و آن را به 74 تنی که در شش ماه اخیر خریداری کرده بود اضافه کرد . روسیه هم ذخایر طلای خود را افزایش داده و 78 تن طلا به خزانه خود در پنج ماه اول سال جاری افزوده است . هدف کشورهایی که طلا می خرند به حداقل رساندن استفاده از دلار است.

آخرین خرید طلای لهستان ،ذخایر آن را به 228.6 تن رساند و این کشور را در رتبه 11 در میان بزرگترین دارندگان طلای جهان قرار داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =