از ارائه کارتخوان موبایلی تا رسیدگی دادگاه به اتهامات ۳۱ متهم بانک سرمایه و تغییرات مدیریتی

مروری بر دستاوردها و فعالیت‌های بانک سرمایه در سال 97

در ادامه بررسی عملکرد بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات مالی در سال 1397 نگاهی داریم بر عملکرد و دستاوردهای بانک سرمایه در سال گذشته.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک سرمایه فعالیت خود را از دی ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران آغاز کرد و هم‌اکنون شبکه‌ای متشکل از ۱۶۵ شعبه بانک در سراسر ایران در اختیار دارد. سهام این بانک در سال ۱۳۸۴ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هم‌اکنون اکثریت سهام آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است.
 
در ادامه نگاهی داریم به عمده فعالیت ها و دستاوردهای این بانک در سال 1397.
 
کارتخوان موبایلی خدمت بانک سرمایه در حوزه پرداخت الکترونیک
 
محصول جدید و به‌روز بانک سرمایه تحت عنوان «کارتخوان موبایلی» (MPOS) به منظور تسهیل در پرداخت‌های الکترونیک و گسترش کسب و کارهای سیار به مشتریان این بانک در مرداد ماه سال 97 ارائه شد.
 
در این محصول، تنها با افزودن یک قطعه سخت‌افزاری (شیار کارتخوان) و نصب نرم‌افزار مربوطه، تلفن‌ همراه هوشمند مشتریان می‌تواند به عنوان کارتخوان مورد استفاده قرار گیرد.
 
رتبه اول بانک سرمایه در پاسخ گویی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
 
بانک سرمایه در سال 97 موفق شد رتبه نخست پاسخ گویی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در میان بانک های کشور از آن خود کند.
 
سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از تیرماه سال 96 با هدف دسترسی آزاد تمامی شهروندان به اطلاعات موسسات عمومی و موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی رسماً رونمایی شده بود.
 
بهره برداری از نسخه شتاب 7 در بانک سرمایه
 
بهمن ماه 97 نسخه شتاب 7 در بانک سرمایه راه اندازی شد.
 
با پایان یافتن مراحل پیاده سازی و تست سامانه شتاب 7 در بانک سرمایه، این سامانه به بهره برداری رسید. با راه اندازی این سامانه که مورد تایید ارکان نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، بانک سرمایه به عنوان یکی از بانک های خصوصی کشور، موفق به پیاده سازی و راه اندازی سامانه شتاب 7 شد.
 
این اقدام در راستای ارتقای زیرساخت های نرم افزاری سامانه کارت های بانک سرمایه و به منظور ارائه خدمات هرچه بهتر و سریعتر به مشتریان، صورت گرفت. نسخه شتاب 7 دارای مزایا و امکانات جدیدتری نظیر انتقال از کارت به حساب از طریق شماره شبا، درخواست چکیده صورت حساب، پشتیبانی از تراکنش های مبتنی بر نشانه گذاری(Tokenization) و اضافه شدن تراکنش های مربوط به کیف پول الکترونیک (کیپا) نسبت به نسخه قبلی آن است که در انجام بهینه فعالیت های بانکی مشتریان نقش موثری ایفا می‌نماید.
 
برگذاری 10 جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه
 
اخبار بانک سرمایه در سال97 و در سه ماهه نخست سال 98 همچنان در صدر رسانه ها قرار داشت. تاکنون 10 جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات 31 متهم بانک سرمایه به جرم اخلال در نظام بانکی و اقتصادی کشور و همچنین خیانت در امانت برگذار شده است و تفهیم اتهام و رسیدگی به جرایم این پرونده همچنان نیز ادامه دارد.
 
علاوه بر آن علیرضا حیدرآبادی مدیرعامل اسبق این بانک نیز که در حین بررسی پرونده این بانک در دادگاه به خارج از کشور گریخته بود 21 خرداد ماه 98 در کشور اسپانیا و از سوی پلیس بین الملل بازداشت شد.
 
راه‌اندازی سامانه نهاب در بانک سرمایه
 
راه اندازی سامانه نهاب (سامانه یکپارچه حاوی اطلاعات هویتی مشتریان) در بانک سرمایه در سال 97 از جمله دستاوردهای این بانک در سال گذشته به شمار می رود.
 
بانک سرمایه با راه اندازی سامانه نهاب اقدام به اختصاص کد شانزده رقمی احراز هویت (کد شهاب) به مشتریان خود نمود. شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فردی است که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد.
 
از مزایای این سامانه می توان به ساماندهی حساب های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی و شفافیت تراکنش های بانکی اشاره کرد.
 
فرج‌اله قدمی مدیرعامل بانک سرمایه شد
 
در واپسین روزهای بهار 98 فرج‌اله قدمی، عضو هیات مدیره بانک سرمایه، به عنوان مدیر عامل این بانک منصوب شد.
 
 فرج‌اله قدمی، عضو هیأت مدیره این بانک، که بیش از یکسال به عنوان قائم مقام مدیرعامل در بانک سرمایه حضور داشت، بر اساس تصمیم اعضای هیات مدیره، به سمت مدیریت‌عامل منصوب شد.
 
قدمی از مدیران باتجربه نظام بانکی است و سابقه فعالیت در پست های مدیریتی در بخش‌های مختلف بانک سپه از امور اعتباری تا امورشعب و نهایتا عضویت در هیات مدیره این بانک را در کارنامه خود دارد.
 
نظام بانکی امیدوار است که با تغییرات مدیریتی ، این بانک جایگاه سابق خود را پیدا کند.

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  35